[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Veni Vidi Vissie Toon onderwerp - Schoonmakers voor aquarium guppen

Schoonmakers voor aquarium guppen

(Poeciliidae) Levendbarende tandkarpers.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Schoonmakers voor aquarium guppen

Berichtdoor Aquaplus » 29 jul 2012, 20:45

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar schoonmakers voor mijn aquarium (Maar ook om naar te kijken :grin: ) en ik heb er drie gevonden namelijk:
Appelslakken (Ik heb er zelf niet zoveel mee en ik hoorde dat ze zich snel voorplanten.
Garnalen
Algeneters
Welke raden jullie mij aan (voor een beginner)?

Groeten,
Chris
Aquaplus
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland

Re: Schoonmakers voor aquarium guppen

Berichtdoor Rebecca » 29 jul 2012, 22:36

Garnalen zijn erg goede algeneters (vooral de japonica), garnalen voor beginners zijn bijvoorbeeld de vuurgarnaal en de citroengarnaal.
Over appelslakken lees ik altijd dat ze niet heel erg veel alg eten, maar ze planten zich ook niet snel voort. De slakken zijn niet tweeslachtig dus je hebt een man en een vrouw nodig om de eieren te bevruchten, die eieren leggen ze boven het water in een tros, die kan je dus best makkelijk weghalen.
Over algeneters zelf weet ik niet zoveel maar daar kan je vast wel wat over vinden op google oid. :)
Rebecca
Gebruiker

Onderwerpen: 3
Leeftijd: 24

Nederland
Soort aquarium:
Formaat:

Berichtdoor Christa » 30 jul 2012, 6:23

De grootste schoonmaker blijf jij natuurlijk: bodem afhevelen en water verversen. :lol:

Dat we altijd alle alg van de ruiten willen hebben... dat is voor onszelf, de vissen boeit dat een stuk minder.
En een oud (bank)pasje, de bolle kant van een stukje sepia(schuim) en dotje filterwatten etc. zijn veel effectiever hiertegen dan de meeste beesten.

Heb je je guppen op kamertemperatuur? Of met een verwarming.
Niet alle beestjes zijn even dol op koel water.

En natuurlijk: hoe groot is je bak.

Appelslakken kunnen forse jongens (en meiden) worden, ze eten veel (dus kunnen goed opruimen) maar er komt aan de achterkant ook best veel uit zo'n grote slak -> dus die zijn ook een belasting voor je bak.
(dus neem er niet teveel)
Garnaaltjes vragen om behoorlijk schoon water, dus dat is iets om in de gaten te houden (maar dat weet je van jezelf wel: meet je regelmatig en heb je een goed schoonmaak- en verversritme).
De meeste 'algeneters' doen dat juist niet. (algen eten) Voor kleine bakjes worden meestal de otocinclus-variaties aangeraden, maar ook die hebben eisen voor een goed leven.

Rustig inlezen en je komt er wel :grin:
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 320 Duimpjes
Ontvangen: 123 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Aquaplus » 30 jul 2012, 16:23

Mijn bak is 80x40x40 en mijn aquarium is op kamertemperatuur
Aquaplus
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor tekenaar » 12 okt 2012, 12:31

Appelslakken willen graag een graad of 24 hebben- Dat heb je overigens al snel vanwege de warmte van de verlichting: heb je een thermometer in je aquarium? Ook guppen doen het veel beter bij die temperatuur. Echt "kamertemperatuur" is eigenlijk te laag voor guppen.

Maar, guppen happen aan alles, ook aan de slakken. Mij ervaring is dat appelslakken met ingetrokken sprieten en schelp ducht tegen het lichaam rondkruipen in een aquarium met guppen. De slakken overleven dat wel, maar zijn niet echt ontspannen.

Ik zou in een 80 cm bakje 1 of 2 Ancistrus aanraden, maar dan wel bijvoeren met tabletten en stukjes komkommer enz.

En helemaal eens met Christa: geen enkel dier zal de taak van ruiten poetsen van je over kunnen nemen.
Bedreigde soorten bij hobbyisten?
Ja, zolang het niet ten koste gaat van de natuur!
http://www.vijvervis.info
tekenaar
Gebruiker

Onderwerpen: 43
Afbeeldingen: 18
Leeftijd:

Slovenia
Soort aquarium:
Regio:
Formaat: