Gilles' Artemia weetjes & kweekstelling

Heb je een handige truc die je je medeaquarianen niet wilt onthouden? Plaats hem dan hier.

Moddereters: hans7, Ton, SugarLEVI, BertE

Gilles' Artemia weetjes & kweekstelling

Berichtdoor Gilles » 16 jul 2008, 9:30

Inleiding:
Ik heb het diverse malen beloofd maar door gebrek aan tijd is het er nooit van gekomen. Hier dan eindelijk mijn manier (afgekeken van een hobbykweker) om artemia te kweken. Let wel; er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en ik zal daarom ook enkel de methodes benoemen die ik zelf geprobeerd heb, en waarvan ik zeker weet dat ze (bij mij) niet of wel gewerkt hebben.

Over de algemene informatie van artemia zal ik het niet gaan hebben, er zijn namelijk genoeg informatieve sites te vinden waar een hoop informatie reeds beschreven is. Ook staan daar diverse kweekverslagen en de meeste heb ik reeds geprobeerd.

Achtergrond: Waarom kan een artemia kweek mis gaan?
Dit is eigenlijk nergens beschreven, maar hieronder een opsomming van een aantal oorzaken:
- Verkeerd zout: Je moet altijd jodiumvrij zout gebruiken. Beter is om een kilogram zeezout te kopen.
- Verkeerde combinatie zoutgehalte/temperatuur (zie verder)
- Verkeerde temperatuur: Op 30 graden komen de eitjes na 24 uur uit, op 25 graden na 2 dagen en op 20 graden bij mij pas na 3-4 dagen.
- Verkeerd (of niet) belucht: Artemia heeft lucht nodig. Geen luchtsteentje, daar blijven namelijk de eitjes aan plakken en die komen dan niet meer uit als ze eenmaal boven water, tegen het glas zitten. Grote bubbels, ongeveer 2-3 per seconde is prima!
- Te oude eitjes: Bij geen resultaat zijn je eitjes vermoedelijk te oud.
- Te veel eitjes: Bij teveel eitjes is er onvoldoende voedsel voor de uitgekomen artemia waardoor het water te snel vervuild is en alles dood gaat. (houd max. 4 gram / 100 ml aan)

Achtergrond: zoutgehalte/temperatuur:
Er is geschreven (maar niet door mij getest) dat Artemia bij < 25 graden een zoutgehalte nodig heeft van 1015, en > 25 graden een zoutgehalte van 1025-1030 om uit te komen. Nu denk je misschien, MOOI dus ik hoef slechts 32 gram zout toe te voegen en dan gaat het goedkomen? Nee niet geheel waar. Om het makkelijk te maken is het zoutgehalte afhankelijk van de temperatuur. Stel je wilt een zoutgehalte verkrijgen van 1022 bij 25 graden. Op 30 graden is ditzelfde zoutgehalte al veranderd in 1020.

Deze getalletjes (1020 enzo) betekenen het Soortelijk Gewicht. In zeewater is dit ca 1.025 (kilogram per liter bij 25 gr C). Nu haal je hier 998 vanaf (dit getal komt uit Binas) en daarmee kun je de volgende formule opstellen:

Aantal grammen zout = SG - 998

Hoeveel gram zout je dan moet toevoegen voor de temperatuur waar jij op wilt kweken kun je met de formule berekenen. Als je kijkt naar wat Wikipedia over Saliniteit zegt, zie je een mooi plaatje staan. Als je nu weet dat je eitjes uit Alaska komen, kun je aflezen in het plaatje van de wereldbol dat het water daar tussen de 32% en 33% zout ligt.

Stel dat je dit zoutgehalte aan wilt houden, zul je je moeten richten op de volgende zoutgehaltes:
16 graden: 1025 (voeg dus 27 gram zout per liter water toe)
20 graden: 1023,5
25 graden: 1022
28 graden: 1021,5
30 graden: 1020 (voeg dus 22 gram zout per liter water toe)

Dit is ook waarschijnlijk de reden dat je verschillen hoort. De ene website zegt dat je 32 gram zout / liter water moet toevoegen, de andere site geeft aan dat dit 20 gram moet zijn. Ik weet niet wat het beste resultaat geeft, dat ga ik nog uitzoeken.

Probeersel 1: Hobby artemia (tijd: rond halverwege 2007)
Als eerste kwam ik met Artemia in aanraking doordat ik er simpeleweg tegenaan liep in de viswinkel. Dus ik een schaal gekocht, en een mengsel van eitjes en zout (dat zit kant en klaar in een potje). Ik thuis tot 3x toe alles volgens de handleiding gedaan maar ik kreeg er geen resultaat mee.
Conclusie: Ik behaalde geen kweekresultaat. Het kan een combinatie zijn van de bovengenoemde redenen, ik vermoed in ieder geval temperatuur en beluchting.

Afbeelding

Afbeelding

Probeersel 2: ZooZajac "Artemia kweker" (tijd: maart 2008)
In ZooZajac liep ik tegen een nieuwe kweek installatie aan. Het was eigenlijk niets anders dan een goedkoop ogend flesje, met daarin een rubber dop. Daarin zaten 2 gaten. Het ene gat is een ontluchtingsgat, en aan het andere gat zit een pijpje (zie foto) hierop sluit je de luchtpomp aan.

Afbeelding

Ik heb hiermee tot 3x toe succesvol artemia gekweekt, met 32 gram zout op 1 liter kraanwater, een halve theelepel artemia eieren en 2-3 dagen wachttijd. Het is alleen wel een heel gedoe om de artemia eruit te halen. Je zet de luchtpomp uit, en wacht 15 minuten. Dit doe je altijd, ongeacht welke methode je gebruikt. De eierschalen gaan naar boven drijven en je kunt dus niet het flesje leeggieten.

Je zult dus een luchtslangetje moeten gebruiken wat je onderin de fles stopt, om zo de artemia af te hevelen.

Probeersel 3: "Gilles' kweker" (tijd: april 2008).
Ik zou niet voor niets knutselsmurf heten als ik niet zelf wat in elkaar probeer te zetten om Artemia mee te kweken. Dat wat ik grofweg wilde bereiken staat hier beschreven, alleen heb ik er mijn eigen interpretatie aan gegeven. Een systeem wat ten eerste goed te beluchten is, en daarnaast ook makkelijk af te hevelen (te oogsten) is.

Nodig:
- 4 plaatjes van 5mm dik glas, 50cm hoog, taps toelopend van 10cm boven tot 5cm onder.
- 1 plaatje van 5mm glas, 6cm bij 5cm (bodemplaat)
- Glasboor 16mm: eenmalig 5 euro
- Glasboor 6mm: eenmalig 20 euro

Ik heb een drietal kweekunits gemaakt, en 1 kapotte gerepareerd. Daardoor vielen de kosten natuurlijk erg mee. Voor het glaswerk was ik 12 euro kwijt (zelf gesneden en zelf ontscherpt) De totale kosten zijn straks (exclusief loon zeg maar) ongeveer 8,50 euro per stuk met een capaciteit van 1,5 liter per vaas.

Allereerst begin je met het boren van het ophang-gat in de achterplaat. Dit heb ik 5x gedaan. De eerste 2 keer ging het fout, de laatste 3x goed. Gelukkig had ik hier rekening mee gehouden. Nadat je het ophang-gat gemaakt hebt, boor je het kleine gat waar de luchtslang in gelijmd gaat worden.

Als dit gelukt is, lijm je het zaakje in elkaar. Aangezien ik vanavond/morgen pas ga lijmen, kan ik hiervan nog geen foto's laten zien. Ook moet ik dan nog gaan "kweken" maar ik weet zeker dat het werkt. Het idee komt immers van een hobbykweker die ze zelf ook gebruikt.

Waar haal je die glasboren?
De grote glasboor welke ik heb gebruikt komt van Roelof Eringa af. Ik heb geboord met een kolomboor machine, welke ik had ingesteld op 850 omwentelingen per minuut.

De kleine glasboor was wat moeilijker aan te komen, uiteindelijk ben ik bij een hobbywinkel geslaagd. Je hebt in deze maat 2 verschillende soorten; conisch (6 euro) en een diamantstift (20 euro). Deze laatste heb ik gekocht, om te voorkomen dat ik een puntbelasting kreeg waardoor mijn glas barstte.

Niet geprobeerd: Sera kweker
Sera heeft ook een artemia kweek apparaat. Ik vermoed dat hiermee dezelfde problemen ontstaan als met bovengenoemd apparaat.
Afbeelding

Niet geprobeerd: Aquamedic Aquabreed 200
Komt erg overeen met wat ik heb gemaakt. Wel duur (+/- 10 euro) voor 0,2 liter
Afbeelding

Niet geprobeerd: Aquamedic Aquabreed 1000
Komt erg overeen met wat ik heb gemaakt. Wel duur (+/- 40 euro) voor 1 liter
Afbeelding

Ik hoop dat jullie dit "topic/artikel" leuk en interessant vonden!
Gilles' 130*60*60 (update: 04-10-2010)
Nitraat (NO3), Fosfaat (PO4), Sulfaat (SO4), Sporenelementen en ijzer (ook per POST!): KLIK HIER
Gilles
Knutselsmurf

Onderwerpen: 201
Afbeeldingen: 2
Leeftijd: 33

Nederland
Soort aquarium: Zelfbouw
Regio: Eindhovense bak ;)
Formaat: 130X60X60

Re: Gilles' Artemia weetjes & kweekstelling

Berichtdoor Hansopje » 16 jul 2008, 9:38

Prachtig Gilles. Mooi overzicht.

Als jouw oplossing werkt heb je vast je eerste klant. :grin:
Hansopje
2e Hans

Onderwerpen: 256
Afbeeldingen: 145
Leeftijd: 53

Papua New Guinea
Soort aquarium: Regenboogvissen
Regio: Papua Nieuw-Guinea

Berichtdoor bartkoper » 16 jul 2008, 9:40

mooi artikel gilles, ik denk dat ze hier maar een sticky van moeten maken!
bartkoper
Oerwoud man

Onderwerpen: 55
Afbeeldingen: 0
Leeftijd: 28

Nederland
Soort aquarium: 60 liter plantjesbak :-)

Berichtdoor PascalvdN » 16 jul 2008, 9:44

Voor de minder knutselgoden, een scheidtrechter werkt ook prima en komt redelijk overeen met wat Gilles in elkaar gezet heeft. Ik heb er een 3-tal 2ehands gekocht voor 8,50/st (google maar voor de leverancier). Inhoud is dan 500 ml. Grotere maten (in ieder geval tot 2L) zijn ook gewoon te krijgen.

Verder een mooi stukje.

Gr. Pascal
En Vincent zag het koren, en Einstein het getal, en Zeppelin de Zeppelin, en Johan zag de bal.
PascalvdN
Data Beest

Onderwerpen: 24
Afbeeldingen: 41
Leeftijd: 35

Nederland
Soort aquarium: Plantenbak
Formaat: 100*60*50

Berichtdoor BertE » 16 jul 2008, 13:06

Zou een oplossing met PET-flessen, ondersteboven opgehangen, ook niet kunnen werken?
Bodem eruit - of misschien ook wel niet - en slangetjes via de dop en dan maar bubbelen...
Ik meen een dergelijke oplossing laatst ergens in een tijdschrift gezien te hebben...
Is stupid really stupid or a different kind of smart?

Regenboogvissen in Nederland
BertE
Modder Eter

Onderwerpen: 190
Afbeeldingen: 10
Leeftijd:

Antigua &amp; Barbuda

Berichtdoor sonnie » 16 jul 2008, 13:34

Je kunt de petfles ook gewoon neerzetten.. Ging bij mij altijd goed ;)

Maar mooi artikeltje hoor!
sonnie
Aquarioot

Onderwerpen: 177
Afbeeldingen: 210
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Juwel Rio 240
Regio: Zuid-Amerikaanse gezelschap
Formaat: 121X57X41

Berichtdoor Gilles » 16 jul 2008, 13:48

BertE schreef:Zou een oplossing met PET-flessen, ondersteboven opgehangen, ook niet kunnen werken?
Bodem eruit - of misschien ook wel niet - en slangetjes via de dop en dan maar bubbelen...
Ik meen een dergelijke oplossing laatst ergens in een tijdschrift gezien te hebben...

Zeker wel! Alleen zit je qua kosten al bijna aan een oplossing zoals de mijne, en glasboren had ik toch nog liggen! Overigens moet je wel opletten, dat je in een dergelijk geval kiest voor een PET fles ZONDER ribbels. In de ribbels kunnen de eieren zich ophopen.
Nitraat (NO3), Fosfaat (PO4), Sulfaat (SO4), Sporenelementen en ijzer (ook per POST!): KLIK HIER
Gilles
Knutselsmurf

Nederland

Berichtdoor BertE » 16 jul 2008, 14:10

Sonnie schreef:Maar mooi artikeltje hoor!

Dat zonder meer (was ik even vergeten erbij te zeggen... :oops: ).
Is stupid really stupid or a different kind of smart?

Regenboogvissen in Nederland
BertE
Modder Eter

Onderwerpen: 190
Afbeeldingen: 10
Leeftijd:

Antigua &amp; Barbuda

Berichtdoor yannis » 16 jul 2008, 18:49

Mooi artikel, het tweed al dat ik van je lees vandaag dat men itresse trekt.

Alleen heb ik een vraagje, ik heb ooit ook eens artemia gekweekt en dit lukte bij mij redelijk goed. Alleen is mijn vraag, overal staat dat je jodiumvrij zout moet gebruiken. Maar waarom? Ik snap wel dat de beestjes hier niet tegen kunnen, maar wat doet het dan? Voorkomt het dat de eitjes uitkomen of dat de jongen niet groot gebracht kunnen worden. Hopelijk heb jij een antwoord hierop.

Grtz :D
yannis
Verslaafde

Onderwerpen: 29
Leeftijd: 23

Belgium
Soort aquarium: Gezelschapsbak
Formaat: 60*30*30

Berichtdoor prowl » 16 jul 2008, 19:51

Ben benieuwt naar de foto's
Maar nu de grote vraag: wat voor eitjes ga je gebruiken?

of wat zou er gebeuren als je osmose water ipv gewoon water gaat gebruiken??
prowl
Gebruiker

Onderwerpen: 41
Afbeeldingen: 175
Leeftijd: 25

Nederland
Soort aquarium: gezeldschapsbak
Regio: plantenbak
Formaat: 1.00X40X55

Berichtdoor Gilles » 17 jul 2008, 8:22

Gisteren heb ik de gaatjes voor de luchtslang geboord met de glasboor van 6mm. Dat ging een stuk beter dan ik had verwacht. Binnen 30 seconden was ik door het glas heen! Dus, snel 4 plaatjes geboord zodat ik vandaag de kokers in elkaar kan zetten. Ik kon niet wachten en heb gisteren al wel de "oude" koker gerepareerd. Hier miste enkel een onderplaatje. Fotos tot nu toe nog niet gemaakt, maar ik maak er wel een paar als ik de 3 overige kokers in elkaar ga zetten.

yannis schreef:Alleen heb ik een vraagje, ik heb ooit ook eens artemia gekweekt en dit lukte bij mij redelijk goed. Alleen is mijn vraag, overal staat dat je jodiumvrij zout moet gebruiken. Maar waarom? Ik snap wel dat de beestjes hier niet tegen kunnen, maar wat doet het dan? Voorkomt het dat de eitjes uitkomen of dat de jongen niet groot gebracht kunnen worden. Hopelijk heb jij een antwoord hierop.

Gebruik gemaakt kan worden van gewoon keukenzout of van zeezout. Ik prefereer zeezout omdat mijn ervaring is dat er daarmee meer eitjes uitkomen. Ook heeft de beginnende kweker meestal wat meer succes bij gebruik van zeezout. Maar er zijn ook mensen die prima resultaten hebben met jodiumhoudend keukenzout.

prowl schreef:Maar nu de grote vraag: wat voor eitjes ga je gebruiken?

of wat zou er gebeuren als je osmose water ipv gewoon water gaat gebruiken??

Artemia eitjes! Ik weet niet welke soort ik heb, maar volgens mij moet alles wel werken. Osmose water is te duur hiervoor. Daarnaast kan het zo zijn dat hier enkele stoffen uit zijn gehaald die juist goed zijn voor artemia.

Water voorbereiden how-to:
Ook het "x" gram per liter verhaal moet ik even rectificeren. Ik ben er namelijk op gewezen dat het ene zout meer vocht vasthoud dan het andere. Eigenlijk ook wel logisch. Ik gebruik in ieder geval zeezout, volgens mij van Tropic Marin.
- Stap 1: Het beste kun je dus een zoutdobber kopen (5 euro)
- Stap 2: Vervolgens voeg je 1 liter water van 30 graden in een emmer (op deze temperatuur komen eitjes immers het snelste uit)
- Stap 3: Voeg daar net zoveel zout in toe, totdat je op de 1025 ppm zout zit. Nu weet je hoeveel zout (van jouw soort) je moet toevoegen.
- Stap 4: (???) Het schijnt zo te zijn dat je bij de voorbereiding van zeewater het water met zout moet vermengen en dit minimaal 1 dag moet beluchten om te zorgen dat alles goed oplost. Ik weet niet of je zo een hoger uitkomstpercentage krijgt, maar ik ga het uitzoeken!
Gilles
Knutselsmurf

Nederland

Berichtdoor Stainz » 17 jul 2008, 20:11

klinkt goed, maar wat was als ik vragen mag het probleem met de kweker van zoo zajac, het staat erg mooi uitgelegd bij soort gelijke systemen, dat de bedoeling is om op het andere gat (ontluchting) het luchtpompje aan te sluiten, wat er voor zorgt dat door de druk het water het slangetje/buisje instroomt en de artemia mee omhoog brengt... werkt dit soms niet zoals uitgelegd?

zijn er ook foto's van je eigen gemaakte kweek stelling? :oops:
Stainz
Verslaafde

Onderwerpen: 47
Afbeeldingen: 16
Leeftijd: 23

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 92cm (Juwel Vision 180)

Berichtdoor C4Vette » 17 jul 2008, 21:18

Goede informatie hoor! Top.

Helaas is er erg weinig te vinden over hoe de Artemia groot te krijgen is. Zelf kweek ik niet met vis en heb dus niets aan pasgeboren Artemia. De zakjes van de lfs kosten tegenwoordig al twee euro :wtf: en dat hebben twee Goerami's in no-time op en is de rest nog niet aan de beurt geweest. Dus zou ik wel eens willen weten hoe de professionele Artemia-kweker ze groot krijgt. Ik neem tenminste aan dat wat ik bij de lfs koop gekweekt is. Het lukt mij wel om ze zo'n vier weken in leven te houden maar dan zijn er niet veel over en ook niet echt groot geworden. Wie weet hier meer over?

Ed
C4Vette
Gebruiker

Onderwerpen: 26
Afbeeldingen: 57
Leeftijd: 51

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 90X40X50

Berichtdoor DarkWhite » 19 jul 2008, 8:30

De kunst van het groot krijgen is zweefalg kweken, het zijn namelijk 'filter feeders'.
Het is alleen zeer lastig om genoeg zweefalg te kweken om een echt grote populatie op te bouwen, prof. kwekers doen dit met geimporteert spirulina poeder uit oa hawaii.
Tevens schijnen ze ook gewoon in het wild vanaf belgie naar onder voor te komen in zee.

om toch nog iets te doen thuis zonder teveel poespas, kan je of veel licht boven je kweekbak hangen of nog beter, in de vensterbank van een raam (op het zuiden is het best natuurlijk).
Zolang de bak open is van boven zal deze niet te warm worden als je zoutgehalte hoog genoeg is, temperaturen van 35C worden overleeft.
Wel is het van belang voor voedingsstoffen voor de algen te zorgen, door bvb af en toe een beetje visvoer erbij te doen en te laten afbreken. let wel op de waterkwaliteit, waterverversen blijft nodig.
Wie typefouten vindt in bovenstaande tekst mag ze houden.
DarkWhite
Gebruiker

Onderwerpen: 39
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Jewel en eigenbouw
Regio: geen
Formaat: 60X30X40 - 80X40X50

Berichtdoor Gilles » 19 jul 2008, 10:29

Stainz schreef:klinkt goed, maar wat was als ik vragen mag het probleem met de kweker van zoo zajac, het staat erg mooi uitgelegd bij soort gelijke systemen, dat de bedoeling is om op het andere gat (ontluchting) het luchtpompje aan te sluiten, wat er voor zorgt dat door de druk het water het slangetje/buisje instroomt en de artemia mee omhoog brengt... werkt dit soms niet zoals uitgelegd?

Jawel maar het werkt niet zo "goed" als gewoon de zwaartekracht het werk laten doen. Doordat je aan het hannesen bent gaan de eitjes toch weer door het water heen en eierschalen kunnen verstopping bij jonge visjes veroorzaken....
Gilles
Knutselsmurf

Nederland

Volgende

Vergelijkbare onderwerpen

goede kwaliteit artemia Forum: Tips en trucs Auteur: sor Reacties: 11
Snelle hulp gevraagd: artemia mislukt Forum: Tips en trucs Auteur: Dennisz Reacties: 3
Professional Artemia Kweken Forum: Algemeen Auteur: Robin-Hood Reacties: 14
artemia groter laten worden. Forum: Andere dieren Auteur: boesboes Reacties: 3
Bouwkeuze voor Discus Kweekstelling Forum: Bakken Auteur: stevenvt Reacties: 0

Keer terug naar Tips en trucs