Stofzuigertje self made

Heb je een handige truc die je je medeaquarianen niet wilt onthouden? Plaats hem dan hier.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Stofzuigertje self made

Berichtdoor 1Paul » 03 nov 2016, 10:04

Ik heb zelf een stof/af zuigertje gemaakt op lucht, die in de winkel liggen zijn duur, vreten batterijen als je geen oplaadbare gebruikt en roesten vaak waardoor ze stuk gaan of je moet er een met adapter hebben maar dan nog, de mijne gaat dus op lucht, zal hieronder straks een paar foto"s neerzetten...

En vrijwel iedereen moet het doen , de bodem schoon houden met een afzuigertje, die dingen kosten al snel rond de 30 Euro, onderstaand een die je zelf maakt voor een fractie van deze kosten binnen 5 minuten als je de onderdelen hebt...

Je hebt nodig, stuk buis of slang rond 25 mm, stuk luchtslang, lang genoeg om bij je luchtpomp te komen en mee te kunnen werken, bochtje 90 graden voor de luchtslang, paar tieraps, luchtpompje sterk genoeg om zijn werk te doen, als het kan instelbaar maar hoeft niet uiteraard, eventueel 1 of 2 breinaalden of vergelijkbaars, een elastiekje en een zakje welk normaal bij een stofzuiger zit die je in de winkel koopt of een stuk oude nylonkous...

Slang of buis rond 25mm maak je de volgende lengte, waterhoogte vanaf de bodem tot bovenkant water + 7,5cm, breinaald bevestig je met de tieraps aan de slang zodanig dat deze een 3 tal cm onder de slang/pijp uitsteekt, vervolgens bevestig je het bochtje aan de luchtslang en ook deze bevestig je met tieraps aan de pijp/slang zodanig dat het andere eind van het bochtje in het midden van de opening van de pijp/slang zit aan de kant waar ook de breinaald uitsteekt...

Het andere eind van de luchtslang gaat uiteraard naar de luchtpomp en aan de andere kant van de pijp/slang breng je het elastiekje aan, daarna breng je het gekochte zakje aan zodanig dat deze over het elastiek heen valt zodat deze er niet af kan glijden...

Hoe dieper de pijp/slang in het water is hoe groter de zuigkracht, dit heeft met de hevelwerking van lucht te maken, is het dus zo dat je een hebt die te sterk zuigt kun je een nieuwe maken die iets langer is maar mijn ervaring is dat 7,5cm boven water uitsteken goed zijn werk doet, hou je deze iets schuiner zodat het opvangzakje in het water hangt word de zuigkracht ook sterker...

Ik heb de breinaald eraan ten eerste om de slang die ik gebruik min of meer recht te houden maar de tweede reden is, en daarom steekt ie iets uit aan de onderkant, hiermee woel ik de bodem om terwijl ik deze afzuig, zo komt de rotzooi ook een beetje uit de bodem vandaan en deze slaat niet te snel dicht!!!

Algemeen plaatje...

35627

Detail onderkant...

35628
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Re: Stofzuigertje self made

Berichtdoor Christa » 03 nov 2016, 11:57

Geniaal, die breinaald erbij!
Dat is altijd mijn frustratie (ook met hevelslang) als je precies wilt werken en het dan net niet te pakken kan krijgen.

Mooi werk Paul! :cool:
Dank je wel.

Hier kan ik zeker wat mee.
(nu alleen opletten dat ik dat zakje niet per ongeluk buiten boord hang of iets anders mafs)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Re: Stofzuigertje self made

Berichtdoor 1Paul » 03 nov 2016, 14:33

mocht de zuiging te sterk zijn kun je altijd de luchtslang iets knijpen, daar heb je van die losse regelaartjes voor...

en inderdaad let op het zakje al moet je dat altijd doen natuurlijk!!!

misschien, weet niet of het werkt denk het wel, aan het einde op waterhoogte een T-stuk doen, omhoog de lucht eruit opzij het water en dan in dat T-stuk eventueel een bochtje, ik heb dit niet gedaan om het zo simpel en klein mogelijk te houden...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Keer terug naar Tips en trucs