Corydoras habrosus

(Loricariidae, Callichthyidae, Pimelodidae) Harnasmeervallen, Pantsermeervallen, Antennemeervallen en overigen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Corydoras habrosus

Berichtdoor Marc-Paul » 30 mei 2015, 21:19

Ik heb mijn schooltje Corydoras habrosus uitgebreid.
Ze zwemmen meestal met 2 of 3 stuks samen en niet met de hele school ineens. Ik heb ze tot nu toe maar 1 keer op een rijtje zien zitten.
Toen ik de nieuwe Cory's binnenkreeg waren ze nog erg bleek van de stress maar dat trok de volgende dag al bij.
Hoewel ze veel over de bodem zwemmen zie je er regelmatig een paar door de bak zwemmen. Ze rusten ook graag op de planten in de bak.353523537535376

De dwergcory's worden maar een paar centimeter groot. Van de eerste die ik een tijd terug kreeg die al wat gegroeid waren kon je goed zien dat de vrouwtjes wat groter zijn als de mannetjes.

Ze eten heel graag van tubifex en ander levend en diepvriesvoer maar ook van droogvoer zie je ze goed eten.

Er word wel gewaarschuwd dat ze slecht tegen medicijnen en zout kunnen.
Marc-Paul
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Afbeeldingen: 7
Verzonden: 2 Duimpjes
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd:

Re: Corydoras habrosus

Berichtdoor Apotheose92 » 30 mei 2015, 23:15

Super leuke cory's. Ik heb toen ik begon ook getwijfeld om deze te halen. Ik zat te twijfelen tussen deze en die cory's die maar 2 centimeter worden. Uiteindelijk voor andere vissen gegaan, maar ze zitten zeker op verlanglijstje om ooit gehad te hebben : ) leuk.
Apotheose92
Gebruiker

Onderwerpen: 48
Verzonden: 17 Duimpjes
Ontvangen: 28 Duimpjes
Leeftijd: 26
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 100, 41, 50

Berichtdoor Marc-Paul » 31 mei 2015, 4:29

Ja ik heb ook getwijfeld tussen de Corydoras pygmaeus en Corydoras hastatus en deze, maar ik vond de tekening op deze zelf net iets mooier.

Deze zit volgens mij wel graag iets warmer. De pygmaeus zou nog meer door de bak zwemmen. Maar omdat deze allemaal een ander patroon hebben vond ik dat leuker. Dat patroon kan iets veranderen zo is het vaak een brede zwarte band maar er kan soms ook wel bij hetzelfde exemplaar een onderbreking in zitten.

Een vriend van me heeft nog een kleine soort zitten maar die kon daar maar 1 exemplaar van krijgen dus die zwemt met andere Cory's samen. Die is gevlekt, zoiets als de sterbai, maar ik kan daar niet veel over vinden. Dat kan misschien bijvangst zijn geweest. Ik dacht eerst dat het gewoon een jong was maar hij blijft klein.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Apotheose92 » 31 mei 2015, 16:40

JA die tekening is zeker mooier. Die van de kleine corydoras is wat simpeler, gewoon donker grijs. Kan me wel voorstellen dat mensen die kleine nemen als ruimte besparing. Puur voor het opruimen enzo. Wel leuk juist toch dat ze meer op de bodem zitten dan de pygmaeus. Dat scannen van het zand is zo leuk aan cory's

Bijvangst is moeilijk te identificeren, weet ik maar al te goed met mijn nieuwe naaldje.
Apotheose92
Gebruiker

Berichtdoor Apotheose92 » 31 mei 2015, 16:40

JA die tekening is zeker mooier. Die van de kleine corydoras is wat simpeler, gewoon donker grijs. Kan me wel voorstellen dat mensen die kleine nemen als ruimte besparing. Puur voor het opruimen enzo. Wel leuk juist toch dat ze meer op de bodem zitten dan de pygmaeus. Dat scannen van het zand is zo leuk aan cory's

Bijvangst is moeilijk te identificeren, weet ik maar al te goed met mijn nieuwe naaldje.
Apotheose92
Gebruiker

Berichtdoor Christa » 01 jun 2015, 9:47

Grappig, ik heb meer met de pygmaeus omdat ik de habrosus zo rommelig vind :grin:
het zijn geweldige beestjes (alle soorten cory trouwens).

Het is echt een soort van "hoe meer zielen, hoe meer vreugd".
Hoeveel heb je er nu in totaal?
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Marc-Paul » 01 jun 2015, 11:04

Ik heb er nu 10. Maar het zijn volgens mij mindere schoolvissen als de pygmaeus. Wel allemaal leuk om te zien, hoe ze door de bak gaan.
Ook een soort als de paleatus die meestal als beginnercory word gezien vind ik leuk hoor maar je kan de schooltjes wat makkelijker groter maken met die kleintjes. Ik wilde eigenlijk kijken of ik ze kan kweken maar dat zou dan pas na de zomer zijn. Als de bak weer wat makkelijker kan afkoelen. En dan hebben ze wat warmer gezeten en dan kunnen ze in de stemming worden gebracht als het koeler word.

Dan kan het nog wat worden uitgebreid met de jongen.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Marc-Paul » 15 jun 2015, 13:02

Wat ik vergat te melden, ik had in het begin dat de nieuwe vissen van de 2e lading niet zo goed waren, ze kwamen wel op kleur maar na een poosje zag ik dat er een aantal niet goed waren. Ik had nog een paar keer bij de winkel gekeken en daar lagen er constant dode C. habrosus in de bak als ik keek lagen er wel 3 a 4 dode tegelijk terwijl er ook Amano garnalen in de bak zaten.

Aangezien deze soort niet tegen medicijnen en zout zou kunnen heb ik die van mij die vreemd gedrag vertoonden apart genomen tegen de avond en in een bakje gedaan met een overdosis vitaminen van JBL en de volgende dag gedroegen ze zich weer normaal. Vreemd gedrag bestond oa. uit vreemde zwembewegingen (anders als normaal bij een Corydoras soort) en lethargish zitten.

Nu heb ik al een tijd geen problemen gezien
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Keer terug naar Meervallen