Zelf bouw project (hulp)

Hoe maak je een goede kast en/of meubel? Welke materialen kun je het beste gebruiken?

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Zelf bouw project (hulp)

Berichtdoor hellboy » 21 aug 2013, 12:53

Hallo allemaal,

Ik wil graag voor mijn aquarium een meer moderner meubel maken. Nu heb ik hier natuurlijk een beetje op zitten google en kwam deze afbeelding tegen.
Nu leek het mij wel gaaf om zoiets zelf te maken vooral zonder grepen. De kleur heb ik graag in wit hoogglans hier heb ik al wat info over gevonden maar dat zal niet makkelijk worden. :leraar: Heeft er hier iemand ervaring hoe je dat eenvoudig aanpakt? Dan wat betreft de grepen of beter gezegt de grepen die er niet zijn, :leraar: hoe kun je dit maken dat je toch makkelijk de deuren kunt openen? Ik zie op de afbeelding nergens ruimte om je hand echt tussen de deur te krijgen.. is hier iemand die hier een idee heeft hoe je dit kunt maken zodat je de deuren toch eenvoudig kunt openen? :leraar: En dan nog een laatste belangrijke vraag wat is aan te raden mdf of spaanplaat? Andere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom! maar dit zijn zo mijn eerste vraagjes!

Alvast bedankt voor de hulp :grin:
hellboy
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: gezelschaps aquaruim
Formaat: 180x60x70

Re: Zelf bouw project (hulp)

Berichtdoor Opzichter » 21 aug 2013, 17:33

Voor de deuren zonder grepen kan je bij de Ikea de hardware kopen. :grin:

Ik zou de kast zelf van MDF maken, maar wel goed in de verf en/of lak zetten.
Spaanplaat wordt (zeker op de kopse kanten) er grof. :shock:
De Nederlandse taal is freeware, je kan deze gebruiken zonder ervoor te hoeven betalen. Het is echter geen open source, dus kan je het niet naar eigen inzicht aanpassen.

Bezoek ook onze Vissen en/of Planten database.

Gezocht: mensen die willen helpen om de database aan te vullen.

NIEUW VVV-FACEBOOK
Opzichter
Beheerder

Onderwerpen: 507
Afbeeldingen: 359
Verzonden: 12 Duimpjes
Ontvangen: 10 Duimpjes
Leeftijd: 58

Venezuela
Soort aquarium: geen

Berichtdoor 1Paul » 23 aug 2013, 8:31

Er zijn ook kant en klare panelen te koop in de juiste maat, moet je er dan toch nog iets afzagen hou je de gezaagde kant aan de achterkant, je hebt systemen als je daar tegen de deur aan drukt dat deze openspringen als het ware...

je kunt dit maken door eerst een frame te maken van balkjes maar ook de platen zelf zijn sterk genoeg om dit te maken, zonder balkjes dus, dan moet er wel een extra plaat in het midden komen, eigenlijk net zoals de juwel kasten gemaakt zijn...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Richardver » 09 sep 2013, 18:33

Als je de kast zonder frame wilt maken kun je het beste berkenplex met formica erop pakken. Even bij een interieurbouwer in de buurt vragen. Als je hier niet aan kunt komen kan ik het desnoods wel voor je regelen
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 95 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor hellboy » 11 sep 2013, 15:45

Hey allemaal heel erg bedankt voor de tips en jullie ideeen. Ik heb inmiddels zelf ook wat meer ideeen gekregen over wat ik wil en waarvan ik denk dat het er uit moet zien. Het gaat sowieso met MDF worden en dan ga ik voor een meer moderne look door het te lakken. Ik zit er nu aan te denken om het eventueel een soort zwevend meubel te maken zoiets als dit:Afbeelding
Denken jullie dat dit haalbaar is of is het gewicht te zwaar om in de muur te hangen? Ik wil het dan aan een beton muur hangen. Als ik het dan op ongeveer 6 punten op 1,5m vast maakt met stalen pinnen dan zal dit toch wel houden?
hellboy
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Leeftijd:
Soort aquarium: gezelschaps aquaruim
Formaat: 180x60x70

Berichtdoor Christa » 12 sep 2013, 6:50

Er zijn op het web (ook in het NL) verschillende artikeltjes/bouwverslagen te vinden voor 'zwevende bakken'.

Het is een beetje afhankelijk hoevel honderden kilo's aan water en glas je aan de muur wilt hangen. (Dus: de grootte van je bak.)
In het zwaarste geval zal je met een contragewicht aan de andere kant van de muur moeten gaan werken / zelfs de muur moeten verstevigen.

Mijn vorige serie keukenkastjes hingen per stuk aan 2 vrij lompe schroeven - maar daar zou ik nooit of te nimmer een (gevuld) aqaurium bovenop zetten.
Die dingen zijn ZWAAR.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor 1Paul » 12 sep 2013, 8:33

Eem betonnen muur kun je heel wat aan hangen, die is al vrij stevig van zichzelf, het gaat er dan om hoe sterk je kast is, de ophanging zul je trouwens aan de bovenkant het stevigst moeten maken dan...

Ik zelf zou er dan een aantal pootjes onderzetten aan de voorkant die iets naar achter staan zodat het lijkt of je meubel zweeft...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Richardver » 12 sep 2013, 8:42

Ik zou dan een aantal ijzeren hoeken op de muur maken waar de kast als het ware op staat. Je laat dan de zijkanten en de bovenkant van het meubel doorlopen. Onder een plint en klaar. Dan is het alsof de kast zweeft en het is sterk
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 95 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor boesboes » 13 sep 2013, 11:15

Ik zal vanavond even kijken voor linkje van een filmpje.
Dan zul je verbazen wat die op zwevende plankjes heeft staan.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor gerard_zzz » 29 sep 2013, 19:12

Voor het hout kun je ook aan Melaply denken, een betonplex. Ik heb voor mijn bak Melaply van 18 mm met een witte kunststof laag erop gebruikt.

Wil je deurtjes zonder handgrepen dan kun je de bovenkant van de deurtjes schuin naar beneden af-frezen zodat je je vingers daar achter kunt om het deurtje te openen. Omdat de voorkant van het hout tot bovenaan loopt zie je er niets van.

Kijk maar eens: http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=33&t=9739
gerard_zzz
Gebruiker

Onderwerpen: 9
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid Amerika
Formaat: 120-40-55

Keer terug naar Kasten en meubelen