KNO3

Waterwaarden, watertesten en waterverbeteraars.

Moddereters: hans7, Ton, SugarLEVI, BertE

KNO3

Berichtdoor yme » 10 mei 2004, 22:42

Hallo allemaal!

Ik ben vandaag bij dina geweest om wat KNO3 op te halen (en nogmaals bedankt darvoor). Maar ik weet de precieze dosering niet en kan dat op het forum ook niet echt snel terugvinden :( ...
Dusseh DJ: zou je mij kunnen vertellen hoeveel KNO3 ik in mijn 100x40x40 bakje moet gooien?
Mijn nitraat is nog steeds strak nul!
En kan ik ook een Stock oplossing maken om het allemaal wat nauwkeuriger te doseren of vervalt KNO3 tot iets wat niet wenselijk is??

alvast bedankt!!

yme
yme
Aquagnost

Onderwerpen: 112
Afbeeldingen: 175
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: alles
Formaat: 100X30X30

Berichtdoor yme » 10 mei 2004, 22:50

o ja, voordat ik het vergeet, ik kan het op mijn stageplek wel nauwleurig afwegen, dus weet DJ misschien ook hoeveel mg je moet toevoegen? (ik wordt altijd een beetje kriegel van theelepeltjes, weet nooit of theelepeltjes een standaard maat hebben)

doei doei,

yme
yme
Aquagnost

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor DJ » 10 mei 2004, 23:05

Yme,

Er bestaat niet zoiets als de 'dosis' KNO3 die je moet toevoegen. Dat hangt af van je waterverversingsfrequentie en hoeveelheid, je hoeveelheid planten, het type planten (water/moeras) en of je planten ook daadwerkelijk groeien. Dus dat doe je behalve met een meetsetje (redelijk onbetrouwbaar) vooral met een waakzaam oog naar je bak (plantengroei/alggroei (of juist gebrek daaraan))

Ik kan je wel vertellen wat er bij mij ingaat:

Ik heb een bak van 900 liter en daarvan ververs ik wekelijks 150 liter water (1/6 deel). En ik heb :biggrin: inmiddels :biggrin: een flinke plantengroei, CO2 en fors licht. Ik heb een doseringslepeltje van de Fe+ van Velda en op aanraden van Dina heb ik dat eens vergeleken met een afgestreken theelepeltje en dat komt dus exact 1 op 1 overeen. Ik heb geen flauw idee hoeveel ml of mg dat precies is. Wel weet ik dat ik onder de aangegeven coindities per maand 11 afgestreken doseringslepeltjes toevoeg.

ALs ik nou even aanneem dat je bak vrij goed draait, ruim voldoende licht heeft en zo'n 30% waterplanten heeft dan kom ik op 2 (twee!) afgestreken theelepeltjes per maand uit. Da's dus heel weinig!

Maar vooral belangrijk: blijven testen en het allerbelangrijkst goed kijken. Reageert je bak niet positief op KNO3 dan is er ook nog iets anders aan de hand.
Tegen een kleine vergoeding kun je meststoffen bij mij thuis ophalen. Ik verstuur niets per post.
*** KNO3, KH2PO4, K2SO4 en sporenelementen ***
DJ
Huis Dealer

Onderwerpen: 18
Afbeeldingen: 11
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Formaat: 220X70X58

Berichtdoor DJ » 10 mei 2004, 23:44

Oh ja, Stockoplossing maken: gewoon de hoeveelheid KNO3 die je in een mand denkt te gebruiken oplossen in een litertje water en dit over die maand heen geleidelijk doseren.
Tegen een kleine vergoeding kun je meststoffen bij mij thuis ophalen. Ik verstuur niets per post.
DJ
Huis Dealer

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Mortuus » 11 mei 2004, 9:08

uhhh kan iemand mij uitleggen van kno3 is en wat het doet :S?

dank jewel :D
Deez in nog in mijn gedachte ik moet even een mooie bedenken..
Mortuus
Gebruiker

Onderwerpen: 68
Afbeeldingen: 18
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelfschaps AQ
Regio: Australisch..
Formaat: 100X40X40

Re: KNO3

Berichtdoor yme » 11 mei 2004, 14:58

hoi mortuus,

precies weet ik het ook niet. Maar dit kan ik je wel vertellen: KNO3 bestaat uit kalium en nitraat. Beide kunnen dienen als voedingsstoffen voor planten.
kalium kan onder andere enzymen aktiveren en is het belangrijkste ion dat de plant gebruikt om de osmotische druk (turgor) van zijn cellen te reguleren.
nitraat wordt door een cel opgenomen en vervolgens gereduceerd tot nitriet. het nitriet wordt gereduceerd tot ammonium. ammonium is noodzakelijk om aminozuren te maken. Zonder aminozuren kan je geen eiwitten maken en zonder eiwitten is het leven kort!

Dus beide stoffen zijn (zoals vele andere stoffen) noodzakelijk om een plant in leven te houden.

Meer info weet ik niet uit zo direct uit mijn hoofd, daarvoor zul je een echte bioloog moeten aanspreken :D (het liefst een met geitenharen sokken)

groeten,

yme
yme
Aquagnost

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Kardinaaltje » 11 mei 2004, 15:24

Ik heb nog ergens een lege bioloog staan, maar die zegt niet veel terug :biggrin:
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1005
Afbeeldingen: 623
Leeftijd: 52

Seychelles

Berichtdoor Mortuus » 11 mei 2004, 15:41

aaah hartstikke bedankt voor je uitleg yme :)

had het ook niet iets te maken met het reduceren van algen?

groeten
Mortuus
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor DJ » 11 mei 2004, 15:55

FF een beetje rondgezocht in gewauwel uit de oude doos:

http://www.venividivissie.org/viewtopic ... &&start=15

DJ schreef:OK eerst de basiscursus planten en mest.

Planten hebben macro elementen en sporenelementen nodig om te groeien. De sporenelementen zijn in volgorde van belangrijkheid Fe, Cu, Zn, Mo, Mn, B, Cl(, Na, Ni, Si, Se, Co). Kijk voor de lol maar eens op de inhoudsopgaven van een flesje P*K*N. De sporenelementen laat ik even voor wat ze zijn.

De macroelementen zijn
Koolstof (C), Zuurstof (O), Waterstof (H), Stikstof (N) Fosfor (P), Zwavel (S), Kalium (K), Calcium (Ca) en Magnesium (Mg). Het is niet voor niets dat dit precies die elementen zijn die je in wisselende hoeveelheden terugvindt in de verschillende soorten kunstmest. Alle planten hebben dit nodig. Vertalen we dit even naar de aquarium praktijk en dan wel voor een gezelschapsbak.

C - vaak te kort, wordt gewoonlijk opgelost door CO2 te doseren (aanbodzijde) of door weinig licht te gebruiken (vraag beperken), weinig licht betekend wel een serieuze beperking van de mogelijke plantensoorten in je bak. Even voor de duidelijkheid CO2 is GEEN middel om de pH te verlagen CO2 is plantenmest.
O - da's duidelijk, zonder zuurstof geen leven, zonder leven dooie vis, maar ook dooie plantjes.
H - in overvloed aanwezig, geen probleem
N - zit in visvoer, maar een goed lopende plantenbak vreet (meestal) alle stikstof op zodat dit een beperkende factor wordt, dan beginnen de planten minder te groeien en loop je serieuze kans op blauwalgen (die zijn in staat de N2 uit de lucht te gebruiken). Stikstof kun je nadoseren.
P - zit in visvoer. Gewoonlijk heb je genoeg tot teveel aan fosfor. Dit verhelp je met waterverversen. Heb je te weinig fosfor ten opzichte van je nitraat dan loop je kans op groenalg. Normaal gesproken hoef je geen extra fosfor toe te voegen.
S - Dit is in een aquarium gewoonlijk in voldoende mate aanwezig, niet meer over nadenken.
K- Zit bijna altijd te weinig in aquariumwater, vaak leidt een kaliumgift tot uitbundige plantengroei. Dit stopt als er ergens anders gebrek aan ontstaat. Kalium valt na te doseren.
Ca en Mg zitten in Nederland in voldoende mate in leidingwater. Zolang je als verversingswater een aanzienlijk gedeelte kraanwater gebruikt (op de gok: 25% of meer) heb je hier geen probleem mee.

Dus zijn er vier probleemelementen:
C - en dat los je op zoals uitgelegd
K - alleen een Kaliumgebrek ;os je op met K2SO4
P - bij tekort (komt weinig voor) na te doseren met KH2PO4, dan heb je dus ook K
N - bij tekort (komt vaker voor) na te doseren met KNO3, dan heb je ook weer K

En Google vooral op Redfield Ratio
DJ
Huis Dealer

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor MartinK » 11 mei 2004, 18:58

KNO3, kalium nitraat, en volgens mijn havo scheikunde een zout.
goed oplosbaar in water, dus leuk voor de plant.

POKON, platte plantemest: bestaat uit P, K en N, fosfaat, kalium en stikstof (stikstof zit ook in nitraat). en fosfaat zit veelal genoeg in je bak. dus als je veel planten hebt dan moet je de kalium en stikstof toevoegen.
standaard aquarium plantenmest heeft geen nitraat of fosfaat, omdat die in de meeste (overbevolkte) bakken genoeg vookomt. fosfaat is meestal niet het probleem, maar nitraat eerder.
voor fosfaat tekort is er een ander zout dat je kunt toevoegen; dj?
groet,
martin
graag gedaan
MartinK
Aquarioot

Onderwerpen: 419
Afbeeldingen: 6
Leeftijd: 49

Bermuda
Soort aquarium: aqua40
Regio: ?
Formaat: aqua40

Berichtdoor Marco Aukes » 11 mei 2004, 21:55

voor fosfaat tekort is er een ander zout dat je kunt toevoegen; dj

Gewoon Kaliumfosfaat.
Marco Aukes
Aquarioot

Onderwerpen: 749
Afbeeldingen: 449
Leeftijd:

Nederland
Regio: Stiekum Z-amerikaans georienteerd
Formaat: 310*80*60

Berichtdoor DJ » 11 mei 2004, 22:43

Martin, Marco, inderdaad allebei correct. Bij fosfaat tekort kalium fosfaat toedienen, KH2PO4 of K2HPO4 kan allebei. Ik heb persoonlijk de noodzaak daarvan in mijn bak nog niet mogen meemaken. Er staat al wel een kilotje of 20 klaar voor het geval dat ;)
DJ
Huis Dealer

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor sugar » 11 mei 2004, 22:56

H2PO4 kan toch ook een eenvoudig alternatief vormen
Nadeel is dat je dan geen extra K in je bak stopt, je zuurt hem wel wat aan (dus kH verlaagd een beetje),maar effect van aanzuring is marginaal

Alijd oppassen met PO4 toevoegen... Is een macro-element, aangezen concentraties (cfr RR) liggen echter een pak lager als voor NO3...

sugar
Alles wat je wou weten over aquariumfotografie maar nooit durfde te vragen :
http://home.scarlet.be/~tvelst/foto/foto.htm

Op zoek naar waanzinnige plantjes?
http://www.venividivissie.org/viewtopic.php?t=7195
sugar
Junkie

Onderwerpen: 64
Afbeeldingen: 21
Leeftijd:

Belgium
Soort aquarium: plantenbak
Regio: Vissen uit amazone
Formaat: 150 * 60 * 60

Berichtdoor yme » 11 mei 2004, 23:04

daar ben ik weer,
Nog bedankt DJ, dan ga ik maar met het boeren verstand aan de gang. Ik heb geen nitraat. maar ik ik wil wel nitraat. Ik heb vandaag porties afgewogen van 2 gram KNO3. Daar heb ik een stockoplossing van gemaakt,. Als ik daar vandaag een kwart (500 mg KNO3) van in het aquarium doe, dan voeg ik ongeveer 3.5 mg KNO3/liter toe. En dan maar wachten en meten!

@mortuus:
Volgens mij was het zo dat een scheikundige reaktie waarbij een elektron wordt opgenomen een reducerende reactie is. Een reactie waarbij een elektron wordt afgestaan is een oxiderende reactie.

voorbeeld reductie reactie:
NO3- +H2O +2e- --> NO2- + 2OH-

voorbeeld oxidatie reactie:
NO2- + 2OH- --> NO3- +H2O +2e-

Dit zijn reacties die eigenlijk het omgekeerde van elkaar zijn. Welke optreed hangt af van de andere "halfreactie". Want voor elke reducerende reactie vindt er ook een oxiderende reactie plaats (vandaar dat zowel het reducerende gedeelte van de reactie als het oxiderende gedeelte van de reactie een halfvergelijking wordt genoemd). Welke reactie optreed hangt af van de elektrode potentiaal van beide reacties. Als regel kan je onthouden dat de reactie met de meest negatieve electrode potentiaal een electron afstaat en dus wordt geoxideerd.

vervolgens:

Over reducerende algen weet ik niet zo snel iets. Planten en dus ook algen maken gebruik van een donker en lichtreacties waar ook reductie en oxidatie reacties plaatsvinden (maar is niet zo van belang om te weten hoe het zit voor het aquarium, als het maar werkt) Wel wordt er in deze hobby mbt reductie en oxidatie gesproken over reducerende en oxiderende bacterien.
Als je dat misschien bedoelt moet je het volgende lezen, zo niet, lees het dan vooral niet.

een voorbeeld:
de bacterie genus Nitrosomas kan ammonia oxideren tot nitriet volgens de volgende reactie:

NH3 + O2 + +2 H+ 2e- --> NH2OH + H2O (dit kost dus 2 electronen)
NH2OH + H20 --> NO2- + 5H+ + 4e- (dit levert 4 elektronen op)

2 electronen gevormd door de 2e reactie worden via ubiquinon en ammonia monooxygenase weer gebruikt voor de 1e reactie.
Samen genomen levert dit dus 2 electronen op. Daarom wordt dit een oxiderende reactie genoemd.
De 2 overgebleven electronen zijn zeer energierijk en zorgen er in verschillende stappen voor dat protonen (H+) vanuit de cel naar buiten worden gepompt. Na een aantal stappen hebben de electronen nog maar weinig energie en zijn ze eigenlijk nutteloos. Daarom worden de electronen aan waterstof en zuurstof gekoppeld in een reducerende reactie waarbij water ontstaat. Er wordt ook wel gezegd dat O2 de slotacceptor is. De naar buiten gepompte protonen hebben ondertussen gezorgd voor een protongradient. Deze protongradient wordt door ATP-ase gebruikt om ADP(adenosine difosfaat) om te zetten in ATP(adenosine trifosfaat). Deze derde fosfaat binding is zeer energierijk en kan gebruikt worden in zeer veel processen (eigenlijk bijna alles waar energie voor nodig is).

in het echt is het nog veel en veel uitgebreider, je ziet dus ook dat het relatief simpele verhaal van de halfreacties onduidelijker is. Maar ja, wie heeft gezegd dat het leven simpel is. (bovendien wordt nitriet vervolgens door andere bacterien, zoals nitrobacter, verder oxideerd tot nitraat).

Oke dan nu (in het kort) de "reducerende bacterien":

Hetzelfde verhaal valt eigenlijk op te hangen voor de reductie van bijvoorbeeld nitraat.
Alleen is nu niet zuurstof maar nitraat de slotacceptor. nitraat wordt vervolgens door nitraat reductase omgezet in nitriet. het nitriet wordt door nitriet reductase omgezet in stikstof oxide. stikstof oxide wordt door stikstof oxide reductase in N2. Je gaat dus van Nitraat via een aantal stappen naar stikstof.

Wel is het zo dat O2 als slotacceptor meer energie (ATP) kan leveren dan NO3 als slotacceptor. Dus als er zuurstof is hebben bacterien zoals nitrosomonas een voordeel. Wannneer er geen zuurstof is, kunnnen de bacterien die O2 als slotacceptor hebben niet leven (net als de mens, die heeft ook O2 als slotacceptor) en hebben de bacterien die NO3 als slotacceptor hebben een voordeel.
En natuurlijk heb je bacterien die beide kunnen!

Overigens snap ik zelf het echte scheikundige gedeelte maar nauwelijks. ik ben meer van de moleculaire pathways e.d.
Maar misschien kan Dina kijken in haar bioloog; misschien zit er nog een scheikundige in ;)

tot zover,

yme
yme
Aquagnost

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Mortuus » 12 mei 2004, 10:48

oooooooooooh en dit heb ik even opgeslagen :D

dit is nog is nuttige info hartstikke bedankt :D
Mortuus
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Volgende

Vergelijkbare onderwerpen

KNO3 kopen Forum: Water en chemie Auteur: PatrickvG Reacties: 0