Soorten kikkers Dag/Nacht?

Planten en dieren die in een terrarium / paludarium voorkomen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Soorten kikkers Dag/Nacht?

Berichtdoor Kiba » 07 sep 2010, 11:52

Beste kikker buddy's

Ik ben ondertussen nog steeds bezig met m'n zelfbouw palu, maar daar gaat het niet over.
Het word iig een flinke bak.

Nu was mijn vraag of het zo is dat Gifkikkers overdag actief zijn, en Boomkikkers in de nacht actief zijn.

Ik vind boomkikkers zeer fascinerend met de melkkikker in het bijzonder.
Maar betekend het dat de boomkikkers overdag slapen (en dan wil ik ze liever niet storen) en in de nacht op zoek gaan na voedsel? en wat zijn ongeveer de tijden? worden ze 9 uur al wakker of pas 11 uur?

De reden waarom ik dit vraag is dat ik me alvast goed kan inlezen over de kikkers die ik eventueel kan nemen.
Ik moet voor school vroeg naar m'n mand en er vroeg uit, dus dat zou betekenen dat ik m'n kikkers vrijwel nooit zou zien.
Vandaar :razz:
Kiba
Gebruiker

Onderwerpen: 12
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 32

Nederland

Re: Soorten kikkers Dag/Nacht?

Berichtdoor guppekup » 07 sep 2010, 14:01

Kiba schreef:De reden waarom ik dit vraag is dat ik me alvast goed kan inlezen over de kikkers die ik eventueel kan nemen.
tja, tis een open deurtje: als je je nu eerst eens inleest dan is je vraag waarschijnlijk al beantwoord :badgrin: !!!
Ik moet voor school vroeg naar m'n mand en er vroeg uit, dus dat zou betekenen dat ik m'n kikkers vrijwel nooit zou zien.
Vandaar :razz:
jawel hoor, want het gekwaak snachts gaat je zeker wakker houden (als de bak op je slaapkamer staat in ieder geval) :wtf:
Er zijn maar weinig boomkikkersoorten die geschikt zijn voor het samenhouden met pijlgifkikkertjes in een bak. Reden is vooral de grootteverschil. Ik heb bijvoorbeeld begrepen dat de gemiddelde melkkikker zich prima voert met kleine kikkersoorten.
Kleine soorten als hyperioliusjes op duimnagelformaat zijn wel geschikt. Ik heb ze en zie ze maar zelden. Ze worden meestal pas actief in de schemer en verdwijnen uit beeld als het licht aan schiet.
eerst denken dan doen, dan overdenken en overdoen!
guppekup
Masterclass Paluscape

Onderwerpen: 220
Afbeeldingen: 248
Leeftijd: 47

Nederland
Soort aquarium: glazen
Regio: Arnhem

Berichtdoor Kiba » 07 sep 2010, 14:06

tis een open deurtje: als je je nu eerst eens inleest dan is je vraag waarschijnlijk al beantwoord :badgrin: !!!

Ik vraag liever eerst een paar keer zodat de keuze kikkers wat beter word :) anders kan ik me over alle soorten kikkers gaan inlezen.
Maar aangezien amerikaanse site's zeggen dat ze gewoon dagactief zijn vroeg ik het me af :)

jawel hoor, want het gekwaak snachts gaat je zeker wakker houden (als de bak op je slaapkamer staat in ieder geval) :wtf:
Er zijn maar weinig boomkikkersoorten die geschikt zijn voor het samenhouden met pijlgifkikkertjes in een bak. Reden is vooral de grootteverschil. Ik heb bijvoorbeeld begrepen dat de gemiddelde melkkikker zich prima voert met kleine kikkersoorten.
Kleine soorten als hyperioliusjes op duimnagelformaat zijn wel geschikt. Ik heb ze en zie ze maar zelden. Ze worden meestal pas actief in de schemer en verdwijnen uit beeld als het licht aan schiet.

Hhmm ok,

Ik denk dat het dan gewoon alleenmaar pijlgifkikkers worden, die mogen overdag doen wat ze willen, maar de pijlgifkikkers slapen ook gewoon snachts? of gaat het gefluit dan door.
En de boomkikkers maken die een hoop geluid?
Want de melkkikker en de koraalteen en de roodoog(ga ik niet nemen ben nog een beginner) maken best weinig geluid vergeleken met een tricolor. maar of ze genoeg geluid maken om er wakker van te worden weet ik niet.
Kiba
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor hans7 » 07 sep 2010, 19:18

Je hebt ook kleinere soorten boomkikkertjes hoor , zoals de marmorata enz.
Ze worden pas actief in de schemering en echt actief als het donker is .
Ik vind zelf dat je er weinig aan hebt , of je moet een nacht braker zijn en voldoende maanlicht hebben om ze te zien.
Ik vind het kwaken van de marmorata mee vallen hoor , tenminste als je ze niet in de slaapkamer houd.

De pijlgif kikkertjes zijn dag actief en zoeken hun slaap plaats al op wanneer het schemer wordt .
Snachts zul je zew niet horen
voor een kijkje naar mijn Aqua/paludarium

http://www.hans-paludarium.nl
hans7
Hans de 1e

Onderwerpen: 249
Afbeeldingen: 290
Leeftijd: 59

Nederland
Soort aquarium: Riparium
Regio: fransgyuana
Formaat: 250/85/43

Berichtdoor Christa » 08 sep 2010, 7:58

Vergeet niet dat je een kikkerdag makkelijk om kunt gooien door de lampen 's avonds wat later uit te doen ;) , net als bij een aquarium trouwens.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor patfrogs » 08 sep 2010, 14:11

De beste boomkikker die je kan hebben is de melkkikker, die maakt geen lawaai of 't is heel stil.
En de combinatie van gifkikkers met boomkikkers zou ik zeker niet doen, ook door het grote-verschil...
:)
patfrogs
Gebruiker

Afbeeldingen: 10
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Kiba » 12 sep 2010, 12:02

Ok bedankt voor jullie reacties.

De combinatie doe ik sowieso niet :)

Maar is het dag/nacht patroon omgooien niet stressvol voor zo'n kikkers?
Ik zou het tof vinden omdat ik dan boomkikkers eventueel kan nemen, maar ik wil zo'n beestje wel het beste geven en niet z'n hele leven omgooien.
Ik zou het zelf ook niet echt fijn vinden als iemand dat bij mij zou doen.

Denk dat het gewoon bij een groep gifkikkers blijft :)
Kiba
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Christa » 12 sep 2010, 12:15

Grinnn, ik bedoelde ook dat je de 'dag' van de gifkikkers wat kunt verlengen.
(De nederlandse avondschemering ( => slapengaan van je gifkikkers) om half vijf 's middags in de winter is niet leuk als je dan zo'n beetje net uit school/werk moet komen.)

Als je een nachtkikker wilt overtuigen dat ie aan de andere kant van de planeet zit, moet je de hele nacht een lamp laten branden en overdag de kamer donker houden: dat lijkt me echt geen doen! :roll:

Maar gifkikkers is een prima plan, zijn leuke beesten :grin:
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor spuit11 » 09 nov 2010, 22:20

Hyperolius of afrixalus soortjes zijn mits de maten van de bak het toelaat prima te doen.
Zijn leuke kleine kikkertjes.
Wel zijn er een paar puntjes om rekening mee te houden.
Combineer ze niet met dagactieve klimgrage soortjes, want dat stoort elkaar.
Zorg voor een voldoende groot waterdeel.
Zorg dat er voor de nachtdieren ook voldoende voedsel aanwezig blijft.

Wat betrefd het kunnen zien van de kikkertjes, kun je een nachtverlichting overwegen.
Zelf heb ik een zeer zwak schemerlichtje in de bak wat nog een uur blijft branden als de andere lampen uitgaan.
Binnen 5 minuten zie ik de rietkikkertjes en mijn gekkootjes (lugubrissen), tevoorschijn komen, en dan doen ze ook werkelijk van alles, ...en zolang ik er rustig voor blijf zitten trekken ze zich van mij niets aan.
Het ziet er werkelijk schitterend uit dat gedrag van ze :cool:

Houd er wel rekening mee dat die nachtactieve soorten je uit je slaap kunnen houden, en de 1 kwaak harder dan de ander.
Ik wil dat gekwaak niet meer missen, waan mij s'nachts in de jungle.
spuit11
Gebruiker

Onderwerpen: 9
Leeftijd:

Nederland

Keer terug naar Terraria Planten & Dieren