Nieuw huis, nieuw aquarium. Wat moet ik weten?

Alles wat je wilt weten over de bakken, soorten, maten, zelf maken, repareren schoonmaken en onderhouden.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Nieuw huis, nieuw aquarium. Wat moet ik weten?

Berichtdoor Koen Visser » 04 nov 2012, 2:13

Goededag allemaal,

Intro:
Als mijn eerste post op dit forum, eerst even een korte intro. Ik heb al een tijdje een leuk aquarium (120x50x50). Het draait al een paar jaar prima op basis van geluk, gevoel, en tijdig advies vanuit de dierenspeciaalzaak een dorp verderop. Mijn vissen hebben het uitstekend naar hun zin! Helaas mijn planten wat minder, maar daarvan weet ik waarom en daar wordt (met succes) aan gewerkt. Ik ben dus verre van een expert, maar ook geen beginneling.

Plan voor aquarium:
Ik heb een tijdje terug een huis gekocht die ik nu helemaal aan het op knappen ben. Ik hoop daar over een paar maanden mee klaar te zijn en in te kunnen trekken. Een van leuke dingen aan de verbouwing is het verwijderen van een draagmuur tussen de woonkamer en de keuken en een deel van de hal. Omdat het een draagmuur is, is het ondersteund met stalen balken en palen. Stalen palen middenin de woonkamer is natuurlijk niet mooi, dus daar wil ik iets bijzonders mee. En jawel, ik zou dit niet op dit forum plaatsen als dat geen Aquarium zou zijn!

Tussen de palen in zit een stalen frame van 200x60 gemonteerd. Deze is erop berekend dat hij met gemak 1000 kilo kan dragen zonder te buigen. Dit is van belang omdat hij enkel bevestigingspunten heeft net buiten het midden van het frame. Als het aquarium er eenmaal op staat moet ik dus helemaal om het aquarium heen kunnen lopen, en erover en onderdoor kunnen kijken. Hieronder een foto van het frame.

Afbeelding

De uitdaging:
Omdat er onder het aquarium geen ruimte is voor toebehoren, er is immers geen kast, wil ik alle toebehoren in de trapkast zetten en verbindingen onder de vloer door maken. Op de foto hierboven is dat de deur achter de houten plaat rechts-achter het frame. De palen zijn onderdeel van de dragende constructie van het huis en moeten daarom brandwerend bekleed. Hiervoor is ruimte berekend tussen het frame en de palen. Het zijn vier stalen palen, twee dicht bij elkaar aan iedere kant. Tussen twee palen is een kleine 10cm ruimte. Deze ruimte is de enige ruimte die ik heb om alles van het aquarium naar de kast te krijgen.

Omdat er zo weinig ruimte is, en die ruimte ook nog volledig afgesloten moet worden vanwege de brandwerende bekleding, die daarna ook nog mooi afgewerkt wordt, is het van groot belang om niets te vergeten bij het aanbrengen. Ik moet de noodzakelijke leidingen en electra leggen, maar ook rekening houden met zaken die ik in de toekomst aan wil leggen. Met andere woorden, ik moet het zo aanleggen dat ik er de komende 40 jaar van kan genieten zonder alles open te hoeven breken. Ik ben ook erg lui! Dus het moet van alle gemakken voorzien zijn, of voorzien kunnen worden!

Wat heb ik tot zover bedacht:
In het aquarium, precies op de plek tussen 2 palen in, wil ik een overloop laten maken. Deze wordt via de wet van communicerende vaten onder de grond door geleid naar de trapkast. Dus eerst naar beneden, een heel stuk horizontaal, en dan weer omhoog, maar minder ver dan dat het naar beneden is gegaan. Het water loopt dan in een biologisch filter. Deze wil ik maken van mijn huidig aquarium. Vanaf het biologische filter pomp ik het water uiteraard via een vergelijkbare weg ook weer terug. Gezien de uitgemeten plek voor de overloop in het aquarium, ben ik waarschijnlijk gebonden aan een maatgemaakte bak.

Het wordt voorlopig gewoon een gezelschaps aquarium, dus een biologisch filter is misschien wat overkill. Maar zoals ik zei, het moet berust zijn op toekomst, bovendien heb ik er voldoende ruimte voor in de kast, dus waarom niet! En, zoals ik al zei, ben ik lui! Ik wil het biologisch filter ook weer een overloop geven, maar dan het riool in. En ik monteer er ook een tapwater kraan bij. Deze laat ik dan heel zachtjes open staan. Dan is er heel rustig aan continu water verversing (en aanvulling op verdamping). Overtollig water wordt meteen afgevoerd. Mijn aquarium wordt nooit te vol of te leeg dankzij de overloop, idem voor het biologisch filter.

Electra (stopcontacten, adapters, tijdklokken, etc.) komen ook zoveel mogelijk in de trapkast. Vanaf de trapkast komen isolatie pvc pijpjes (van die gele) te liggen naar het aquarium toe, eventueel voorbedraad of anders met de mogelijkheid om later electriciteitsdraden te trekken. Dit moeten er in eerste instantie minimaal 2 zijn, 1 voor dagverlichting en 1 voor nachtverlichting. Daarnaast wil ik er een aantal reserve. Bijvoorbeeld voor een luchtpompje, bodemverwarming, bijzondere verlichting, etc.

Verwarming wil ik ook in het biologisch filter plaatsen. Dan heb ik geen apparaat zichtbaar in mijn aquarium, bovendien scheelt het een draad naar het aquarium toe.

Wat moet ik dan nog weten:
- Hoeveel reserve stroomdraden zal ik trekken, en waarvoor?
- Hoeveel draden heb je nodig voor bijzondere verlichting?
- Ik heb al het idee gehoord om PVC riolering te gebruiken i.p.v. slangen voor de af- en toevoer van het water. Dit is eenvoudiger aan te leggen en zou vanwege de dikte minder weerstand geven gezien de afstand van de watercirculatie. Zijn er meer mensen die dit doen? Voor- en nadelen?
- Wat zijn echt must-have onderdelen voor de gevorderde aquariafanaten?
- Welke van die onderdelen zouden moeilijk/onmogelijk toe te passen zijn volgens dit plan?
- Ik heb nog nooit een biologisch filter gezien: Is het sowieso mogelijk om een aquarium te veranderen in een biologisch filter? Of moet ik toch laten maken hiervoor? Het aquarium dat ik nu heb, is op de volledige hoogte van glas, met 2 gaten in de achterkant. Ik zou er daar best 1 van dicht kunnen maken, en de ander gebruiken als overloop, toch?
- Woont er iemand in de buurt van Alblasserdam (tot c.a. 20 minuten rijden afstand) die vol trots zijn biologisch filter aan mij wil laten zien?
- Zijn er nog bijzonderheden om rekening mee te houden m.b.t. een overloop?
- Zijn er mensen waar ik ook praktisch een beroep op kan doen, mocht het me zelf niet lukken?
- Andere Ideeën, voorziene problemen, suggestisch voor verbetering, zaken die nog niet genoemd zijn; Ik hoor het graag!

Met vriendelijke en hoopvolle groet,
Koen Visser
Koen Visser
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: Gezelschap
Formaat: 50*50*120

Re: Nieuw huis, nieuw aquarium. Wat moet ik weten?

Berichtdoor 1Paul » 04 nov 2012, 15:35

Zo Koen dat is een hele onderneming, eerste vraag, waarom kun je geen kast onder de bak maken??? Is toch ruimte genoeg voor...

@de vraag is dan waarom het biologische filter niet onder de vloer plaatsen i.p.v. in de kast, zet je hem in de kast moet er een wel heel sterke pomp op...

Als je onder de vloer, een gat graaft waar je je biologische filter in plaatst kun je er altijd bij door middel van een luik, ook kun je er aan denken om deze juist boven de bak te plaatsen trouwens...

Wat heb je nu echt nodig.
Aanvoer water
afvoer water.
elektra minimaal 4 stopkontakten (ook onder de vloer?)
aanvoer voedingsstoffen!!!
Ik zou zowieso tussen de palen een vierkante buis plaatsen zo groot als mogelijk en als het kan aan beide kanten zodat je daar altijd zaken extra door kan voeren in de toekomst, nodig of niet gewoon die ruimte benutten...
Kun je makkelijk doen door er 2 plaatjes ijzer op te lassen aan beide kanten van de balken, heb je zo een koker...

Je hoeft trouwens niet alles van onder te laten komen je kunt ook besluiten om je elektra van bovenaf te laten komen bijvoorbeeld, daar immers komen je lampen te hangen, voor je verder gaat denk goed na hoe je het een en ander wilt hebben, je kunt ook gewoon de onder en bovenkant bij het aquarium helemaal dicht maken!!!
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor K.P. Wolters » 04 nov 2012, 20:40

Voor de pomp kun je een CV-pomp nemen.
Zet in de retour leiding een terugslagklep, zodat als de pomp uitvalt je geen problemen krijgt. Of los dit op een andere manier op.
Voedingstoffen kun je ook in het laatst compartiment toevoegen.
Je bestaande aquarium kun je goed ombouwen tot biologisch filter.
Kwestie van een aantal schotjes er tussen plakken. Gebruik de zoekfunctie maar op bioloog, voor meer gegevens.
Zorg dat je geen scherpe bochten in je slang/leiding legt. Moeilijk schoonmaken en veel verlies van de pomp.
Zelf zou ik gaan voor PVC, Ø 32/40, je zult nogal wat water heen en weer moeten pompen.

Extra kabels, nog niet leggen liggen anders maar in de weg.
Wel de extra buizen voorzien, dimmers, stromingspompen, meetapparatuur, controlers.
Sommige hiervan kun je ook in het bioloog stoppen.

Voor speciale verlichting hangt het altijd af wat je speciaal noemt.
TL-dimmers, 2 stuurdraadjes, eventueel per VSA.
LED dimmers, geen extra draden.
RGB LED's, 4 draadjes tbv sturing.
Misschien diverse lichtgroepen, extra draden.

Ook zoals 1Paul opmerkt verlichting kan ook goed van boven komen.
Leg maar 2 extra pijpjes neer, nu gaat het nog makkelijk.

Succes ermee.
K.P. Wolters
Gebruiker

Onderwerpen: 13
Afbeeldingen: 22
Leeftijd: 44

Nederland
Regio: Afrika
Formaat: 120 x 50 x 60

Berichtdoor Koen Visser » 05 nov 2012, 20:38

@1paul
Dat klopt, ruimte voldoende om het filter eronder of erboven te zetten. Het antwoord is heel simpel; Omdat ik dat niet wil. Ik heb daar de muur weggehaald om het gevoel te krijgen dat mijn kamer groter wordt. Als ik dan een 2 meter breed meubel neerzet over de volle hoogte is dat effect weer weg en had ik net zo goed de muur kunnen laten staan. Bovendien krijgt het aquarium op deze manier iets bijzonders als het vrij staat van de vloer (voor het grootste deel, tenminste).

Onder de vloer heb ik ook overwogen. Maar ik heb niet zo'n zin in een luik in mijn vloer.

Nee, het moet echt opgelost worden tussen de 2 kolommen met het filter in de kast. Het is een prestige kwestie :cool:
Pas als het ECHT onmogelijk zou zijn zou ik andere oplossingen overwegen. Maar volgens mij moet het goed kunnen zolang het maar van te voren goed uitgedacht is. Het lastige is dat ik die ervaring voor gevorderde aquaria mis.

@Allebei
Goede tips zover! Hier kan ik al wat mee, bedankt!

Indeling voor een bioloog ga ik opzoeken.
Aanvoer voedingsstoffen moet ik ook maar eens op gaan zoeken. Welke voedingsstoffen gaat het om? Plantenvoeding, Vissenvoeding, beide?
Dimmers, meetapparatuur en controlers; Moeten die in/bij het aquarium, of kunnen ze ook in de kast met enkel een stroomdraad naar het aquarium en de meetapparatuur in het filter? Hoe meer de scheiding kan blijven tussen mooi (aquarium) en onderhoud (filter, toebehoren, etc. in de kast) hoe beter!

Kort na het plaatsen van mijn post, kwam ik erachter dat een overloop niet per se simpelweg een gat in de zijkant van het aquarium is op oppervlakte niveau waar de pijp aan zit hoeft te zijn. Dit zou 'gorgelen' (aanzuigen van lucht door vacuum van vallend water) kunnen veroorzaken? Is dat iets wat je ECHT hoort (en dus last van hebt) of valt dat wel mee? En als het wel iets serieus is, wat is dan een goede manier om dat te voorkomen?

Met vriendelijke groet,
Koen Visser
Koen Visser
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor 1Paul » 06 nov 2012, 9:34

Overloop in je bak waar je de kam op waterhoogte plaatst dan kan de pijp onderin je bak of door de bodem, geen last van gorgelende geluiden omdat dan de pijp totaal onder water zit...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor freakyfrank » 10 nov 2012, 11:39

Wat een monsterproject! :cool:
freakyfrank
Verslaafde

Onderwerpen: 20
Afbeeldingen: 0
Verzonden: 2 Duimpjes
Leeftijd: 42

Nederland
Regio: woonkamer
Formaat: 130*50*50

Berichtdoor Koen Visser » 10 nov 2012, 20:44

Monsterproject? Tsja, er zijn vast grotere gekken in deze wereld! Maar het is inderdaad wel de bedoeling dat het iets bijzonders wordt! :green:

@1paul, Ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoeld. Ik neem aan dat het water over de kam in een apart vak stroomt, en dat dat vak dan weer leegloopt via de pijp. Maar dat loopt dan toch sneller leeg dan dat het vol loopt, dus dan is de pijp toch niet per se onder water? Of moet het punt waar het water uit de pijp stroomt hoger dan de ingang van de pijp zijn, maar wel weer lager dan de oppervlakte van het water in het aquarium? Een soort van zwanenhals zoals onder een wastafel, maar dan in het aquarium met een kam ervoor en deels van glas? :denk:
Koen Visser
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor 1Paul » 11 nov 2012, 10:02

Als een vak leegloopt en er kan water in dan loopt dat vak nooit leeg, tenminste niet als je aan de andere kant het aquarium weer volpompt met water, de retour dus...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Koen Visser » 11 nov 2012, 10:39

Hangt dat er niet van af hoe groot de pijp is? Als je 10 liter water in je aquarium pompt, dan loopt die 10 liter dat vak van de overloop in. Maar als in dezelfde tijd 20 liter kan afvoeren dankzij de dikte van de pijp dan blijft die pijp toch niet onder water staan? Al het water dat van het aquarium in het vak loopt, loopt dan direct weer weg. Een wastafel of douchekabine loopt ook niet vol als je de kraan open zet?
Koen Visser
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor 1Paul » 11 nov 2012, 17:22

Je kunt in je afvoerpijp een schuifkraantje monteren en zo de hoeveelheid die die pijp afvoert regelen, andere mogelijkheid is om als de pijp door de zijkant gestoken word een bocht 90 graden hierop te zetten die naar beneden wijst, deze zal altijd onder water blijven staan simpel omdat je pijp hoger zit dan de uiteinde van de bocht...

Je kunt een pijp door de bodem omhoog steken en hier een 180 graden bocht opzetten ook hier weer deze bocht, het uiteinde hiervan, zal altijd onder water staan...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Koen Visser » 11 nov 2012, 19:42

Aha, op die manier! helemaal helder! thx
Koen Visser
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor freakyfrank » 23 jan 2014, 20:16

Update? :huil:
freakyfrank
Verslaafde

Onderwerpen: 20
Afbeeldingen: 0
Verzonden: 2 Duimpjes
Leeftijd: 42

Nederland
Regio: woonkamer
Formaat: 130*50*50

Berichtdoor Christa » 18 dec 2015, 8:28

Waar is Koen gebleven?? :denk: :|
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor 1Paul » 18 dec 2015, 8:58

waarschijnlijk druk aan het werk in zijn nieuwe paleisje!!!
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 18 dec 2015, 9:05

.. in die 3 jaar geen tijd gehad om even in de pauze te surfen? ;)

Hij werkt *te* hard hoor! :grin:
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.