Vader en moeder uit elkaar halen

(Symphysodon)

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Vader en moeder uit elkaar halen

Berichtdoor pinkbigfoot » 15 jul 2012, 17:35

Helaas is het nodig....

Na verschillende dagen geruzie zal ik mama en papa moeten uit elkaar halen.
Momenteel hangen er ongeveer 150 larven tegen hun lijfjes.

Probleem is dat papa nog kindjes wil maken, maar mama vindt dat hij eerst maar voor zijn huidige jongen moet zorgen.
Conclusie: mams en paps hebben "big fight" en bijten elkaars borstvinnen en staart aan flarden.

Nu is de vraag:

- papa bij de kids weg halen. papa is donkerder van kleur, heeft meer huidsecreet, is groter qua diameter, maar schudt de larven maar wat graag van zijn lichaam weg (niet zoveel broedzorg eigenlijk)
- of mama, weinig huidsecreet, fel van kleur, kleiner lichaam dan papa, veel broedzorg.

Dus beiden hun voordelen en nadelen. Wie haal ik nu van bij de kinderen vandaan?
Larven zijn vandaag 6 dagen oud, dus vanaf morgen hopelijk extra voedsel geven met artemia...
pinkbigfoot
Gebruiker

Onderwerpen: 5
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 37

Belgium
Soort aquarium: discus

Re: Vader en moeder uit elkaar halen

Berichtdoor boesboes » 16 jul 2012, 0:25

tja.......als je ze echt uit elkaar moet halen dan zou ik toch kiezen om het mannetje weg te halen voordat hij op het idee komt om de jonkies op te eten of zo.
kun je beter een zorgzaam vrouwtje hebben en dan hopen dat ze toch genoeg huidsecreet heeft oftewel dat de jonkies inmiddels al artemia eten.

als mijn maantjes ruzie hebben dan zie ik het ook meestal een tijdje aan tot dat het zoals in jouwn geval echt te ver gaat dan doe ik ze ook scheiden .
ikzelf doe dat door een tussenschot te plaatsen van glas (glasplaatje van fotolijst geplukt) in de bak.gelukkig laat dat filtersysteem dat toe en anders gewoon even een inhangfiltertje erbij.

dus als je de mogelijkheid hebt zou ik even een scheidingswandje maken. komt altijd nog wel eens van pas.
zo'n tussenschot bespaard ze ook weer de stres van het vangen ,andere bak enz,
ziet misschien niet zo mooi uit maar wel beter voor de visjes.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Re: Vader en moeder uit elkaar halen

Berichtdoor Christa » 16 jul 2012, 10:41

Verdeel en heers?

Moeders is van goede wil, maar heeft niet genoeg voer in huis voor allemaal... dus geef een stel jonkies de kans om goed bemoederd en gevoerd te worden... en je laat er een stel bij pa, die -als gescheiden vader misschien wel/geen hernieuwde interesse in de volgende generatie gaat krijgen nu de huidige niet meer voor handen is ...

(of denk ik nu te menselijk?)

Wat je ook doet, je houdt tenminste een paar goed verzorgde en goed uitgroeiende jongen over, de andere 'batch' die van pa is een gok (of ze krijgen eten of ze worden het)
of ze gaan allemaal dood van de honger c.q. worden onooglijke ondervoede visjes.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Keer terug naar Discusvissen