Vraagje over Otocinclus

(Loricariidae, Callichthyidae, Pimelodidae) Harnasmeervallen, Pantsermeervallen, Antennemeervallen en overigen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Vraagje over Otocinclus

Berichtdoor MarlonnekeW » 12 sep 2016, 10:59

Hallo allemaal,

Ik heb een klein probleempje met mij Otocinclus en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Sinds vorige week zit er een groepje in mijn gezelschapsbak en op zich doen ze het erg goed (zijn lekker actief en eten goed). Ik vraag me alleen af of het wel goed gaat met voeren. Ik voer in deze bak elke dag diepvriesvoer. Omdat ik gelezen had dat oto's vrij timide vissen zijn, die zich meestal de kaas van het brood laten eten ging ik ervan uit dat dit wel goed zou komen; de cory's zouden het meeste diepvries voer opeten en dan kon ik de oto's apart bijvoeren met voor hen goed voer, zoals gekookte spruitjes en Repashy, wat niet door de cory's gegeten wordt. Het probleem is nu dat mijn oto's helemaal geen timide eters zijn, maar gelijk op het diepvriesvoer af duiken en juist degenen zijn die hier een groot deel van voor de neus van de andere vissen wegkapen. Ze hebben inmiddels ook al geleerd dat b.v. spruitjes erg lekker zijn om te eten, maar blijkbaar hebben ze zoveel honger dat dit niet genoeg is.

Hierdoor krijgen ze eigenlijk veel te veel eiwitrijk voer binnen en ik vond vandaag dat bij één van de vissen het buikje er al een beetje gespannen uit zag. Nu heb ik eventueel een goede oplossing; ik heb nog flink wat plek over in mijn Ancistrus claro kweekbak. Hier voer ik voornamelijk groenvoer en het duurt nog minstens 1 - 1,5 jaar voordat de claro's gaan kweken (en ook dan zullen de oto's volgens mij geen bedreiging vormen voor de jonge vissen), dus hier zouden ze prima bij kunnen (ook qua waterwaardes, temperatuur enz.). Het enige nadeel van deze bak is dat er minder algen inzitten dan in mijn gezelschapsbak.

Ik ben benieuwd wat jullie me zouden adviseren: de oto's gewoon laten zitten omdat teveel diepvriesvoer eigenlijk niet zoveel kwaad kan, ze eerst nog een paar weken in deze bak laten zitten om verder aan te sterken en daarna verhuizen (zodat ik ze niet twee keer zo kort achter elkaar in de stress jaag) of z.s.m. overzetten naar de andere bak.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Groeten Marlonneke
MarlonnekeW
Gebruiker

Onderwerpen: 11
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 5 Duimpjes
Leeftijd:

Re: Vraagje over Otocinclus

Berichtdoor boesboes » 14 sep 2016, 19:35

Ik heb mij otto's nog nooit op het voer zien afkomen...
Ik zelf vermoed dat deze prima overleven op de algjes van de ruit , plantjes, steen en hout.
Het zijn tenslotte maar kleine visjes die volgens mij vrij weinig energie verbruiken.

Bij mij werkt dat i.i.g. Prima maar elke bak is natuurlijk anders.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor MarlonnekeW » 14 sep 2016, 20:56

Wie weet heb ik wel rare oto's. Ik heb ze ook al met de corydoras pygmaeus mee zien zwemmen, dus misschien denken ze wel dat ze cory's zijn :grin:

Maar goed, ik vertrouwde het helemaal niet; eentje zag eruit of hij een knikker ingeslikt had en volgens mij is dat niet de bedoeling. Je kon ook hun hele darm zien zitten.

Zo zag één van de twee kleintjes eruit. Op de foto lijkt de buik nog vrij plat, mar in het echt zag dat er dus uit als een knikker.
Afbeelding

Wat me vooral opviel is dat de darmen zo dik zijn. Normaal is dat veel meer een dunne 'spiraal'.

Daarom heb ik ze gisteren voor de zekerheid maar naar de claro bak verhuisd. Daar voer ik nooit diepvries, maar juist veel groenvoer en droogvoer met veel groen erin. De claro's hebben namelijk min of meer hetzelfde probleem dat ze maar heel weinig dierlijk eiwit mogen hebben, omdat ze anders bloat kunnen krijgen. Tot nu toe doen ze het in deze bak prima, dus hopelijk blijft dat zo en hoef ik me nu geen zorgen meer te maken dat ze zich dood eten.
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 16 sep 2016, 12:58

Hmmm, wat ik van oto's heb gezien is dat je het voedsel in de darm letterlijk door de buikwand kan zien zitten- meestal in de vorm van een heel klein donker gekleurd spiraaltje.

Ik zie hier helemaal niets in de darm zitten
(misschien gas?)
hij is wel heel erg "vol".

Ik heb nog nooit meegemaakt dat oto's zich op voedsel storten (tenzij ze half verhongerd uit een transportzak/bak komen), dus ik denk dat er iets anders (intern) aan de hand is. :denk:
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor MarlonnekeW » 17 sep 2016, 12:42

Ik vond het er ook niet goed uitzien en was ook erg verbaasd dat ze zo actief op het voer afgingen. Het waren niet de schuwe, timide visjes, waar ik over gelezen had.
Ik vind het erg lastig om in te schatten of de rare dikke nu komt door het verkeerde voer, 'uithongering' tijdens het transport/verblijf in de winkel of dat er iets anders aan de hand is. Ze krijgen nu in ieder geval geschikt voer en verder zal ik denk ik de boel heel erg goed in de gaten moeten houden.
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor MarlonnekeW » 20 sep 2016, 21:09

Ik heb vanmiddag even snel een filmpje gemaakt van één van mij Oto's, die tussen de puntslakken nog een stukje spruitje ontdekt had.

https://youtu.be/yZwMQKfTYIQ

Ziet er uit als een happy Otocinclus, toch?
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 20 sep 2016, 21:43

Hmmm, ik vind dat ie erg snel ademt en mijn oto's waren vlakker in de buikpartij (maar ik weet natuurlijk niet hoe lang hij al aan het schranzen was voor je ging filmen).
Het beestje is wel enthousiast aan het snacken.
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor MarlonnekeW » 21 sep 2016, 8:28

Dat ademen was me nog niet opgevallen (nu wel, dus bedankt :grin: ); daar ga ik de komende dagen even goed op letten. Ik vind ze ook nog steeds een beetje opgeblazen bij de buik, maar voor mijn gevoel wordt het wel minder. Ik ben in ieder geval blij dat ze goed eten (ze zijn zo ongeveer de hele dag door aan het eten aan de spruitjes) en verder is het denk ik 'fingers crossed' dat ze het gaan redden.
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Vraagje over Otocinclus

Berichtdoor Richardver » 21 sep 2016, 13:41

Eten is wel het beste teken wat je kunt hebben :)
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 95 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 21 sep 2016, 14:15

Tenzij je een darmparasiet hebt... dan kunnen ze eten tot ze bijna uit elkaar klappen, maar dan komen de voedingsstoffen niet in het visje terecht, die zijn dan al door de parasiet opgenomen voor het de darmwand kan passeren.
Dan verhongert het diertje met een volle buik.
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor MarlonnekeW » 21 sep 2016, 17:16

In mijn aquarium kunnen ze de wormen bijna niet opgelopen hebben, want ik heb kortgeleden nog alle bakken behandeld met Dactycid vanwege een planaria-achtige worm. Mijn oto's komen van Ruinemans af. Zullen ze de vissen daar niet standaard ontwormen als het wildvang is? Of ben ik nu te optimistisch :grin:
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 21 sep 2016, 18:27

Ik zou het verwachten, want als ze het niet doen hebben ze meer uitval en dat kost geld ....

Als je oto's aan het uithongeren waren zag je dat aan de rug en kop en dat zie ik bij de jouwe weer niet.

Rustig even aankijken wat ze doen op een voor hen geschikt dieet lijkt me een goede, zeker als je weet dat het geen parasietprobleem kan zijn.
(had je bacterieissiues ook uitgesloten?)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor MarlonnekeW » 21 sep 2016, 18:56

Het visje van het filmpje was zo aardig om even tegen de ruit te gaan zitten, zodat ik de buik kon bekijken en fotograferen.

Afbeelding

Wat vinden jullie ervan? Volgens mij ziet dit er beter uit dan op de andere foto (was wel een ander visje, maar dit lijkt me normaler dan de vorige keer).

Wat betreft de bacteriële oorzaak; ik ben niet zo'n fan van zomaar medicijnen in het aquarium kieperen. Dan moet ik toch echt wel zeker weten dat er een ziekte in de bak zit, die door een bacterie veroorzaakt wordt. Als dat namelijk niet het geval is, veroorzaak ik alleen maar onnodig ellende en je moet je dan maar afvragen of, als je ze echt nodig hebt, de medicijnen nog wel werken.

Dus voorlopig gooi ik het vooral op goed in de gaten houden en goed voeren en misschien een extra filtertje voor wat meer stroming en zuurstof in het water.
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Vraagje over Otocinclus

Berichtdoor Richardver » 22 sep 2016, 5:41

Zie aan dit visje geen vreemde dingen hoor. Je moet de natuur ook de tijd geven. Dat vergeten mensen nogal eens
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 95 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Marc-Paul » 26 sep 2016, 17:37

Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn oto"s timide waren. Ze storten zich gewoon op het voer. Ook al hebben ze genoeg algen etc. Als ik voer in de bak dan storten ze zich er op.
Ze laten zich ook niet zomaar wegjagen. Het ligt er misschien aan dat iemand te weinig oto's in een bak heeft, je houd ze het best in wat grotere aantallen in een bak van redelijke grote.
Dat snelle ademen is volgens mij niet ongewoon, dat zie je wel vaker.
Het is wel belangrijk om ze bij te voeren en er niet vanuit te gaan dat ze wel genoeg voer van de planten en ramen halen, en helemaal als ze in een nanobak gehouden worden.
Zou het niet kunnen dat je oto zwanger is als hij net gekocht is en daardoor wat dikker is?
Als ze net zijn ingevoerd gebeurt dat wel vaker.
Marc-Paul
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Afbeeldingen: 7
Verzonden: 2 Duimpjes
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd:

Volgende

Vergelijkbare onderwerpen

Vraagje Forum: Meervallen Auteur: Vekl Reacties: 2
Even voorstellen + een vraagje Forum: De 1e keer Auteur: Neoncory Reacties: 1
Vraagje over dit forum Forum: Suggesties en technische problemen Auteur: Dries Jos Reacties: 1
Klein vraagje betreft Platy's Forum: Algemeen Auteur: Cheysjem Reacties: 9
Even een vraagje.. Forum: Planten Auteur: Teunis1992 Reacties: 8

Keer terug naar Meervallen