Enkele vragen

Techniek zoals die in een terrarium voorkomt: Verlichting, verwarming, beregening etc.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Re: Enkele vragen

Berichtdoor Christa » 29 nov 2015, 16:57

He leuk- dan zien we elkaar daar wel! :grin: (Houten)

Ik zat net online te kijken wie van de grote palubouwers er nog wat frutjes en losse dingetjes mee wil slepen voor me.

Ik heb wel plexi aan de buitenkant van mijn spinnenverblijf geplakt, maar dat was nadat ik het via de binnenkant waterdicht had gemaakt met kunsthars/aquariumkit (ben even kwijt welke dat geweest is) ; ik zou dat met bakken als afdichting niet snel doen - maar als het bij jou goed werkt... ga ik daar niet tegenin!

Op zich niets mis met een reliëf van purr joh- tenzij je echt tientallen centimeters dik gaat beeldhouwen en er daarna zware dingen aan gaat hangen.
Ik heb nooit meegemaakt dat het los laat.
(spontaan dus - wel dat ik het er makkelijk zelf af kan breken => met het uitgraven dan die stukken nep-boomwortels bijvoorbeeld, als er geen ankermateriaal tussen zit.)

Als ik tegen een bak aankijk dan verf ik gewoon de buitenkant - dat heb je er met een speciaal mesje zo weer af als je het zat bent.
Ik pak dan meestal zwarte schoolbordenverf (lekker donker, lekker mat en omdat het voor kindergebruik bedoelt is redelijk gif en andere ellende vrij) - ik koop een klein blikje bij de winkel met veel Jip&Janneke decoratie.
(Ik mag de naam niet noemen ivm 'reclame' - maar in principe kun je het overal vinden natuurlijk, net als die glasmesjes)
Als je piepschuim verft dan de blijf je die bolletjesstructuur nog steeds zien- vandaar dat ik liever de bak verf/rol.
Plakplastic kan ook, maar dat is meer gedoe met aanbrengen.
(been there, done that)

Hamburger matten filter is aan aquarium(binnen)filterdingetje dat ik een beetje aangepast heb voor eigen gebruik.
(vooral omdat ik slecht kan plakken / dus als voor jou scheidingswandjes geen enkel probleem zijn - negeer mij dan vooral!)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Dennisz » 29 nov 2015, 18:47

Ik gebruik altijd Juwel aquariumkit, werkt prima. Tot nu toe altijd scheuren geweest in bodems die ik op deze wijze dicht heb gekit.
Een gat is toch wat meer risico dus speel ik op safe en kies ik voor jou optie om glas te nemen. Had ik dat van te voren geweten, had me weer wat extra werk gescheeld...

Ik snap wat je bedoeld het ´loslaten´van de pur. Alleen de zijwanden nog over aan het piekeren. Ik wil waarschijnlijk een wand dichtmaken, en de andere openlaten. Dit omdat de bak dusdanig komt te staan dat je er van 1 kant schuin naar kan kijken. Zou lelijk zijn als je dan tegen een dicht geplamuurde wand kijkt.
Word wel weer lastiger om in te richten.
When you stop learning, you start dying
Dennisz
Gebruiker

Onderwerpen: 31
Afbeeldingen: 7
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 01 dec 2015, 13:22

Hier nog even een illustratie waarom het eigenlijk niet veel zin heeft om een supermooie wand (hardscape) te maken http://www.dendroboard.com/forum/members-frogs-vivariums/59789-150-gallon-viv-after-year.html.

Grappig- ik vind het veel lastiger om mijn huidige bak (dichte zijwanden en achterwand) in te richten dan een half-open model (een zijwand 'glas' ipv 'dicht').
Zo heeft iedereen zijn dingetje denk ik.
Net semi-lukraak een bus purr leeggespoten - ik had wat nodig om een paar kieren weg te werken en dat hele gedoe met het rietje schoonspuiten en kopje reinigen met aceton etc,etc, -> dan maar gewoon wat achterwandmeuk en de bus leeg - als het uitgehard is gaat toch de helft er al boetserend/snijdend weer uit. maar dan ben ik tenminste van de 90 gradenhoeken af.
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Dennisz » 01 dec 2015, 14:06

De plaatjes in de link laden niet :(

Voor die par euro's kun je wel wen bus leegspuiten toch. Je bent dus ook bezig met een bak nog in te richten?

Het gat is inmiddels gekit, met glas. Morgen testen of ie waterdicht is.
Ik heb een sample zwart matte olakfolie besteld, komt vandaag binnen dus even kijken hoe dat staat op het raam. Ik ben niet zo van de verf namelijk. Ik denk niet dat ik genoeg heb aan een bus elastopur voor de hele achterwand en bodem denk je niet ?
Dennisz
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 02 dec 2015, 9:40

Ha Dennis - plakplastic werk prima- als je er ff de tijd voor neemt en dat is je wel toevertrouwd denk ik :lol:

(Ik vond zelf verf uiteindelijk toch makkelijker- maar ieder zijn eigen voorkeuren natuurlijk- en als het er strak opzit is het zowiezo heel erg mooi, hoe je het ook gedaan hebt.)

even je draadje vervuilen:
Ik heb 2 bakken die de stelling in gaan, 1 brakke bak (waarvoor ik zondag het gaas op kan halen) in de keuken en de T-rex natuurlijk (ueberbrak).
(lol, ik moet toch eens een eigen draadje gaan maken dus?)
De 2 stellingbakken krijgen deze week vooral aandacht: 100x50x50 voor de kleine en 100x50x70 voor de grote -> dus die halen het niet bij de jouwe.
Wel hetzelfde idee trouwens: een stripje voor en een achter-boven, 2 schuifruiten.
Grotere bak heeft doorvoeren, de kleine niet helaas...

In beide bakken het ik gisteren purr gemikt, dus ik hoop dat ik vandaag creatief kan zijn met snijden en pulken en misschien nog het eea met (kunststof)touw en hot glue kan doen.
(Hangt er een beetje af hoe druk het verder allemaal nog gaat worden hier.)
Ik wilde morgen iig de 'makkelijke bak' (weinig relief) in de elastopur en varenwortelzaagsel zetten.
(- ik wil echt *altijd* meer doen dan ik kan :oops: / dus mijn planning is hopeloos/ maar wie weet kom ik nog een stuk met de grotere bak met de nep-wortel
-> daar zit die verwerkingstijd van max 30 minuten me natuurlijk wel flink in de weg, al die kiertjes etc. vreten tijd.
Natuurlijk kan ik de pot eerst in de koelkast zetten, gekoeld heeft ie een iets langere verwerkingstijd, maar is de viscositeit ook flink hoger- dus mengen is dan een crime!)
En dan is het 7 dagen verplicht laten uitharden (staat op de pot).

Dus dan kan ik door met de techniek en de andere bakken.

.
... en om even op je vraag in te gaan - volgens onze huisexperts doe je 0,45 m2 met zo'n blik
http://www.venividivissie.org/viewtopic.php?f=58&t=23234&start=285
op sommige sites zie ik 0.3 m2 en sommige weten er een hele bak mee te doen...

Ik weet niet waarom je de bodem in de elastopur wilt zetten?
Die zie je toch niet.

Maar je gaat ook stapje voor stapje gestaag door - ik vind het hartstikkelijk gezellig om met iemand mee te kunnen bouwen!
(met jou virtueel, Richard komt me later deze maand helpen met wand en ruiten inkitten/plakken in de T-Rex --> het worden echte forumbakken zo! :grin: )

plaatjes in die dendroboard link ...hmmm :denk: helpt dit misschien?
voor het planten: http://s83.photobucket.com/user/Tuckinr ... 8.jpg.html
na het planten: http://s83.photobucket.com/user/Tuckinr ... 0.jpg.html

edit:
(even zelf copiëren in de adresbalk? de functie hier op het forum vern**kt ze compleet / ik heb ze hier gewoon in beeld....)
Laatst bijgewerkt door Christa op 02 dec 2015, 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 02 dec 2015, 9:49

(dubbelpost -> het forum/ server/whatever is gewoon *te* traag vandaag)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Dennisz » 03 dec 2015, 23:38

Forum laad niet goed meer of is traag inderdaad.

Oke dat word even kijken hoever ik met de elastopur ga komen dan.
De eerste bus pur is niet ver gekomen, heb er nog 2 -à 3 nodig. Het eerste deel van de achterwand is gemaakt, door middel van PVC, PU, hout en touw.
De PVC bewerk ik met een gasbrander zodat dit niet allemaal even recht is.

Kun je de elastopur mixen met de varenwortelgruis in een bak? Of moet je dit echt erna erin drukken?

En waarom ik de bodem hier ook mee wou doen is om het dan meer één geheel te laten lijken. Ik zie hier wellicht toch van af en ga de bodem afdekken met varenwortel, zodat de planten een betere houvast krijgen.
Nu nog een goede oplossing vinden voor het verwarmingselement en pompje te gaan wegwerken. Ik ga een hoek vrijlaten. Deze verhogen en daarna een dak erover. Met purschuim en tempex. Middels gootjes met gaas blijft het water hierin in verbinding met de rest van de bak.

Ik kan de plaatjes nu wél zien, prachtig :)
Dennisz
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 04 dec 2015, 7:58

(en weer een dubbele reactie dankzij de supereenkennige server, dus ik maak er even wat anders van)

Ha- fijn, toch plaatjes in beeld. Dat praat toch een stuk makkelijker. :grin:
en over plaatjes gesproken... vergeet de jouwe niet!!!

Over een half jaar oid is het vast leuk om terug te kijken.
Zelfs naar een bijna lege bak met purr. ;)
Laatst bijgewerkt door Christa op 04 dec 2015, 8:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 04 dec 2015, 8:00

Elastopur is soort pindakaas-dikte (sorry dit klinkt wat onsmakelijk misschien) dus altijd het varenwortelgruis/ turf/ cocos/steentjes/ zand/ glitters (huh?!) er meteen daarna opstrooien (dik!) en indrukken.
Van te voren erdoor mengen kost kostbare tijd, maakt het onhandelbaar dik en klonterig en bovendien dan krijg je elastopur over je materiaal ipv andersom.

Als je de bak 'stand' ipv 'liggend' bewerkt net als anders van beneden naar boven werken -> dan blijf je zien waar je geweest bent en wat nog een laagje moet krijgen.
'Liggend" begin je uiteraard op de diepste punten.

(oke...wist je allang, maar soms kan ik het niet laten, sorry :oops: )

Ik ben ontzetend lui, dus ik gooi een verse zak in de stofzuiger en ruim na het uitharden al het overtollige materiaal op die manier op (de bak uit) en kan het daarna hergebruiken (even de zak leegschudden).
Gemiste plekjes opvullen doe ik gewoon met aquariumkit, of je laat ze begroeien- net wat je 'de moeite' vindt.

Op zich is kleurstof gebruiken geen slecht idee - elastopur heeft niet bepaald een aantrekkelijk kleurtje van zichzelf (gelig, stopverfachtig).

==
ik ben zelf inmiddels ook 2 bussen purr verder en nog niet tevreden.
lol, zet niet per ongeluk je touw in de hens -> als dat eenmaal smeult... je zal niet de eerste zijn!
==
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland