[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5117: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3907)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5119: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3907)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5120: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3907)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5121: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3907)
Veni Vidi Vissie • Toon onderwerp - Agressieve black molly

Agressieve black molly

(Poeciliidae) Levendbarende tandkarpers.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Agressieve black molly

Berichtdoor Briyes » 14 feb 2015, 20:01

Sinds anderhalve week hebben we een paartje black molly's en een paartje dwerggoerami's in ons aquarium. We hadden al vier otocinclus affinis, twee dwergklauwkikkers en een boel vuurganalen. Voor de aankoop is het water getest, dit was helemaal in orde. Drie dagen na het plaatsten van de vissen was er opeens een twintigtal jongen in de bak waarvan we ondertussen duidelijk kunnen zien dat het molly's zijn.
De mannelijke goerami was aan het begin vrij agressief en territoriaal, ook meteen bezig met schuimnesten proberen te bouwen. Door iets minder mogelijkheden voor nestplekken te maken is hij rustig en vreedzaam geworden.

Zo waren we van de ene lastpak af, maakt de volgende meteen entree. De mannelijke black molly valt sinds vandaag iedereen lastig. Hij 'hapt' naar ze, achtervolgt ze en laat ze niet met rust. Hij beweegt ook hyperactief, veel wapperen met zijn zij- en staartvin.
Het vrouwtje heeft de laatste tijd vaak, ongeveer een uur per dag, problemen met rechtop zwemmen. Ze kan wel naar boven en beneden maar zwemt op haar zij. Door middel van steun bij andere vissen of door even je vinger op het glas van het aquarium te leggen komt ze wel weer recht maar dat is maar even. Zij beweegt dan ook zo druk met haar vinnen. De rest van de dag zwemt ze prima.

Ik weet niet of hier een verband tussen zit of dat er een andere oorzaak kan zijn. Het is heel vervelend om te zien hoe andere vissen als het ware aan het vluchten zijn voor een agressor .

Hopelijk heeft iemand een idee?
Briyes
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium:
Formaat:

Re: Agressieve black molly

Berichtdoor boesboes » 15 feb 2015, 0:29

black molly's vind ik sowieso maar druktemakers.
Heb ze gehad en heb ze snel weer uitgehaald want ze maakte me ook de hele bak gek.

Gouramies , molly's en vuurtjes is sowieso een apparte combo.
Gouramies zouden zowiezo echte garnalen killers zijn.
Moet wel zeggen dat ik persoonlijk geen ervaring mee heb.
Zo heb ik zelf discussen bij mijn vuurtjes en zie ze geregeld 1 naar binnen snoepen.
Gelukkig kweken ze snel.
Dus als je garnalen mist :lol:

Molly's houden vanuit de natuur gezien van wat harder water en gouramies van wat zuurder.
Maar door intensieve nakweek zijn ze over het algemeen een stuk tolleranter geworden in de waterwaardes.
Dus zou kunnen maar ergens een beetje vreemd.

je moet uiteraard doen wat je zelf leuk vind.
En zolang de vissen zich lekker voelen vind ik het prima :green:

Het zou trouwens goed kunnen dat je vissen zo vreemd reageren dat er een ziekte heerst/ of wormen in je bak.
Als de wormen/ontsteking bij de hersenen komt kunnen ze zich vreemd gedragen.
Andere vissen voelen ook aan als een ander ziek is en word dan weg gejaagd bij de groep.
Dus er zou een verband kunnen zijn.

Kan ook zijn dat nu ze gewend zijn er een machtsstrijd in hiƫrarchie gaande is.

En als een vis niet meer rechtop kan blijven zwemmen heeft hij waarschijnlijk wat aan zijn zwemblaas hebben.
Deze houd hem in evenwicht.
Dit kan door verschillende dingen zoals wormen of ontsteking.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 83 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Briyes » 15 feb 2015, 17:47

Bedankt voor je reactie.

De goerami's eten de garnalen niet. Wel zijn er sinds de komst van de baby molly's zo'n ruim 10 kleintjes verdwenen, maar daar verdenk ik de kikkers van, ik heb ze er van zien snoepen.
Gisteren hebben we een kwart van het water ververst, door de commotie in het aquarium was de agressieve molly rustiger geworden. Vandaag doet hij helemaal niets, bijna letterlijk. Ik heb hem sinds elf uur vanmorgen op drie verschillende plekken zien hangen, hij zwemt niet rond zoals de rest. Dus van agressor naar apathisch. Ik vind dit een rigoureuze gedragsverandering, van rustig en vreedzaam, naar agressor en dan apatisch. Morgen later we even water testen, kijken of de waardes anders zijn geworden, is natuurlijk goed mogelijk door de baby's.

Zwemblaas dachten we ook aan bij de vrouwelijke molly, het is alleen apart dat het maar een korte tijd per dag is en ze verder normaal kan zwemmen.
Briyes
Gebruiker

Leeftijd:
Soort aquarium:
Formaat:

Berichtdoor boesboes » 16 feb 2015, 10:24

Beoordelen wat er aan de hand is is vaak al moeilijk als het bij je eigen bak aan de hand is.
Ik zou het even goed in de gaten houden.
Vissen kunnen ziektes verspreiden dus als het geen incident is merk je dat snel genoeg.
Er zijn ook aquarium speciaal zaken die een uitstrijkje kunnen maken van de vis om te kijken wat er aan de hand is.
Dingen waar je op kan letten......opgezette ogen ( pop eye ) wonden op huid, draadjes uit anus ( wormen) , niet eten , worden weg gejaagd door andere , slijmerige draderige ontlasting , opgezette buik maar vermagerd voor de rest , schuren langs planten of iets dergelijks.
In deze gevallen kun je er van uit gaan dat er iets mis is.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 83 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Briyes » 16 feb 2015, 21:57

Je hebt gelijk dat het beoordelen erg moeilijk is via een forum als het al zo vaag is voor de hulpvrager zelf.
Vandaag heeft hij bijna de hele dag achter de pomp, aan het oppervlak, gehangen, laatste paar uur in het midden van de bak aan het oppervlak. Ik zag hem wat slijmerige witte ontlasting hebben net, geen goed teken. Soms zwemt hij een halve minuut mee met de rest, dan gaat hij weer hangen.

Ik ben vanmiddag bij de winkel geweest waar we ze hebben gehaald, de eigenaar heeft dacht ik verstand van vissen dus dat voelde in ieder geval wel vertrouwd. Hier heb ik de waterwaardes laten checken, die allemaal echt goed leken, tot ik net keek naar de gewenste GH waarde voor black molly's.
Nitriet was verwaarloosbaar
PH 7.5
GH 9
Nitraat 12

Ik zie op verschillende sites dat de molly's een veel hogere GH waarde nodig hebben. Raar dat ik vanmiddag hoorde dat de waarde prima was. Misschien is die lage waarde een verklaring voor het vreemde gedrag. De verkoper opperde ook dat het kan zijn dat het mannetje het vrouwtje net heeft bevrucht en daardoor heel moe en non-actief is. De dag voor zijn agressieve dag was hij wel vrijerig met het vrouwtje.

Het is echt frustrerend om niet te weten wat er aan de hand is. We gaan nu proberen de GH te verhogen met schelpjes en dergelijke, hopelijk komt het goed.
Briyes
Gebruiker

Leeftijd:
Soort aquarium:
Formaat:

Agressieve black molly

Berichtdoor Richardver » 16 feb 2015, 23:48

Heb je ook gelezen dat ze zout nodig hebben? :)
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 96 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Briyes » 17 feb 2015, 14:29

Ja, dat deden we ook al, maar misschien te weinig. Toch bedankt voor je tip. :)
We zaten op 10 gram per 100 liter, gisteren hebben we 50 gram per 100 liter. We hebben 80 liter in de bak.
Briyes
Gebruiker

Leeftijd:
Soort aquarium:
Formaat:

Berichtdoor Christa » 23 feb 2015, 11:49

Hoe gaat het nu?
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 320 Duimpjes
Ontvangen: 123 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Briyes » 11 maart 2015, 19:49

Sorry voor de late reactie!

Met de black molly's gaat het goed, het mannetje is een stuk milder en liever geworden, het lijkt er alleen wel op dat hij het vrouwtje weer heeft bevrucht.
Onze dwerggoerami's hebben nu wel issues, gezien de drang van het mannetje een nest te bouwen, wat hij ook heeft gedaan, is hij zeer agressief naar anderen. Mijn vriend wil de temperatuur verlagen naar zo'n 24 graden, iets wat eerder ook is gedaan. Het maakt hem inderdaad rustiger, net als de rest van de bak. Mij lijkt het niet helemaal de manier om natuurlijk gedrag te temperen door ze in een suboptimale omgeving te laten leven. Iemand ideeƫn hierover?
Briyes
Gebruiker

Leeftijd:
Soort aquarium:
Formaat:

Berichtdoor Christa » 11 maart 2015, 20:09

Oh boy...

eigenlijk hangt het af van de temperaturen van hun 'thuisland'.
Heel veel aquariumvissen worden te warm gehouden omdat er ooit (in de zomervakantie!) 1x gemeten is en men er vanuit gaat dat het dus altijd precies zo warm gaat zijn het hele jaar door.
Wat natuurlijk bullshit is - bijna overal op deze planeet hebben we seizoenen.

Als jouw bestand aantoonbaar geen last heeft van een lagere temperatuur en de bak blijft daardoor een stuk leefbaarder voor AL je vissen, waarom niet?
(Ik heb je hele bestand niet voor ogen, dus dat laat ik even bij jou)
Jonge visjes zullen wat langzamer groeien in iets koeler water, maar dat kan geen kwaad - ze leven er wel aantoonbaar langer door.
(kijk wel even uit met de invloed van temperatuur op de verhouding man/vrouw van de jongen trouwens)

suboptimaal is relatief - de meeste vissen lijden meer aan te weinig verversing dan aan een graadje te weinig
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 320 Duimpjes
Ontvangen: 123 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Briyes » 13 maart 2015, 20:21

Wat bedoel je precies met 1x gemeten? De temperatuur van het water van oorsprong of het water uit het aquarium?

Ik vraag me ook af of ze geen last hebben van een lagere temperatuur. Weinig meer doen en een beetje hangen, is dat geen last hebben? Ze zijn dan niet agressief naar elkaar, dat klopt, maar ze leven naar mijn idee dan in een omgeving die, weer gezegd, suboptimaal voor ze is. Als ze niets meer doen wat natuurlijk is, is er toch ergens iets verkeerd?
Briyes
Gebruiker

Leeftijd:
Soort aquarium:
Formaat:

Agressieve black molly

Berichtdoor Richardver » 13 maart 2015, 21:06

Ze bedoelt dat de temp van oorsprong ook niet standaard 24 graden het jaar rond is. Dat het in het leefgebied ook schommelt
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 96 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Marc-Paul » 13 maart 2015, 23:23

vuurgarnalen, dwerggourami's oto's en dwergklauwkikkers kunnen in elk geval prima tegen 24 graden is in de natuur volgens mij ook een normale temperatuur . Black molies moeten denk ik normaal liever wat warmer maar zullen ook wel tegen 24 graden kunnen hoor. Het is wel verstandig van te voren te kijken of dieren qua temperatuur en waterwaarden bij elkaar passen. In de dierenwinkel zeggen ze al vlug dat dieren bij elkaar passen of dat je van een scholenvis er rustig 1 in de bak kunt zeggen als ze maar verkopen.(niet overal maar wel in heel veel zaken) Een vis zoals een molly in de zwarte kweekvorm kan ook wat sneller ziek worden dan de wilde vorm Vaak hebben vissen al ziekteverwekkers bij zich vanaf de kweker die door stress etc tot uitbarsten komen.

Bij zout toevoegen moer je wel even kijken of de andere bewoners er tegen kunnen. Sommige Corydorasen kunnen er bv. niet tegen.

Bij dwergkogelvissen is in de natuur boven de 30 graden watertemperatuur gemeten maar dat betekent niet dat het goed is om ze jaarrond op 32 graden te houden.
Marc-Paul
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Afbeeldingen: 7
Verzonden: 2 Duimpjes
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Briyes » 17 maart 2015, 1:21

Het klopt dat dierenwinkels vaak maar wat zeggen, alles voor de verkoop. Gelukkig hebben wij een goede speciaalzaak en de verkoper heeft hart voor de zaak, neemt de tijd om met je mee te denken over het verbeteren van je aquarium en test de waardes altijd met geduld en uitleg.

Bij de laatste test leken de waardes erg goed voor al onze aquariumbewoners.

Geen Nitriet
PH 7.5
GH 8
Nitraat 12

Het klopt natuurlijk ook dat het niet gek is om temperatuur te veranderen, het is inderdaad een natuurlijk proces. Het schuimnest van Huub de goerami wordt nu echt te groot en zorgt ook niet voor een goede cultuur, er lijkt wat schimmel te ontstaan. Dus 'zijn' hoek gaan we opruimen en we zijn nu bezig met de temperatuur dagelijks een halve graad te verlagen om ze ook niet in een totale shock door een te grote verandering te brengen.
Briyes
Gebruiker

Leeftijd:
Soort aquarium:
Formaat:

Berichtdoor Marc-Paul » 17 maart 2015, 8:44

En je kunt zoals Christa zei tegelijk ook de verlichtingstijd iets inkorten zodat het lijkt of de dagen korter worden. Dat moet je ook in gedeeltes doen. En het ligt er ook aan hoelang het licht nu aanstaat. Zeker met planten is er ook een minimumtijd. (Dat ligt dan ook aan wat voor planten en hoeveel natuurlijk licht er in de bak komt)
Marc-Paul
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Afbeeldingen: 7
Verzonden: 2 Duimpjes
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd:

Keer terug naar Levendbarenden