(her)inrichten Lido 120

Hier kan iedereen zichzelf en uiteraard zijn bak voorstellen. Het gebruik van foto's is ook hier gewoon toegestaan. Door middel van de index kun je nu ook op naam sorteren.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

(her)inrichten Lido 120

Berichtdoor GerryS » 20 feb 2015, 9:01

hallo allemaal,

met een drukke periode in het verschiet (ukkie nummer 2 komt eraan... :dans: ) moet mijn aquarium verhuizen in de woonkamer voor een box.
omdat ik de laatste tijd nogal ruzie heb met mijn bak, heb ik maar besloten een nieuwe start te maken.
alles wat er nu in zit gaat weg, zodat ik de bak kan schoonmaken en opnieuw inrichten.
vrouwlief wil een mooie bak, en ukkie 1 vind het leuk om te kijken, wat 2 belangrijke aandachtspunten zijn. zelf wil ik een bak die niet super veel tijd kost, want vooral het kijken vind ik leuk. ukkie 1 wil eigenlijk ook wel kleurrijke vissen.

mijn inspiratie is niet heel groot, ik kwam niet verder dan een groepje Bengaalsvuurtje (o) en een school neontetra (m). dus daarom mijn verzoek aan jullie... welke leuke ideeen hebben jullie voor mij??
niets is te gek, van Malawi tot z-afrika, azie, alles kan, (door elkaar kan ook haha). Geen zout... :lol:

groeten Gerry
+/- 350liter: Zuid-Amerika
GerryS
Gebruiker

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 83
Verzonden: 2 Duimpjes
Ontvangen: 1 Duimpje
Leeftijd: 36

Nederland

(her)inrichten Lido 120

Berichtdoor Richardver » 20 feb 2015, 9:38

Ik zou iets doen met garnalen en kleine kleurrijke vissen rasbora soort. Garnalen zijn heel de dag actief. Heb van verschillende gehoord dat de kinderen die het leukste vinden :)
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 95 Duimpjes
Leeftijd:

Re: (her)inrichten Lido 120

Berichtdoor Christa » 21 feb 2015, 10:42

Ha Gerry - spannende tijden dus :)

Ga je voor 'gemaksvisjes'? Dan zou ik de bengaalsevuurtjes niet nemen (levend voer verslaafden).
Ik zie zelf liever de simulans (alleen blauw) dan de neons --maar dat kan ik voor een ander niet beslissen.

Trage groeiers erin op een mooie hardscape (qua planten) en ik zou iig voor vissen gaan die desnoods hun hele leven droogvoer uit een potje willen eten.

Voor drama-affect...een leuke kempvisman? Herkenbaar, zeer aanwezig, kleurrijk en vaak nog redelijk interactief.
(ze gaan niet zo lang mee natuurlijk- maar dat is handig, want die kleine zit ook niet heel erg lang in de box..)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Orion Pax » 21 feb 2015, 17:15

Tetra's, garnaaltjes en een leuke Lnummer (algeneter, pas op, sommige worden heel groot) doen het goed bij mijn kids.
En natuurlijk modderkruipers, dat is echt een kadootje als je er een te zien krijgt.
Orion Pax
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Afbeeldingen: 0
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 50

Nederland
Formaat: 120 x 46 x 62, 47 x 33 x 44

Berichtdoor boesboes » 22 feb 2015, 18:56

Wat planten betreft vind ik de crypto walkeri een mooi traag groeiend plantje.
Ondanks dat deze eigenlijk bodemvoeding nodig heeft groeid deze bij mij gewoon op zandbodem.
Eigenlijk nog nooit meegemaakt dat deze voedingstekort heeft.
Wat mij betreft een heel taai en aandachtsarm plantje.

En vissen samen met garnalen....
Bijna elke vis lust wel een garnaaltje.
De vraag is alleen: Hoe groot is de vis en hoe actief jagen ze er op.
Het kan dus wel maar alleen onder bepaalde omstandigheden ( even te veel opties om op te noemen )

Makkelijker te houden garnalen : Vuurtjes , citroentjes , white pearl , zwarte sakura ( eigenlijk alles uit de neocaridina fam )
Ze kweken ook vrij snel dus met genoeg beplanting is het dan ook niet erg als een vis een enkele wegsnoept.
Bij mij word elke dag wel een garnaal naar binnen gesnoept en toch groeid de groep.
Garnalen helpen ook met de plantjes schoonhouden.

Misschien zijn roodschaargarnalen een leuk idee.
Deze worden een stuk groter en hebben scharen en zijn niet bang om ze te gebruiken.
Meestal leren vissen vrij snel om er uit de buurt te blijven.
Er wordt gezegd dat ze wel eens een visje pakken maar zelf nog nooit wat van gezien.
Wat mij betreft gebruiken ze de scharen alleen voor verdedeging ,jouw te vervelen tijdens schoonmaken of met elkaar te vechten.
Dus ze moeten elkaar wel uit de weg kunnen.
Ze kweken ook vrij makkelijk op gewoon zoetwater dus de groep houd zich bij mij vanzelf in stand.

En vissoorten...
Er zijn zoveel maar zou vooral de actievere soorten zoals guppen of molly's weg houden bij de kleinere garnalen soorten.
Mijn discussen proberen wel vuurtjes te pakken maar de vuurtjes zijn meestal veel te snel en lijken af en toe wel een spelletje met ze te spelen.
Maar als meneer garnaal even niet oplet....slik weg dus.

Je kunt ook op fuctionaliteit letten bij vissen.
Botia's zijn ideaal om een slakkenplaag voor te zijn.
Siamese algeneters zijn wat mij betreft echt de beste algeneters voor planten schoon te maken.
Ancistrussen doen hun werk weer het best om ruit,hout en achterwand schoon te houden.

Zo kun je ook de vissen of garnalen laten meehelpen de bak te onderhouden.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor GerryS » 23 feb 2015, 8:40

hallo allemaal,
bedankt voor jullie reacties, gelukkig ben ik geen beginner, dus qua plantenkeuze/inrichting etc gaat het helemaal goed komen. zeer waarschijnlijk een heel bos crypto's en een paar hoge planten om zichtlijnen te creëren/breken.
veel vissen die genoemd zijn vind ik (te) groot. Christa's suggestie van de kempvisman vind ik een goed accent in de groep.
garnalen haal ik uit mijn huidige bak, een kweekvariant van de neocari's
zelf ook nog wat gegoogled, dus heb nu de volgende (en niet eindige) fish-wish-list
- neon tetra (sorry Christa, vrouwlief vind de neon leuker dan de simulans)
- bengaalsvuurtje
- boraras brigittea
- rasbora galaxy
- pseudomugil paskai
- kempvis man

ik ga niet natuurlijk alle vissen in de bak stoppen, en de inrichting bepaal ik ook op basis van de vissen.
GerryS
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Christa » 23 feb 2015, 11:26

hahahahaha, he, iedereen heeft zijn favorieten -- het is leuk om mee te mogen denken over bakinrichting etc.

(jouw lotusstekje doet het nog steeds hier -ondanks mijn gehannes ermee)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor GerryS » 23 feb 2015, 14:19

hahaha mooi zo!
GerryS
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor GerryS » 06 maart 2015, 7:55

zo... mijn visjes hebben het aquarium verlaten...
zachtjes aan beginnen met de schoonmaak om daarna de bak te verplaatsen en weer te vullen/inrichten.

ik denk nu aan dit visbestand;
- 1 kempvis (m)
- 10-15 pseudomugil paskai of furcatus (50%m / 50%v)
- 10 bengaals vuurtje (4m/6v)
- garnaaltjes (heb ik al uit mijn huidige bak, moet ze alleen nog uit planten en filter halen...)

Ik verwacht dat de pseudomugil en bengaalsvuurtje niet door elkaar gaan 'scholen', maar elk hun eigen ruimte kiezen. de kempvisman zal door zijn grootte en kleuren een mooie passende waakhond zijn, die vast weleens een garnaaltje meepikt... :huil:

qua planten: veel crypto's en langs de randen wat hogere snelgroeiende planten, of vallisneria.
van breuksteen wil ik een paar schuilgrotten maken voor de bengaalsvuurtjes en/of garnalen, gewoon om en om stapelen (en kitten!!)

graag jullie input, feedback en kritiek :)
GerryS
Gebruiker

Nederland

Keer terug naar De gebruiker en zijn bak