CW goes Tanganyika (2.0)

Plaats hier een foto om je nieuwe bak, mooiste plant of vis te laten zien. Ook kan je hier video filmpjes plaatsen. Vermeldt wel even de grootte van het filmpje erbij voor de mensen die niet over een snelle verbinding beschikken.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

CW goes Tanganyika (2.0)

Berichtdoor Catweazle » 04 jan 2012, 10:08

Sinds ik mijn nieuwe bak heb, loop ik met plannen voor een Walstad bak. Mijn oude 1.60 zou daar prima geschikt voor zijn. Nu kreeg ik op de AV een oude 1.20 bak, en dat opende nieuwe perspectieven.

Na lang beraad, heb ik besloten die 1.20 voor Walstad te hanteren en de bewoners van mijn (nu ja, mijn zoon zijn) 80cm Tanganyika bak op zolder naar de 1.60 te doen. Een oude foto (2009) van die bak:

Afbeelding

Mijn zoon is visueel beperkt. Ik dacht dat dit meer kans gaf op het zien van vissen. Helaas, Multi's zijn wat "verlegen". Kies nu voor andere vissen boven en weinig planten.

Waarbij ik toch wel een beetje moet toegeven dat een 80 cm Tanganyika bak niet veel mogelijkheden biedt voor het nabootsen van een Afrikaans meer. Multi's zijn leuk, maar geven erg veel jongen. Om dat te beperken zou een Synodontis ingezet kunnen worden, maar die zet je m.i. niet in een 80cm bak. En ik ben verliefd op vrijzwemmers zoals de Paracyprichromis, maar die kunnen pas in een aquarium vanaf 1.20 volgens Verduijn.

Tussen Kerst en Oud en Nieuw heb ik de kast gemaakt voor de 1.60. Deze is niet af, maar ja, inrichten van een bak is leuker, dus daar ben ik eerst aan begonnen. Ooit wordt de kast wit, met afwerking aan de voorkant.

Nog een paar opmerkingen voordat er foto's komen:

- Ik ga nog spelen met de stenen. Vindt het nu erg lomp rechts.
- Voordat iedereen valt over het feit dat er Zwaardplanten in staan. Die moest ik kwijt. M.a.w. wanneer deze bak gevuld is, en ik de Walstad bak op zolder op orde heb, gaan deze naar die bak. Hopelijk overleven ze het. Zal wel, maar echt goed groeien? Reden genoeg om in februari de 1.20 klaar te hebben.
- Rechts staat een HMF. Reden is dat ik daarmee én techniek wegwerk én extra filtratie heb. Moet deze nog wel fatsoeneren, want deze buigt nu door.
- Er staat nu nog één pomp op (Eheim 2226), maar er komt nog een tweede op (Eheim 2071). Ik was vergeten 90 graden hoeken van PVC mee te nemen bij Verloop.
- Achter de stenen aan de linkerkant komt een slakkenkerkhof. Zonder zand. Ligt wel iets aan zand, nu maar dat gaat nog weg. Dus een gedeelte met alleen slakkenhuizen tot op de glazen bodem. Multi's hebben een hekel aan zand.
- De lichtkap is een armeluislichtkap. En dat is prima voor dit type bakken. Deze hoeven geen full-blown licht. En dan is dit het goedkoopste (en prima waterdicht). Nadeel is dat dit VSA's zijn, dus ook weer een beetje duurder in gebruik.
- Valisneria moet nog aangevuld worden en daarnaast komen er nog één of twee soorten bij. Mits ik die kan vinden. Geen Anubias overigens.

Het begin:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gevuld:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een deel van het slakkenkerkhof (nog zonder slakkenhuizen:
Afbeelding

HMF:
Afbeelding

Lichtkap:
Afbeelding
Catweazle
Gebruiker

Onderwerpen: 13
Afbeeldingen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 53

Nederland
Soort aquarium: A1, Tanganyika, Walstad (in wording)

Re: CW goes Tanganyika (2.0)

Berichtdoor Hansopje » 04 jan 2012, 12:01

Mooie opzet. Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen met die HMF zo aan de zijkant. Overigens ben ik nog benieuwder naar je ervaringen met de Walstad-methode in de nog te komen bak. Heb ik ook al eens aan gedacht om dat uit te proberen.
Hansopje
2e Hans

Onderwerpen: 261
Afbeeldingen: 168
Ontvangen: 9 Duimpjes
Leeftijd: 58

Papua New Guinea
Soort aquarium: Regenboogvissen
Regio: Papua Nieuw-Guinea

Berichtdoor Catweazle » 04 jan 2012, 12:05

HMF is niet voor mij de eerste keer. Verschil met vorige keer is dat er twee potfilters achterhangen. Zie verder hieronder de link van de HMF autoriteit (Duits).

Offtopic:

Ik heb haar boek goed gelezen. Daarnaast is dit topic op APC nodig:

http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... albot.html

Overigens helpen de gastbijdragen over mulm en oud water op

http://www.deters-ing.de/Gastbeitraege/ ... traege.htm

ook (Deters staat gelijk aan HMF).

Bedenk dat Walstad niet direct opstarten is, maar plannen!
Catweazle
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor BasP » 04 jan 2012, 22:52

Had nog nooit van Walstad gehoord en via googelen weet ik er nog niet zoveel vanaf, maar als het goed werkt hoef je bijna niets meer aan je bak te doen?

Leuk Tanga-project trouwens, dat is en wordt nog wel wat.
wegens verhuizing even op een laag pitje. alle bakken zijn verkocht op de bak met varkens na...
BasP
Aquarioot

Onderwerpen: 68
Afbeeldingen: 43
Ontvangen: 1 Duimpje
Leeftijd: 48

Maldives
Soort aquarium: goudvisbak
Regio: gouden vissen
Formaat: 100x40x40

Berichtdoor Catweazle » 05 jan 2012, 8:20

Bas,

Walstad is de schrijfster van een boek: Ecology of the Planted Aquarium: A Practical Manual and Scientific Treatise for the Home Aquarist (978-0967377315). Betere middelbare school Biologie.

Haar "methode", is niet veel meer dan de Nederlandse methode van voor 1950/1960?:

- weinig onderhoud (dus bijvoorbeeld geen bodem afhevelen! Planten met rust laten)
- zware voedingsbodem (gebaseerd op arme tuinaarde, maar die tuinaarde niet rechtstreeks in je bak mieteren!)
- weinig licht (zeg 1,5 wat per 4 liter) aangevuld door zonlicht
- geen waterwissel (wel aanvullen), en dat is iets anders dan "Oud water is goud water".
- redelijke beplanting, met een aantal planten die emers mogen doorgroeien (ongelimiteerde CO2)
- plantenvoeding wordt niet extra aan de kolom toegevoegd, evenals CO2. Dat alles komt uit de bak zelf. Met één maar. Je moet weten wat je voert, omdat je op basis van je visvoer kan deduceren hoeveel plantenvoeding je feitelijk toevoegt.
- Voorheen geen filtering/stroming, tegenwoordig is ze daar van teruggekomen, dus wordt het wel geaccepteerd. Voortschrijdend inzicht heet dat.

Het niet afhevelen van de bodem, is redelijk goed beargumenteerd in één van de gastbijdragen op de site van Deters, volkomen onafhankelijk van Walstad.

Een methode moet je het niet noemen. Een methode, bestaat uit stappen, mits goed uitgevoerd, die leiden tot een resultaat. Walstad geeft alleen richtlijnen en argumentatie daarvoor. Resultaat is een onderhoudsarme bak. Mits je de juiste planten kiest.
Catweazle
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor BazZi3 » 05 jan 2012, 10:16

je stenen stapels zien er wel uit alsof je ze letterlijk neergelegd hebt, is dit bewust gedaan?
hollandse plantenbak gaat mij lukken!
BazZi3
Bas de Veranderaar

Onderwerpen: 405
Afbeeldingen: 91
Leeftijd: 30

Nederland
Soort aquarium: Biotoop
Regio: Tanganyika
Formaat: 80*40*50

Berichtdoor Catweazle » 05 jan 2012, 13:46

Hoe bedoel je?

Esthetisch lagen ze niet naar mijn zin. M.a.w. ik heb ze al herstapeld.

Er zit nergens kit tussen.

Echter op de bodem ligt natuurlijk wel piepschuim. Ook tegen de achterruit. Ben wat bevreesd voor drukpunten.
Catweazle
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor BazZi3 » 05 jan 2012, 21:20

Catweazle schreef:Hoe bedoel je?

Esthetisch lagen ze niet naar mijn zin. M.a.w. ik heb ze al herstapeld.

Er zit nergens kit tussen.

Echter op de bodem ligt natuurlijk wel piepschuim. Ook tegen de achterruit. Ben wat bevreesd voor drukpunten.

ze zien er neergelegt uit ipv natuurlijk... snap je een beetje wat ik bedoel ?

dit was mijn bak

Afbeelding

bij mij komt het vrij natuurlijk over, alsof ze echt zo in het water liggen. bij jou kun je zien dat ze gestapelt zijn.
BazZi3
Bas de Veranderaar

Nederland

Berichtdoor Catweazle » 10 jan 2012, 10:19

Ik ben nog niet echt veel verder. De stapel stenen is herstapeld, maar ligt nog niet naar mijn zin.

Verder gister op de AV kwam een aspirant lid met Echinodorus aan (denk de parviflorus). Heb ze maar meegenomen om op te kweken dus die gaan er vanavond ook maar tijdelijk in. Wordt zo wel lastig om niet te wennen aan een groene uitstaling. Maar ze gaan er echt uit over een maand.

Het eten van 1 tray (12 stuks) Esgarcot was voldoende voor een knoflookkegel van hier tot Tokyo. Ik ben de enige die ze lust thuis. Ze smaken overigens naar kip in knoflooksaus. Dus heb ik maar 160 huisjes besteld die leeg zijn. Is iets prettiger. Ook voor mij.

Tot overmaat van ramp lekt mijn Eheim 2071 nog steeds, ondanks het vervangen van de ring en de slangkoppeling. Dus die staat weer uit. Alleen de 2226 staat er nu op.

Vissen overzetten gaat nog niet.

Wel dromen over een visbestand.
Catweazle
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Hansopje » 10 jan 2012, 12:04

Catweazle schreef:Het eten van 1 tray (12 stuks) Esgarcot was voldoende voor een knoflookkegel van hier tot Tokyo.

Ik ruik het hier! :dans:
Hansopje
2e Hans

Papua New Guinea

Berichtdoor Catweazle » 17 jan 2012, 7:49

En als je dan bedenkt wat het oplevert:

Afbeelding

Dus bestel je maar 15 zakken lege schelpen. Dat is beter voor de atmosfeer:

Afbeelding

Maar ja 15 maal 12 = te veel.

Begin van het slakkenkerkhof, (bijna) zonder zand:

Afbeelding

Gevuld met slakkenhuizen uit de oude bak, de huisjes als hierboven, en nog eens 10 zakken huizen. Heb nog vijf zakken over. Handig wanneer je Multi's wilt uitvangen. Zijn ze blij met slakken? Ach ze blijven helaas toch graven. Maar een indruk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik ben dus weer wat verder. Zwaardplanten gaan echt weg naar een andere bak!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de taak om lang na te denken over het visbestand en de kast te verven. Het één is leuk. Het ander niet.
Catweazle
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Hansopje » 17 jan 2012, 9:48

Mooi op weg. Die Anubias tussen de stenen geeft ook een mooi beeld. Je hebt die slakkenhuisjes wel erg verstopt. Kun je daar straks nog van genieten als de vissen er gebruik van maken? (lees: foto's maken).
Hansopje
2e Hans

Papua New Guinea

Berichtdoor Catweazle » 05 feb 2012, 20:49

Van mijn kant maar eens een update. De kast is niet af, maar wel wit. Dus op 23-1 heb ik mijn eerste aankopen gedaan.

Afbeelding

En dat was nodig want rechts is een afvallige multi van plan voor zichzelf te beginnen, en ik wil geen tweede kolonie. Dus dagelijks zand terugplaatsen.
Afbeelding

De aankoop?
- 5 Synodontis petricola, ik wilde de lucipinnis, maar die had Verduijn niet. Wel de petricola. Er zijn al wat geluiden geuit dat dit niet een petricola is, daar deze minder worden aangeboden, maar ik geloof Verduijn.

En buiten mijn boekje toch een

- Altolamprologus calvus 'Black'. Dit was F1 en mooi. Zal er later nog 1 of 2 F bijzetten. Dat zou moeten kunnen.

Wat foto's incluis die van de transcriptus, die er eens mooi voor zat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu na 2 weken hebben de calvus en de syno's hun plekje gevonden. De calvus huist in het midden achter de Hydrilla verticillata. De transcriptus is nog de baas. De syno's zitten in de linker stenenhoop, en gebruiken de rand naast de schelpen als doorgang. Mogelijk gemaakt door de multi's die het zand ervoor niet waarderen. En ik maar denken dat ze boven de schelpen zouden blijven hangen... Is toch wel erg boeiend een Tang-bak. Nu maar weer sparen voor de brieni's.

En het totaalplaatje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Catweazle
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor BazZi3 » 05 feb 2012, 21:52

op de foto lijkt de calvus een beetje geel, is dit in het echt ook zo of komt het door het licht?
BazZi3
Bas de Veranderaar

Nederland

Berichtdoor Catweazle » 06 feb 2012, 7:33

Is de foto. Verduijn verkocht het als 'Black', dus wie ben ik om daar aan te twijfelen.
Catweazle
Gebruiker

Nederland

Volgende

Keer terug naar Foto's en video