ziek??

Goudvissen, Koi's, en overigen.

Moddereters: hans7, Ton, SugarLEVI, BertE

ziek??

Berichtdoor aislin » 24 aug 2007, 12:33

heb vorig een telescoop vis gekocht, het was een mooi dikkerdtje. maar de dag er na heeft witten vlekken gekregen het zijn er 3, 1 het oog en de andere 2 op het voorhoofd, het zijn eerder witte puistjes en zien er niet pluizig uit.

ik heb hier nog medicatie staan voor vinrot en bacteriele infecties en ben maandag gestart met de medicatie (omdat er op de bijsluiter de kenmerken van witte/grijze puisten voorkwam), de andere vis begon van die vlekken te krijgen maar bij deze zijn ze weg gegaan. ook heb ik er een soort van zout in gedaan die meer zuurstof aan het water geeft en het zou goed zijn voor de schubben zodat deze de medicijenen beter kunnen opnemen.

maar ik zie nog steeds geen verandering.

de witte vlekken zijn er nog steeds, er zijn geen bijgekomen, maar het beestje is wel vermagerd. beide vissen zwemmen boven en het water stinkt enorm.
aislin
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Leeftijd: 28

Nederland

Berichtdoor BasP » 24 aug 2007, 13:29

Ververs je het water wel eens? Als je water stinkt kan dat alleen maar betekenen - volgens mij - dat je water erg vervuild is.

Die witte vlekken kan witte stip zijn. Daar zijn goed medicamenten voor (temperatuurverhoging bij goudvissen zou ik niet zo snel doen).
wegens verhuizing even op een laag pitje. alle bakken zijn verkocht op de bak met varkens na...
BasP
Aquarioot

Onderwerpen: 68
Afbeeldingen: 43
Leeftijd: 44

Maldives
Soort aquarium: goudvisbak
Regio: gouden vissen
Formaat: 100x40x40

Berichtdoor aislin » 24 aug 2007, 15:35

bzzzzz schreef:Ververs je het water wel eens? Als je water stinkt kan dat alleen maar betekenen - volgens mij - dat je water erg vervuild is.

Die witte vlekken kan witte stip zijn. Daar zijn goed medicamenten voor (temperatuurverhoging bij goudvissen zou ik niet zo snel doen).

ik ververs het water 1x in de week, mss moet ik het meer doen. ja, kan best zijn dat het water vervuild is, het zag er de dag erna al troebel uit :???:
aislin
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Phyt » 25 aug 2007, 21:41

Hoe groot is je aquarium ? :)
Aangezien goudvissen grote vervuilers zijn.
maar als water ruikt = te klein behuisd = veel verversen.

bij klein aquarium is er niet tegenop te verversen ja bijna elke dag dan 20/30 %.
hebben wij ook gehad was niet leuk.
nu mooi grotere aquarium en water ruikt niet bij verversen elke week of iets langer.
ze hebben per vis 50L water nodig.

en onze sluiers die zitten op ongv.

22-24 graden hier en gaat goed.

dus voorzichtig 1graad omhoog kan wel ( niet 1 graad per uur maar per dag ofzo) denk ik.

hoor het wel.
Rio400 150x50x60(LxDxH)
2 Sluiersstaarten
Phyt
Gebruiker

Onderwerpen: 28
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor BasP » 25 aug 2007, 23:10

Het gaat hier echter meer om temperatuurverhoging om eventuele witte stip te bestrijden. Dit werkt pas vanaf 30 graden.

Aangezien goudvissen alle koudwatervissen zijn, lijkt mij deze kuur niet aan te bevelen.

Daarnaast kun je de kweekvormen van de goudvis het beste op kamertemperatuur houden, d.i. rond de 21 graden. Temperatuurschommelingen kun je dan opvangen d.m.v. een verwarmingselement.

Waterverversen kun je in deze beginfase het beste dagelijks doen.

Aangezien hun huidige behuizing slechts 10 liter is, moet ik je dringend adviseren een groter echt aquarium aan te schaffen. Want inderdaad voor een goudvis moet je toch echt wel rekenen op 50 liter per vis. Beter nog 75 liter, aangezien het zwemmende GFT-bakken zijn ;) . Vergeet niet dat de gemiddelde goudvis de 20 cm. lengte gemakkelijk haalt en daar niet zo gek lang over doet!
wegens verhuizing even op een laag pitje. alle bakken zijn verkocht op de bak met varkens na...
BasP
Aquarioot

Maldives

Re: ziek??

Berichtdoor aislin » 27 aug 2007, 10:27

Heb anders nooit problemen gehad met het water, maar sinds een week heb ik gemerkt dat het water na een uur al heel troebel zag, heb ze de zaterdag nieuw water gegeven en het valt nu al een stuk beter mee.

dit is een foto van hun bokaal -> het water ziet groen door de medicijnen die ze nu krijgen.

Afbeelding

Ik denk ni dat het witte stip is omdat de telescoop alleen witte gezwellen heeft op zijn kop en verder niet, heb zaterdag ook gemerkt dat die andere dat ook heeft maar int grijs (ik had niet eerder gezien omdat die vis grijs is in zn gezicht) Heb hier een foto van de telescoop vis, hoop dat het en beetje duidelijk is.

Afbeelding

in de winkel heb ze mij medicatie gegeven dat efficient de meest voorkomende siervisziekte bestrijd zoals schimmel ( achlya, saprolegnia), vinrot, bacteriele infecties, huidvertroebeling, trichodina,oodinium, kieuw -en huidworm & endere verwondingen.

De verkooperster wist zelf ook ni wat het kon zijn.
aislin
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor aster3000 » 06 nov 2007, 17:28

Oi dat is wel een erg kleine bak voor die vis! Begreep ik nou goed dat er twee in zitten? dat is echt veel te klein! Een beetje klein geeft niet zo maar te klein is niet goed. Of lijkt de bak kleiner op de foto? Hoe groot is ie?
Heb je geen vierkante?
Van een bak die echt zo rond is kan een vis ook gestrest raken en ziek worden hè.
Ik heb even uit een artikel gekopieerd waarom (scheelde weer een hoop type werk! ;))

"Door de zwembewegingen ontstaan waterschommelingen die door het ronde glas naar de vis worden teruggestuurd. Een vis heeft zeer gevoelige zijlijnorganen waarmee ze die golven waarnemen. De vis zwemt daardoor constant in zijn eigen 'echo'. Dit levert zeer veel stress op en tast de afweerkrachten aan, waardoor hij uitgeput raakt." Ook het bolle glas geeft een zeer vervelende lichtinval, wat voor het zwemmertje als zeer storend wordt ervaren. Ook dat levert weer de nodige stress op.

Misschien kan je hem beter in een grotere vierkante bak zetten en hem dan behandelen.
aster3000
Gebruiker

Onderwerpen: 3
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor BasP » 06 nov 2007, 21:50

1. Dit onderwerp is bijn tweeëneenhalve maand oud. Ik neem aan dat er - gezien het laatste bezoek van Aislin (28 augustus) - wel het een en ander veranderd is;
2. Misschien is het handig om de bron van dit citaat weer te geven;
3. Het geciteerde artikel gaat specifiek om de 'goudviskom', niet over bokalen. Ook deze zijn trouwens niet aanbevelenswaardig in kleinere afmetingen, maar;
4. Als ik naar de foto kijk, zie ik onder de bokaal CD's staan. Aangezien een CD zo'n 10/12 cm. hoog is, leid ik daaruit af dat de waterlijn in deze bokaal zo'n 35/40 cm. is, de diameter zo'n 30 cm. Niet ideaal, zéker niet, maar niet zo dramatisch (nog niet) als het artikel schetst.
BasP
Aquarioot

Maldives

Re: ziek??

Berichtdoor aster3000 » 07 nov 2007, 21:12

Ik had niet eens gezien dat het al zo oud was.
Tja rond is rond. Dus of nou de kom rondom rond is of het bokaal. Het enige verschil is dat de bovenkant meer open is.
;) het idee voor de vis is hetzelfde daarbinnen.
Ik hou daar gewoon niet zo van. Gege :)
aster3000
Gebruiker

Onderwerpen: 3
Leeftijd:

Nederland

Vergelijkbare onderwerpen

vuurstaart ziek? Forum: Ziekten Auteur: JeroenS Reacties: 1
Grasmaaiers ziek - HULP! Forum: Ziekten Auteur: tinfoil Reacties: 9
Ramirezi ziek? Forum: Ziekten Auteur: GerryS Reacties: 8
na nieuwe vissen + water 1/4 vv oude vis ineens ziek Forum: Ziekten Auteur: Kimbley Reacties: 3
colisa lalia ziek Forum: Labyrinthvissen Auteur: dvc Reacties: 2

Keer terug naar Koudwatervissen en vijvers