Discussen hebben jongen in de bak!!

(Symphysodon)

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Discussen hebben jongen in de bak!!

Berichtdoor Smout » 28 jan 2010, 10:12

Dag luitjes,

Dat is lang geleden... Maar heb nu dan ook een goede reden om weer eens iets te posten. Twee weken geleden kwamen de eitjes van mijn discussen in de showbak voor het eerst uit. Helaas waren ik een maat zo enthousiast voor de ruit, dat dat al hun aandacht vroeg en alle larven binnen 30 seconden waren verorberd door een stel beckfordi's... sorry :cry:

Maar vrijdag was het opnieuw raak. Eitjes afgezet op de stronk, zondag uitgekomen en verplaatst naar een andere kant van de stam. Maandag weer verplaatst, naar de achterwand, dacht dat er niet veel meer zat. Vanmorgen kijk ik en zwemmen ze vrij op de flanken van de ouders. Echt super cool. Alles wat ook maar in de buurt durft te komen krijgt een ongenadige kopstoot van pa.

Ik heb wat foto's maar die zijn behoorlijk waardeloos. De ruit is vies, durfde er dit weekend niet in te komen, en ze zitten achterin in een schemerhoekje. Maar toch, ik wil het jullie niet ontnemen.

Afbeelding
Een oude foto van de ouders, bij een van de eerste pogingen, december 2008

Afbeelding
Dit is de bak zelf waarin ze zijn geboren en nu ook zitten. Het zijn de twee red spotted aan de linker kant, helemaal linksboven is een bejaarde rood turqouise, rechtsboven zit een zieke, die ondertussen heen is gegaan

Afbeelding
Paps en mams en de kids

Afbeelding
Paps

Afbeelding
De hoek waarin het gezin is gehuisvest

Nog geen idee wat ik nu ga doen. Als ik het goed begrijp kunnen ze drie weken van de huid van de ouders eten. Ik heb geen bak waarin ik het gezin kan onderbrengen. Wel een aqua40 met garnalen maar dat wordt een beetje krap... Wat gebeurt er als ik niets doe en ze hier laat zitten? Iemand ervaringen? Er groeit van alles op in mijn bak, beckfordi's, diamantzalmen, Laetacara dorsigera dus ja, waarom zij niet?
Smout
.Gebruiker.

Onderwerpen: 73
Afbeeldingen: 262
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Discus speciaalaquarium
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 200-60-60

Re: Discussen hebben jongen in de bak!!

Berichtdoor Hansopje » 28 jan 2010, 12:02

Gaaf gezicht, Smout! Prachtig die zorg die de ouders hebben. Helaas geen verstand van discussen, maar met andere (roofzuchtige) vissen erin, ben ik bang dat er toch nog wel het een en ander gaat sneuvelen. Maar wie weet verdedigen ze het kroost goed. Keep us posted!
Hansopje
2e Hans

Onderwerpen: 261
Afbeeldingen: 168
Ontvangen: 9 Duimpjes
Leeftijd: 57

Papua New Guinea
Soort aquarium: Regenboogvissen
Regio: Papua Nieuw-Guinea

Berichtdoor Eagle » 28 jan 2010, 12:24

Dat zoiets kleins en relatief lelijk. Tot iets kan uitgroeien als een discus! Wat is de wereld(meestal)toch mooi :smile:
Mijn aquarium
Updated:20 OKTOBER`10

Faber quisque fortunae suae ...oftewel ... Ieder is de smid van zijn eigen geluk
Eagle
Verslaafde

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 107
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschapsbak Juwel Rekord 80
Regio: Voornamelijk Zuid-Amerika
Formaat: 80-30-35

Berichtdoor Infinite » 28 jan 2010, 13:42

Ahwww wat lief! :kus:
Spelfouten onder voorbehoud

Onderwerpen: 215
Afbeeldingen: 2
Leeftijd: 31

Nederland
Soort aquarium: Superfish OTL
Regio: Rotterdam
Formaat: 100X45X45

Berichtdoor marcje1968 » 28 jan 2010, 19:17

Smout schreef:Nog geen idee wat ik nu ga doen. Als ik het goed begrijp kunnen ze drie weken van de huid van de ouders eten. Ik heb geen bak waarin ik het gezin kan onderbrengen. Wel een aqua40 met garnalen maar dat wordt een beetje krap... Wat gebeurt er als ik niets doe en ze hier laat zitten? Iemand ervaringen? Er groeit van alles op in mijn bak, beckfordi's, diamantzalmen, Laetacara dorsigera dus ja, waarom zij niet?

Of apart zetten na 2 a 3 weken, in een aparte bak met de hele dag door eten en veel water verversen, of in de bak laten zitten en hopen dat er geen overleven, omdat in een showbak je zeer slecht eten kunt geven en slecht schoonmaken.
Wat erin resulteert dat 70%-80% van de jongen slecht groeit en je met een berg achterblijvers zit.

Ikzelf heb de longen altijd na 2 a 3 weken bij de ouders weg gehaalt en apart opgevoed.

Gr. marc
marcje1968
Gebruiker

Onderwerpen: 3
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: discus
Regio: Zuid amerika

Berichtdoor MartinK » 28 jan 2010, 20:28

wacht het eerst maar af, kijken hoe ver ze komen.
over twee weken kun je altijd nog een bak neer zetten
graag gedaan
MartinK
Aquarioot

Onderwerpen: 419
Afbeeldingen: 6
Leeftijd: 53

Bermuda
Soort aquarium: aqua40
Regio: ?
Formaat: aqua40

Berichtdoor Smout » 28 jan 2010, 21:31

Ik ga eerst maar eens afwachten. Begrijp dat ze 3 weken van de ouders kunnen eten dus heb even de tijd. Heb ook geen bak voor ze dus tja, wordt wat lastig. Je hebt het wel eens geprobeerd om ze op te laten groeien in de showbak begrijp ik Marc?
Smout
.Gebruiker.

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor marcje1968 » 29 jan 2010, 16:57

Smout schreef:Je hebt het wel eens geprobeerd om ze op te laten groeien in de showbak begrijp ik Marc?

Nope, ik heb ze altijd apart gezet (ouders), maar door de jaren heen heb ik wel enkele mensen gevolgd die ze wel in hun showbak hadden, maar de meeste krijgen ze niet groot, en diegene die ik recentelijk gezien heb (een kennis van mij) had ze allemaal met verschillende maten en 1/3 kleiner dan discussen van mijzelf die net zo oud waren en wel via een kweekbak en optimaal verzorgt opgroeide.
Kweek al ff met discus en ben er zelfs beroepsmatig mee bezig, dus ik zie en hoor veel :grin:

En niks is zo vervelend om een leuk nestje te hebben wat je vervolgens niet kwijt kunt omdat het niet voldoet aan de wensen van de nieuwe eigenaar.

Dus mijn advies, laat ze lekker nog 2 weken bij de ouders, en als ze het overleven zet ze dan apart.
Hoe dat dan weer gaat vraag maar als het zover is :smile:

Gr. marc
marcje1968
Gebruiker

Onderwerpen: 3
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: discus
Regio: Zuid amerika

Berichtdoor BettaSplendid » 29 jan 2010, 18:04

veel succes, ik hoop dat je als het zover is, je toch nog een opfokbak te pakken kan krijgen van ongeveer 100x50x50, desnoods is het een tweedehandsbak met wat krassen, maar zo kan je de kleintjes wel de kans geven om hun optimale grootte te verkrijgen
BettaSplendid
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 66
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Wim van Velzen » 29 jan 2010, 20:37

Hoe dan ook, fraaie vissen in een prachtige bak!
Wim van Velzen
Verslaafde

Onderwerpen: 24
Afbeeldingen: 0
Ontvangen: 2 Duimpjes
Leeftijd: 45

Nederland
Soort aquarium: Paludarium
Regio: kosmopolitisch
Formaat: palu in opbouw ca 2 meter

Berichtdoor Smout » 30 jan 2010, 13:35

OK, ik wacht het nog even af. Ondertussen zijn de ouders flink aan het leren hoe ze met dat jongbroed om moeten gaan. Eerst hingen ze samen naast elkaar met elk een deel van de vissen. De volgende dag probeerde er telkens een weg te komen maar de jongen wilde er niet af, weer achteruit, terug naar partner, wachten tot er weer een paar oversteken, nog eens proberen. Kortom, erg grappig om te zien. Nu gaat dat gemakkelijker, ze wisselen elkaar goed af en gaan om de beurten eten. De eerste keer, eerste dag ook, dat ik voerde schoot een van de twee zo bij de jongen weg dat de jongen vervolgens deels onbeheerd achterbleven... Nou goed, ouderschap is niet gemakkelijk, kan ik beamen.

De jongen worden al groter, lijken vandaag ook iets hoger te zijn, leuk om die ontwikkeling te volgen.

Een bak bemachtigen is wel te doen maar waar laat je die bak dan weer... Dat is eigenlijk lastiger. Wat eten die gasten overigens na 2 a 3 weken?
Smout
.Gebruiker.

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor BettaSplendid » 31 jan 2010, 15:59

artemia,daphnia.

of van die enchitreen als ik juist ben
BettaSplendid
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 66
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Catweazle » 01 feb 2010, 9:49

Smout schreef:Een bak bemachtigen is wel te doen maar waar laat je die bak dan weer... Dat is eigenlijk lastiger. Wat eten die gasten overigens na 2 a 3 weken?

Ja ja, ik ben de bak al aan het leeghalen. Geduld! Maandag a.s. heb je de bak.
Catweazle
Gebruiker

Onderwerpen: 13
Afbeeldingen: 2
Leeftijd: 53

Nederland
Soort aquarium: A1, Tanganyika, Walstad (in wording)

Berichtdoor Smout » 02 feb 2010, 10:35

Mijn lieve vrouw belt me net. Pa zwemt met de jongen door de bak, langs de voorruit. Hij is er blijkbaar ondertussen vertrouwd op dat ze niet worden geroofd... Ze zijn nu ook al wat groter, beginnen strepen te vertonen en worden hoger.

De stress bij ons begint daarentegen wel wat toe te nenen. We moeten artemia kweek gaan opzetten, kleintjes laten wennen aan artemia, bak gereedmaken etc.

Ik zie sites met artemia kweken in cola flessen. Iemand ervaring daarmee?
Smout
.Gebruiker.

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Hansopje » 02 feb 2010, 11:48

Ik kweek artemia voor het jongbroed van regenboogvissen. Dat gaat best wel makkelijk, als je maar goede artemia-eieren kunt bemachtigen.

Benodigdheden:
- twee plastic flessen met dop
- luchtpomp met 2 uitgangen of 2 luchtpompen
- luchtslang + luchtsteentjes
- zeezout
- artemia-eieren

Ik start met 1 fles (halve liter water + 16 gram zeezout + artemia eieren), dat laat je lekker pruttelen. De volgende dag start je met de 2e fles. Als je de 1e fles gebruikt, dan zet je die meteen weer op voor een nieuwe kweek. Zo heb je continu artemia's.

Probleempjes bij de kweek zijn o.a. dat de artemia-eieren in het begin langs de rand van de fles blijven plakken. Die moet je regelmatig even weer in het water schudden. Als ze dan wat zwaarder worden omdat ze water opnemen, dan blijven ze niet meer zoveel plakken. Ander probleem is het scheiden van de artemia van de eischaaltjes. Als je goede artemia hebt, dan drijven de eischaaltjes en kun je met een stukje slang de artemia eronder afzuigen. Heb je veel eieren die niet uitkomen, dan zinken die en dan wordt het lastig om ze te scheiden. Die eischaaltjes niet bij het jongbroed gooien, daar schijnen ze opstoppingen van te krijgen, met de dood tot gevolg.
Er bestaan in de handel potjes waarbij eieren en zout al zijn samengevoegd. Ik heb dat lange tijd gebruikt: gaat wel, maar behoorlijk duur en veel eieren komen niet uit. Ik heb nu een kwaliteitsblik artemia-eieren via via uit Duitsland. Daar komt ongeveer 99% van de eieren uit. Ook duur, maar uiteindelijk veel goedkoper dan die gemengde potjes.

Op zich wil ik best wel een fotoverslagje maken hoe een en ander in elkaar steekt, maar er staan op internet veel verslagen. Misschien kun je daar eerst even naar zoeken.
Hansopje
2e Hans

Onderwerpen: 261
Afbeeldingen: 168
Ontvangen: 9 Duimpjes
Leeftijd: 57

Papua New Guinea
Soort aquarium: Regenboogvissen
Regio: Papua Nieuw-Guinea

Volgende

Keer terug naar Discusvissen