Techniek nieuw aquarium

Alles wat je wilt weten over de bakken, soorten, maten, zelf maken, repareren schoonmaken en onderhouden.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Techniek nieuw aquarium

Berichtdoor Femke1987 » 07 mei 2012, 11:05

Hey!

Na heel lang wachten ga ik in week 30 (23 t/m 29 juli) dit jaar wil/ga eindelijk mijn nieuwe aquarium kopen! :grin:
Mijn Juwel Rio 125L ga ik vervangen door een aquarium van 180x60x65 cm.
Ik ben al een hele poos (meer dan een 1 jaar.. :roll: ) van alles aan het uitzoeken want ik wil het graag goed doen en niet half, half..! :grin:
Alleen weet ik het door alle info nu niet meer.. :| De twijfel is toegeslagen.. :sad: Misschien dat jullie me kunnen helpen met een paar keuzes?

Wat ik zeker weet:
- tropisch, gezelschap (moeilijk kiezen tussen alle biotopen hihi :oops:)
- aquarium 180x60x65
- bodem verwarming
- extern filter
- zand bodem
- voedingsbodempje

De twijfels:
- soort aquarium: de Trofis serie (o.a. de colisa) spreekt me aan of zal ik toch een aquarium laten bouwen..?
(Of heeft iemand een andere tip voor goede kwaliteit aquarium van ongeveer deze maat?!)
- soort filter: een bioloog, de Eheim Classic of de CristalProfi e1500.. (in volgorde van meeste voorkeur tot minste voorkeur)
Mijn voorkeur gaat naar een bioloog maar hier ben ik onbekend mee.. Hoe krijg ik dat bioloog onder mijn aquarium, etc?!
Beetje eng dat onbekende.. Bang dat het misschien helemaal fout gaat.. :denk:

Ik denk dat ik 2 verwarmings elementen neem, of misschien eerst kijk hoe het met 1 element gaat en dan eventueel er nog 1 bij haal.
(kamer temp is gemiddeld 20 graden)

Er komen o.a. corydorassen, L-nummers en iratherina werneri's in. Het overige vissen bestand ben ik nog aan het uitzoeken, ik wil een leuke scholenvis (vind de kardinaal gaaf maar niet heel speciaal.. Hou wel van apart! :lol: ) en misschien die grootste soort van de bijlzalmen (weet ff de latijnse naam niet, maar die van +10 cm :grin: ) Verder wil ik het aquarium proberen rustig te houden, lastig voor iemand die alles mooi vind.......... :roll:
Eerst gaan de vissen er in die ik nu heb, later (week 39 en 40) ga ik het vissenbestand aanpassen/aanvullen.

Hebben jullie goede tips wat betreft een standaard aquarium kopen (merk?!) of laten maken? En wat raden jullie aan wat betreft het filteren?
Ik kan wel wat hulp gebruiken...... :lol:
Alvast bedankt voor het lezen en de hulp! :grin:
Groetjes Femke.
2012 mijn droom gaat uitkomen: van een 125 liter naar een +400 liter aquarium! Druk aan het uitzoeken hoe & wat.. :)
Advies gevraagd bij kiezen van aquarium en filter: viewtopic.php?f=7&t=44882 !
Femke1987
Gebruiker

Onderwerpen: 9
Afbeeldingen: 0
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 31

Nederland
Soort aquarium: 4x tropisch, 1x plantenbak
Regio: Gezelschap
Formaat: 1x125 liter, 3x20L, 1x 60L

Re: Techniek nieuw aquarium

Berichtdoor 1Paul » 07 mei 2012, 18:24

Als je een bak laat bouwen kun je ook eens kijken bij MAF, die bouwt houten bakken die gewoon goed zijn, anders een glazen bak zijn ook voldoende bouwers, veldhuis bouwt ze maar ook via marktplaats zijn er voldoende te vinden...

Voordeel is dat jij dan kan bepalen hoe je hem gebouwd wilt hebben, waar je overloop en hoe bijvoorbeeld, wel of geen extra gat in de bodem voor eventueel een losse pomp als bodemafzuig..

Er is veel mogelijk, ook met led verlichting bijvoorbeeld, informeer je goed, alles kan wat jij verzint of uitzoekt...

1 staaf verwarming is trouwens genoeg, 300 watt zou ik dan nemen...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor garfield » 07 mei 2012, 21:46

mooie maat bak heb je in gedachten!
En ja, die keuzes... erg afhankelijk van wat je verder van plan bent.
Een op maat gemaakt aquarium kan interessant zijn, zowel qua prijs als wat betreft de mogelijkheden die je dan hebt, bijvoorbeeld doorvoeren, verlichtingskap etc. Houdt er wel rekening mee dat je er dan nog wel een meubel omheen moet fabriceren, dat kan je zelf doen als je beetje handig bent. Maar als je dat meubel moet laten maken door een meubelbouwer dan kan dat best prijzig worden. Een fabrieksbak is dan vaak weer wat goedkoper.
Wat betreft het filter; voor een gezelschapsbak zou ik persoonlijk gaan voor een gesloten filter (Eheim zou mijn keuze zijn). Het voordeel van een bioloog zie ik in dit geval niet, er vanuit gaande dat je er redelijk wat beplanting in zet (met evt CO2 bemesting) en je de visbezetting niet te zwaar maakt. Een bioloog maakt het allemaal wat complexer wat betreft leidingwerk, (nood)overstorts, doorvoeringen en het maken van de bioloog zelf (die moet je zelf bouwen of als maatwerk laten maken, ik heb ze nog nooit als complete kant-en-klare set aangeboden zien worden).
En over die verwarming; één element volstaat prima, maar twee kleinere elementen kan je ook best overwegen. Bij een defect zit je niet meteen helemaal zonder en met twee elementen kan je ze zo schakelen dat de temperatuur 's nachts een graadje lager wordt. Niet noodzakelijk, wel handig.

Succes met je keuzes en veel plezier met de voorbereidingen!
groet, Martijn
garfield
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap / plantenbak
Formaat: 140X60X50

Berichtdoor Femke1987 » 08 mei 2012, 7:59

Bedankt voor jullie reacties! :grin:

Echt groter past helaas niet in ons huisje... :|
Maar ach er moet ook wat te dromen over blijven.. Het volgende huis word gekocht op "nog groter aquarium passend"! :lol:
Als ik een aquarium laat maken word het aquaium misschien zelf nog iets dieper (uhm breder... bodem oppervlakte ;)) maar ik moet nog even goed opmeten wat dan de max is.. :D MAF opgezocht is nu http://www.aquadesign-x.nl, ziet er goed uit: ik bewaar hem, thnx! :) Overigens wil ik wel alleen de achterkant dicht hebben en extra geisoleerd (koude muur) maar isolatie heb ik al in huis (over van ander isolatieproject).
Tja wat ik van plan ben.. Ik heb een aantal vissen op het oog die ik erg leuk vind en als alles goed gaat vind ik het natuurlijk erg leuk om te proberen te kweken :grin: Genoeg aquaria in huis om een speciale bak te maken voor ze.. Maar met welke vis ik dan precies wil gaan kweken vind ik een lastige keuze. Denk dat we het uiteindelijk met verschillende vissen gaan proberen :lol: . Maar dat is meer voor het leuk, de (extra :roll: ) uitdaging.. Gewoon een mooi aquarium met mooie vis staat voorop. Maar het begint steeds meer te kriebelen om meer met de hobby te doen.. :smile: Ik start het aquarium eerst op met de vis die ik heb en schaf dan rustig nieuwe vis aan en ik ga dan goed op mijn gemak kijken wat het beste past bij de rest van de inhoud.

Wat betreft het installeren en opzetten van het bioloog kan een vriend van mij me goed helpen, dat scheeld wel weer.

Er zullen idd aardig wat planten inkomen maar ik wil ook zeker meer dan genoeg zwemruimte bewaren: 1 van de redenen dat ik een groter aquarium wil. Ik denk niet dat ik aan de CO2 bemesting ga beginnen.. Maar wie weet in de toekomst, ik sluit het niet helemaal uit! Maar dat is dan meer iets voor op de lange termijn.. Ik heb overigens inmiddels wel op een site gezien dat ze een bioloog voor je kunnen bouwen: wat betreft glazen bak en schotten, alleen het filtermateriaal en de buizen moet je zelf doen.. Uhm die buizen mag die vriend van me dan dus doen.. ;-)

Hm, ik denk dat ik toch voor 2 verwarming ga, het spreekt me wel aan om het aquarium 's nachts een graadje kouder te hebben en de zekerheid dat als er 1 stuk gaat het aquarium helemaal geen verwarming meer heeft.. Ik zou echt balen als ik terug kom van vakantie en alle vissen hebben zitten rillen.. :| En ik ben wel een voorstander van de natuurlijke omstandigheden nabootsen.. En waarom ik dan geen biotoop maak: tja dan kom ik weer terug bij het feit dat ik niet goed kan kiezen tussen al het moois... :oops: Maar misschien dat ik er in de toekomst toch een biotoop van maak. Eerst goed uitzoeken welke richting me dan het meeste bevalt.

Nogmaals bedankt voor de reacties! :) (nog meer tips zijn uiteraard welkom, kan er niet genoeg krijgen :lol: )
2012 mijn droom gaat uitkomen: van een 125 liter naar een +400 liter aquarium! Druk aan het uitzoeken hoe & wat.. :)
Advies gevraagd bij kiezen van aquarium en filter: viewtopic.php?f=7&t=44882 !
Femke1987
Gebruiker

Onderwerpen: 9
Afbeeldingen: 0
Leeftijd: 31

Nederland
Soort aquarium: 4x tropisch, 1x plantenbak
Regio: Gezelschap
Formaat: 1x125 liter, 3x20L, 1x 60L

Keer terug naar Bakken