Corydoras pygmaeus voeren

(Loricariidae, Callichthyidae, Pimelodidae) Harnasmeervallen, Pantsermeervallen, Antennemeervallen en overigen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Corydoras pygmaeus voeren

Berichtdoor Marc-Paul » 11 nov 2015, 20:00

De krabben hebben een grotere bak en toen kon ik het niet laten een schooltje van 6 C. pygmaues in de nano bak te doen omdat ik die ook wel heel leuk vind. Alleen heb ik het idee dat voeren een probleem is. Tubifex is te groot die laten ze gewoon in de bak zitten. Dus heb ik wat watervlooien ontdooit maar die laten ze volgens mij ook liggen. Wat voeren jullie ze. Sommige droogvoer soorten zouden wel in hun bek passen en dat zullen ze waarschijnlijk ook wel opeten maar ik geef Corydoras sooorten normaal toch ook vlees omdat ze normaal niet vegetarisch zijn.

Wat voeren jullie ze?
Marc-Paul
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Afbeeldingen: 7
Verzonden: 2 Duimpjes
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd:

Re: Corydoras pygmaeus voeren

Berichtdoor Apotheose92 » 11 nov 2015, 20:35

De meeste corydoras soorten, waaronder deze, zijn omnivoor. Dus ze eten beide dierlijk als plantaardig.

Bestel even wat spirulina tabletten en dierlijke tabletten :). Gaan ze heerlijk op!

Ik zelf koop nooit voer van merken zoals Sera en dergelijke in aquaria zaken. Ik geef dit omdat dit hoogwaardig en goedkoper is :).

https://voervoorvis.nl/aquarium-visvoer ... ijk-(100ml)

https://voervoorvis.nl/aquarium-visvoer ... ina-(100ml)
Apotheose92
Gebruiker

Onderwerpen: 48
Verzonden: 17 Duimpjes
Ontvangen: 28 Duimpjes
Leeftijd: 26
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 100, 41, 50

Berichtdoor boesboes » 11 nov 2015, 20:38

Zelf niet zo'n corydoras kenner en schrok even toen ik corydoras en nanocube hoorde.
Maar zie dat ze slechts 2 ,5 cm worden dus als het niet super nano is kan het misschien inderdaad wel.
Maar dat even terzijde aangezien ik deze soort en jouwn maat bak niet ken.

ZE hoeven het ook niet in 1 keer in hun mond te kunnen nemen.
ZE sabbelen , knabbelen of schrapen het er wel af.
Met vlokvoer moet het eigenlijk helemaal geen probleem zijn.

Als vissen niet willen eten dan lijkt het me sterk dat het aan het formaat van het voer ligt.
In ieder geval niet vanaf de leeftijd dat ze in een winkel worden aangeboden.

Kan ook goed zijn dat ze nog moeten wennen...
Hoe lang heb je ze ???

Bij die website bestel ik al jaren vanalles en ben er ook best tevreden mee.
Nooit echt gemerkt dat dit voer onder doet voor het dure merk spul.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor Marc-Paul » 11 nov 2015, 21:20

Ja ik weet dat ze omnivoor zijn maar ik wil ze dan toch niet alleen vegetarisch voer geven. Tubifex is dus bv te groot.
Ik heb wel klein droogvoer staan dat is het probleem niet. En ik denk dat ze dat ook wel gegeten hebben maar ik wil in een nanocube geen tablet doen want als het niet helemaal word gegeten word het slecht.
Ik heb ze sinds een week.

Ik gebruik in zo'n kleine bak wel ook filtermateriaal dat ammoniak etc uit de bak haalt. En wissel meerdere keren per week een deel van het water.
Maar als ik denk dat ze beter groter moeten zitten heb ik in een andere bak nog ruimte voor ze. Die is toch onder bevolkt. Maar ik wilde ze graag alleen in de bak.

Ze zwemmen in elk geval meer door de bak als de C. habrosus en ze struinen de bladeren van de planten af.

Zag vandaag bij het tuincentrum een nanobak van maar 20 liter en dan met een foto van meerdere goudvissen erop en advies over het houden van guppen, neon tetra's en goudvissen op de doos dat zou bij de wet verboden moeten zijn. Mensen die zo'n bak kopen en er een paar goudvissen in doen weten ook niet beter als ze zo voorgelicht worden.
Bij een dierenwinkel vertelde ze van de week gewoon een hoop aquasafe in het water en je kan meteen starten met vissen. Ik sta soms met mijn oren te klapperen als je bij zo'n zaak staat.

Ik wilde die C. pygmaeus hebben en de bak zat vol met klein grut dus die verkoopster vangt eerst C. habrosus eruit en ik zeg nee ik wil die C. pygmaeus. die heeft een doorgetrokken streep. Zegt ze maar dit is de dwergmeerval hoor. Dus ik zeg ja maar wel niet die die ik wil en die zit ook in de bak. Vangt ze nog is dezelfde eruit dus ik zeg sorry maar het is nog de verkeerde. Zegt ze ja de meeste klanten zien het verschil niet bij die kleine vissen.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Apotheose92 » 11 nov 2015, 22:32

Alle voertypes vervuilen als het niet opgegeten worden. Natuurlijk ga je geen hele tablet er in gooien. Maar kan je ook stukjes afbreken. En zoals boesboes aangeeft hoeft er niet in 1 keer in. Tubifex is prima dus. Dat is absoluut niet de reden waarom ze het niet eten.

Maar antwoordt op je vraag: dierlijk en plantaardig. Bodembewoners geef je tabletten (dierlijk of plantaardig), diepvries of zinkend levend (rode muggenlarf of tubifex).
Apotheose92
Gebruiker

Onderwerpen: 48
Verzonden: 17 Duimpjes
Ontvangen: 28 Duimpjes
Leeftijd: 26
Formaat: 100, 41, 50

Berichtdoor Marc-Paul » 12 nov 2015, 9:26

Dat snap ik, maar ze zijn nog niet volgroeid en ik denk dat dat wel meespeelt in waarom ze sommige dingen die toch redelijk klein zijn nog niet naar binnen krijgen. Ik zal ze voorlopig wel proberen te voeren op klein droogvoer en wat dierlijk spul dat ik nog kleiner zal maken. Maar bv levende tubifex past nog niet denk ik zelf. Ik denk dat het in een bak met andere soorten wel moeilijk zal zijn om ze te voeren als ze nog zo klein zijn. Ik kan ook kijken of ik wat artemia naupliën kan geven.

In een nanobak leek mij levend voer uit zoetwater prettiger omdat dat niet zo vervuild als het niet meteen gegeten word.

Ze zijn wat gedrag betreft wel heel leuk. Ik vind de C. habrosus mooier wat uiterlijk betreft maar deze zijn wat gedrag betreft weer veel leuker.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Lukas » 12 nov 2015, 18:58

Als ik hier de grote corydorassen tubifex voer, gaan ze helemaal los. En gezien de wormpjes vrij klein zijn, vindt pymaeus het vast ook geweldig. :smile:
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 115 Duimpjes
Leeftijd: 40

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45

Berichtdoor Christa » 12 nov 2015, 20:40

Ik heb mijn eerste ronde pygmaeus gewoon met de rest mee laten eten: vlokvoer (heel fijn) en divers levend en diepvries; (de tweede ronde) omdat de n. elegans het er prima op doet ook regelmatig "baby fish" van de Aquatic Nature-reeks (ik had internetbestellen nog niet zo ontdekt en dit was het beste wat ik bij de LFS kon vinden) en watervlooien gaan er bij iedereen in natuurlijk.

Als alles goed gaat heb ik vanaf zaterdag ook weer 10 van die miniclowntjes in de bak (eigen kweek van iemand op een ander forum) - klaar voor een derde ronde!
Ik zal haar vragen wat zij ze voert.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Marc-Paul » 12 nov 2015, 22:02

Dank je wel Christa.

Ik las hier in een oud bericht dat iemand het had over de tubifex klein snijden voor de pygmaeus omdat het anders te groot is. De levende blijft in elk gewoon zitten in de bodem.
Ik zal ook af en toe een klein beetje droogvoer in doen.
Misschien maak ik me wel druk om niks en eten ze wel en hebben ze gewoon genoeg. Ze zijn nu net iets groter dan een centimeter.

De habrosus is iets groter en die zie je echt smullen van tubifex en ander soortgelijk voer.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Marc-Paul » 18 nov 2015, 9:44

Ik ga ze denk ik toch in een grotere bak zetten zodat ze meer zwemruimte hebben ze zijn erg actief en een nanobak is nu eenmaal niet zo groot. Denk dat ik die bak hooguit voor kweken of quarantaine zal gaan gebruiken. Ze aten in elk geval wel iets.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 18 nov 2015, 10:26

Ik heb het nog nagevraagd, maar ook de kweekster deed het op die manier: goede kwaliteit voer (hoog eiwitgehalte) en voor de hele kleintjes even door de vijzel en fijnmaken.
(stofvoer dus)
Ze eten niet heel erg veel- dus het is makkelijk je er zorgen om te maken, maar het komt helemaal goed.

Ik heb 10 van haar kleintjes/halfwasjes in de 80 cm zwemmen nu, en het gaat prima met ze.
Helemaal vergeten *hoe* klein dat in het begin is, dus ik leef met je mee.
Gisteren wat klein diepvries erin gemikt - ik hoefde niet eens "aaaan taaafel" te roepen, ze waren er al!
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Marc-Paul » 10 dec 2015, 23:45

Ze eten nu in elk geval. Ik zag dat ze ook gewoon de tubifex aten en andere dingen. Zal misschien ook stress zijn geweest van de winkel naar hier. Ben blij dat ik ze naar een grotere bak heb verplaatst ook al zijn ze klein een beetje meer ruimte kan nooit kwaad vind ik zelf ook lekkerder dan een kleine ruimte.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 11 dec 2015, 7:02

Meer ruimte is altijd goed. :grin: Ze zullen je dankbaar zijn.
Fijn te horen dat ze netjes eten.
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland