weer terug?

Wil je het eens over wat anders dan aquaria hebben? Dan is dit er de juiste plek voor.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Re: weer terug?

Berichtdoor Henny2 » 09 apr 2018, 5:29

Wat raar! Nee, die melding heb ik nog niet gekregen.
Henny2
Gebruiker

Onderwerpen: 4
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 11 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 09 apr 2018, 7:56

Ik ben er inmiddels achter: ik gebruik sinds een paar weken een VPN.
Die groep blijkt een aantal IPadressen te gebruiken die voorheen "bezit" waren van beroepsspammers (denk aan de beroemde nigeriaans prins).

Dus weer applaus voor Marco dat ie er bovenop zat! :dans: :kus:
(Ik wist van niets.)

Even een mailtje naar de mensen van Spamhaus bracht een hoop duidelijkheid-
nu alleen de vraag of ik mijn VPN-leverancier aan moet spreken hierop.
Op zich niet hun schuld dat ze een aantal adressen hebben dat op de zwarte lijst is beland / aan de andere kant is dat *juist* hun taak om dat soort ongein te voorkomen.
Ze moeten websurfen makkelijker maken voor me, niet moeilijker ;)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor boesboes » 09 apr 2018, 18:43

Het hele internet gebeuren kwa onveiligheid neemt echt extreme vormen aan.
Gisteren nog een stuk op tv gezien over facebook.
De politie adviseert om op te letten met wat je doet op facebook.
Maar volgens experts is dat lang niet genoeg want facebook is ronduit crimineel volgens hun.
Naast het fijt dat ze alles delen met derden proberen ze achter van allerlei informatie te komen van je.

Ik gebruik mijn facebook nooit maar te lui geweest tot nu toe om het te verwijderen.
Toch op kort termijn gaan doen.

Het blijkt zelfs dat ze je medische gegevens, banktransacties, en telefoon gesprekken proberen te achterhalen.
ZE volgens letterlijk elk surf gedrag, en waarschijnlijk volgen ze de hele dag je locatie.
Volgens hun puur om je beter van dienst te kunnen zijn....tuurlijk :lol: Geloof ik meteen.
ZE gaan schijnbaar zelfs zover dat ze afwijkingen in de lens van een foto camera willen gaan herkennen zodat ze kunnen zien of het met de zelfde camera is gemaakt.wie bedenkt zoiets???? :wtf:

Of ze er ook wat mee doen is weer een ander verhaal.
Maar dat ligt ergens wel voor de hand.....ze doen zich niet al die moeite om er niks mee te bereiken.

En nog even wat anders dan facebook
....heb weer een verlenging op mijn contract.
Achter 6 maanden weet ik of ik een vast contract krijg.

En vandaag mijn eerste flessen tuin gemaakt.
Een hele kleine van 250 ml.
Nog niet echt meteen oogstrelend maar niet slecht voor eerst poging.
Schijnbaar is een beetje onderhoud om de 6 maanden voldoende.
ZE zouden vrijwel onderhouds vrij moeten zijn en vind het ergens wel interessant ogen.
Een stukje levende kunst in een fles.

Ben wel eens benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 110
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor MarlonnekeW » 09 apr 2018, 18:53

Geloof aub niet alles wat ze over Facebook zeggen. Ik had vroeger een hele bijzondere geschiedenisleraar en Ă©Ă©n ding wat hij vertelde zal ik nooit vergeten. Je hoeft als terrorist helemaal geen bom te maken. Een simpel telefoontje dat je ergens een bom neergelegd hebt (wat je natuurlijk niet gedaan hebt) is genoeg om een grote groep mensen bang te maken en alles te ontregelen. Er zijn een heleboel mensen die gebaat zijn bij sociale onrust en die dit soort dingen aangrijpen om mensen bang te maken. Trap daar a.u.b. niet in.

Hoe kunnen ze bv ooit medische gegevens achterhalen? Die staan helemaal niet op mijn computer of mobiele telefoon, laat staat dat mijn sufgedrag wat zegt, want dat kan ik net zo goed voor iemand anders opzoeken. Je loopt een veel groter risico dat bv de computer van de apotheek gehackt wordt, maar daar hoor je bijna niemand over. Waarschijnlijk omdat ze daar veel minder aandacht mee kunnen genereren...
MarlonnekeW
Gebruiker

Onderwerpen: 10
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 5 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 09 apr 2018, 18:58

hahahahaha, als je denkt dat facebook erg is...

probeer de linkjes op deze site maar eens:
https://www.theguardian.com/commentisfr ... ou-privacy

Ik waarschuw mensen al jaren: iedere komma die je op facebook post is hun eigendom (staat in de voorwaarden)
dus al jouw fotoos zijn hun fotoos (helemaal legaal) op het moment dat je ze post...
De beste manier om ze terug te pakken is *alle informatie* die ze van en over je hebben opvragen - in uitgeprintte versie (zijn ze verplicht te verstrekken)
als iedereen dat doet gaan ze (met een beetje geluk) failliet aan printjes en portokosten.

Google weet meer over mij dan ikzelf (ik heb b.v. geen idee meer op welke onderwerpen ik de afgelopen 20+ jaar gezocht heb ).

Ik probeer al 20+ jaar van mijn feestboek-account af te komen, maar ze doen ontzettend moeilijk. :evil:

-
Sorry Marlonneke: facebook is vele malen erger dan tot nu toe naar buiten is gebracht.
Er wordt ook ontzettend veel informatie doorgelinkt en bijgekocht.
(geld zat -> kennis is macht)

-
boesboes: Oh, een vast contract zou zoooo gaaf zijn!
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor MarlonnekeW » 09 apr 2018, 21:56

Dat verhaal dat alles wat je post eigendom van Facebook is klopt niet. Trust me, als fotograaf heb ik dat echt wel goed uitgezocht...

In de voorwaarden staat dat je Facebook toestemming geeft om jouw content op hun platform te plaatsen, conform de door jou gekozen instellingen (dus bv openbaar, voor vrienden enz). De foto's staan op hun site (door jou zelf geplaatst) en hiermee dekken ze zich in, dat je ze niet gaat aanklagen dat bv jou foto (nogmaals door jezelf geplaatst) op hun site staat (ipv een website/space die je zelf beheert). Daar is niets schokkends aan en wil zeker niet zeggen dat zij alles met het geplaatste materiaal kunnen doen.
Degenen die hier zoveel ophef over gemaakt hebben, hebben dus compleet verkeerd gelezen of niet gesnapt (of willen snappen) wat er staat.

Voor mij is dat juist een goed voorbeeld hoe ze ons met allerlei onjuistheden proberen te beĂŻnvloeden...
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 10 apr 2018, 10:31

... en jij denkt echt dat ze dat vanuit de goedheid van hun hart doen? :green:

Lees je iedere week hun voorwaarden helemaal na?
(ze veranderen ze regelmatig)
Vergeet het maar: alles wat jij gepost hebt staat en blijft ergens bij hen in opslag.

Net als windows bv.. als jij een programma van je harde schijf mikt- gebeurt er he-le-maal niets met dat programma zelf: je operating system gebruikt dat stukje schijf gewoon niet meer en als er ruimtegebrek ontstaat wordt dat stukje schijf (ooit) weer hergebruikt voor iets anders (als het ware gerecycled). Maar tot die tijd staat het gewoon ergens intakt en ongebruikt.

Facebook doet precies hetzelfde (maar overschrijft *niets*!! ): alles waarvan jij als gebruiker denkt "dat heb ik verwijderd, dus het is weg" staat gewoon nog ergens, met de opmerking "door gebruiker verwijderd dan-en-dan" erbij.
Vandaar: alles wat je op facebook hebt geplaatst of plaatst is van hen en bij hen - en als ze dat in de toekomst (of nu al) in willen zetten doen ze dat gewoon.
Jij hebt je fotoos nadrukkelijk gewatermerkt, dat maakt het moeilijker om er als afbeelding mee aan de haal te gaan - maar dat weerhoudt ze er echt niet van om jouw posts door te tikken naar b.v. fabrikanten van fototoestellen als die willen weten (en er voor betalen) wat mensen nu eigenlijk gebruiken (want ja... die informatie zit ook embedded in jouw fotoos -> dus iedereen weet welke camera je wanneer hebt gebruikt, hoe vaak je 'm grofweg gebruikt en waar, waneer je een andere camera bent gaan gebruiken, want weer een hint is over je financiën en hoeveel je bereid bent om uit te geven aan een camera, of je het nieuwste van het nieuwste wilt of dat je liever een jaartje wacht etc. etc. etc..
Het gaat ze niet alleen om dingen die je rechtstreeks laat zien, maar ook/juist om alles wat er ongezien in en tussen gebouwd zit.

Sometimes a cigar is just a cigar ... maar online is het meestal iets anders.
Gratis is *nooit* echt gratis, zeker niet bij professionele diensten.

Natuurlijk handelen we niet in staatsgeheimen, maar het is best eng hoeveel van je zwaar persoonlijke shit gewoon op straat (eh in een server) ligt en te koop is voor de hoogste bieder...

(maar als je het zeker wilt weten: vraag gewoon AL je gevens op bij facebook en kijk voor jezelf/ je schrikt je kapot )
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor MarlonnekeW » 10 apr 2018, 11:10

Christa. Lees dit eens als je mij niet geloofd :
https://www.angelcoaching.nl/social-med ... n-faceboo/

Er bestaat nog altijd zoiets als de wet op de auteursrechten; jouw foto's mogen nooit door derden gebruikt worden, tenzij je hier expliciet toestemming voor geeft. Dan moet Facebook in haar voorwaarden aangeven dat door de foto's te posten, je hun het volledige gebruiksrecht geeft en dat staat nergens. Door alleen iets op een site te plaatsen, geef je het gebruiksrecht niet weg. Je hebt namelijk ook gewoon het recht om je werk te laten zien, zonder dat je het gelijk te grabbel gooit. Het zou toch wat zijn als dat niet meer zou kunnen.

Wat veel bizarder is, dat bij de meeste fotowedstrijden dit wel in de kleine lettertjes staat. Bij sommige geef je door deelname zelfs je volledige auteursrecht weg, waardoor je in principe de uitschrijver van de wedstrijd zou moeten betalen wil je je eigen foto's gebruiken. Dat is echt bizar en vele malen erger dan wat Facebook doet (de meeste fotowedstrijden worden namelijk uitgeschreven om in ruil voor een flut prijs aan heel veel gratis foto's te komen). Daar hoor ik niemand over...

Natuurlijk blijven de foto's ergens op een server staan en kunnen ze door derden ongeoorloofd gebruikt worden, maar als je zo begint kun je als fotograaf het hele online gedoe wel opdoeken. Ik heb alle beelden op mijn website beveiligd met een speciale plug-in, zodat ze niet met de rechter muisknop te downloaden zijn, maar ze kunnen wel gevonden via Google afbeeldingen en daar kunnen ze gewoon worden gedownload, wat ik ook doe. Maar wat is dan het alternatief? Helemaal geen website meer maken? Dan kun je net zo goed gelijk stoppen met je bedrijf.
Moet ik dan ook geen foto's meer plaatsen op fora zoals deze? Want hier staan ze ook gewoon op een server ergens.

Google afbeeldingen is echt 1000x erger, want als mensen een plaatje nodig hebben, gaan ze daar zoeken en niet op Facebook. Wil je dat voorkomen is het enige alternatief om helemaal niets meer op internet te plaatsen (foto's op bv Facebook en Instragram worden daar trouwens niet weergegeven, dus theoretisch is dat zelfs veiliger dan ze bv op je eigen website plaatsen...)

Wat je ook niet moet vergeten is dat we allemaal heel erg veel voordeel hebben van Facebook. Als ik een foto plaats, waar één van mijn vrienden op reageert of die gedeeld wordt, zien andere mensen deze ook, die ik helemaal niet ken. Daar kunnen allerlei potentiële klanten tussenzitten, die ik anders nooit had kunnen bereiken.
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Lukas » 10 apr 2018, 12:42

Op internet wordt inderdaad alles van je afgesnaaid. maar de vraag hoeveel geld er mee wordt verdiend. Als iemand een NieuwZeeland foto van mij jat, die op zijn blogje zet van drie bezoekers per week, da lig ik daar echt niet wakker van, ook als mijn naam er niet per se bij staat. Als ik hem ineens in de IKEA op posterformaat zie hangen, dan ga ik het SD kaartje opsnorren en met de advocaat babbelen.

Wat je dan haast nog het beste kan doen is veel publiceren in tijdschriften. Staat meteen je naam erbij. :cool:
Alles van national geopgraphic (want iedereen heeft wel eens een mazzeltje) via Grasduinen tot het Lokale Sufferdje.
Als je een keer een nieuwe lens gebruikt, kun je er nog een review artikel omheen schrijven en hoppa naar de Zoom.
Of een review artikel op tweakers. Wordt gelezen door duizenden mensen.

Goed voor je naamsbekendheid en staat nog allemaal leuk op CV ook. :cool:

En je kan altijd met steganografie je naam supergroot midden op de foto schrijven. Als ze dan niet te hard de compressie wijzigen, kun je hem er zo weer uit halen :cool:
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 115 Duimpjes
Leeftijd: 40

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45

Berichtdoor MarlonnekeW » 10 apr 2018, 14:40

Ik heb zelf de regel dat als een particulier een foto zonder toestemming gebruikt, ze een hele boze mail krijgen dat ze hem onmiddellijk moeten verwijderen. Is het ook maar een heel klein beetje commercieel, dan krijgen ze gelijk een rekening. Ik heb onlangs nog een akkefietje met een Belgisch ministerie gehad. Eerst proberen ze onder de rekening uit te komen, maar als je daar niet in meegaat, betalen ze gewoon netjes, omdat ze ook wel weten dat je volledig in je recht staat en het anders alleen maar meer gaat kosten.

Wat betreft de fotografie blijft het beste om in opdracht te werken. De meeste tijdschriften en kranten betalen bijna niets. Dan heeft alleen maar zin als je daar vaste fotograaf bent en ook weer opdrachten krijgt.

Een watermerk heeft m.i. weinig zin, behalve als een soort naamsvermelding (ook dat is relatief, want zelfs ik kijk bijna nooit naar wie een foto gemaakt heeft, alleen als hij uitzonderlijk goed is). Iemand die een beetje handig is in Photoshop heeft dat er zo uit.
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 10 apr 2018, 17:11

Ik ga er over ophouden- je denkt dat het alleen om de (eigendomsrechten) van plaatjes gaat, dus je bent er al 40x ingetuind...

De door jou aangehaalde site is ook alleen maar de mening van iemand - in de commentaarsectie wordt haar stelligheid ook al uitgebreid in twijfel getrokken door mensen die ervaring hebben.

Facebook verandert (zoek maar op) met grote regelmaat instelling etc. zodat "stom toevallig" er delen van je facebook-account die hebt afgeschermd "'opeens" (tijdelijk?) zichtbaar zijn voor iedereen.
(Zogenaamde 'ongelukjes/ vergissingen' bij b.v. een update, maar dat trapt toch niemand meer in als dat voor de 20ste keer of meer gebeurt?)
Bovendien hebben ze het recht om de oorspronkelijke voorwaarden - waar je voor getekend hebt- aan te passen.
Dus je hebt wat obscuur omschreven rechten voor zolang de andere partij daar mee accoord gaat...

Anyway- :slaap: ik stop nu
vraag je door hen bewaarde info op of doe het niet, helemaal je eigen keus natuurlijk.

'Wir haben es nicht gewusst' is een klassieker waarvan ik vurig hoop dat ie nooit meer 'retro' gaat worden.
maar de kop in het zand voor waar je electronische gegevens allemaal blijven en door wie er gebruik van gemaakt gaat worden is geen goed idee.
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Lukas » 11 apr 2018, 7:39

Oef, is het al bijna wekend?
It's all or nothing,
Lukas
Junkie

Nederland

Berichtdoor Lukas » 11 apr 2018, 9:48

Uhmm... weekend, dus... ;)
It's all or nothing,
Lukas
Junkie

Nederland

Berichtdoor MarlonnekeW » 11 apr 2018, 10:26

Ik ga deze discussie inderdaad stoppen, want het heeft geen enkele zin.

Wel wil ik nog even reageren op de opmerking over Marca (degene van de link). Zij is docent voor dit soort vraagstukken op de Fotovakschool, is business coach voor mensen uit de kunstwereld (waardoor ze juist erg goed op de hoogte is over alles rondom rechten en ook social media) en ze heeft jarenlang als redacteur en programmamaker bij de televisie gewerkt. Ze is dus echt niet 'zomaar iemand' en om haar hier neer te zetten als iemand die nergens verstand van heeft, vind ik erg denigrerend. Zeker omdat het jouw vak helemaal niet is en jouw mening alleen maar gebaseerd is op wat anderen zeggen.
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 11 apr 2018, 10:57

Testosteronpissing over "mijn gelijk is groter dan jouw gelijk" geeft een natte vloer.

en dat geeft weer paniek, want waar natte vloeren zijn ... zou ook een lek aquarium kunnen zijn! :shock:

en dat... willen we geen van allen meemaken, toch? ;)
Laatst bijgewerkt door Christa op 11 apr 2018, 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

VorigeVolgende