Dit is de tweede keer dat ik een paludarium ga opzetten.
In dit topic is mijn eerste poging te zien viewtopic.php?t=22566
Helaas had ik het landgedeelte te klein gemaakt waardoor het niet mogelijk is kikkertjes te houden.
Door de paludaria die ik op de beurs heb gezien, en ook de paludaria op het forum begon het toch weer een beetje te knagen.
De laatste tijd heb ik weer veel gelezen omtrent paludaria en kikkertjes. De komende tijd wil ik nog veel meer gaan lezen en nadenken hoe ik onder andere de inrichting het beste kan aanpakken.
Hierbij mijn eerste ideeën:
Bak:
Ik heb het volgende paludarium in gedachte: ******************
*** modbreak Akela noemen van en linken naar (web)winkels is niet toegestaan ***
Het betreft een paludarium met de volgende afmetingen: 60 bij 40 bij 40
In dit paludarium laat ik twee roosters plaatsen: voorruit en bovenkant. Op deze manier hoop ik dat er voldoende ventilatie zal zijn.
Verlichting:
Ik wil de verlichting gebruiken die er wordt bijgeleverd.
Temperatuur:
Ik denk dat de juiste temperatuur op de volgende manier wordt bereikt:
- middels de lamp
- in het watergedeelte plaats ik een verwarmingselement
- het paludarium wordt geplaatst in een ruimte met
kamertemperatuur
Luchtvochtigheid:
In het paludarium wil ik een waterval maken en hiernaast een waterpoeltje. Hiernaast wil ik de luchtvochtigheid op het juiste niveau houden door dagelijks te sproeien. Het sproeien wil ik doen met een deel regenwater (zacht) en een deel aquariumwater omdat hier bepaalde voedingsstoffen voor planten inzitten.
Inrichting:
Het landgedeelte wordt gemaakt met piepschuim en pur. Hiernaast wil ik gebruik maken van een aantal stukken wortelhout.
Planten:
De volgende planten wil ik in het paludarium plaatsen.
Watergedeelte:
Cryptocoryne
Overgang van water naar land:
Javamos
Javavaren
Anubias Nana
Klimplanten:
Ficus (achterwand)
Hydrocotyle (vanuit het water het land op en de zijwand bedekken)
Planten op het landgedeelte:
Tilandsia (op de beurs verkregen)
Bromelia
Kikkers:
Op dit moment ben ik vooral in de hieronder genoemde soorten geĂŻnteresseerd:
Twee of drie exemplaren van één van de hieronder genoemde soorten zou ik in het paludarium willen doen
Epipedobates Tricolor
Phyllobates Vittatus
Dendrobates Amazonicus
Misschien dat ik er nog enkele vissen in doe, maar dit is afhankelijk van de hoeveelheid water die er uiteindelijk in komt. Momenteel heb ik het volgende lijstjes met soorten waar ik uit wil kiezen. Deze lijst zal in de komende tijd ongetwijfeld worden aangepast.
Vissen:
Hyphessobrycon amandae
Hyphessobrycon amapaensis
Hyphessobrycon minor
Hyphessobrycon eques
Boraras brigittae
Colisa chuna