Zo min mogelijk energie verbruiken

Staafverwarming, vloerverwarming of geintregeerde verwarming. Externe of interne thermostaat. Wattages.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Zo min mogelijk energie verbruiken

Berichtdoor Dennis13 » 09 mei 2010, 17:18

Hallo,

Ik zou graag een 120-125 l. bak op willen starten, daar heb je al snel een verwarming van 100 watt voor nodig.
Nu wil ik zo min mogelijk energie verbruiken...
Zou het ook kunnen 1 verwarming/thermostaat (50 watt.) altijd aan op ong. 25-26 graden te hebben, en als het bijv. te koud word (winter) 1 extra verwarming/thermostaat aan te hebben op die temperatuur. Volgens mij is het ook goed om 2 verwarmingen te hebben, dan heb je de temp. sneller onder controle, of niet?

Dennis :razz:
Dennis13
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Paludarium
Formaat: 50*40*80

Re: Zo min mogelijk energie verbruiken

Berichtdoor SugarLEVI » 09 mei 2010, 17:52

Nee joh, hoeveelheid watt van je thermostaat maakt niets uit. Er zal toch een bepaalde hoeveelheid energie in je bak moeten om het water op te warmen, als je maar een 50 watt element gebruikt moet die twee keer zo lang aanstaan als een 100 watt element om het water een zelfde hoeveelheid op te warmen.

Ze gaan meestal ook gewoon uit op het moment dat het water warm genoeg is.

Energie besparen doe je door de bak en de lichtkap te isoleren, zodat er geen warmte kan ontsnappen.
"Alle ellende in het aquarium komt voort uit Ă©Ă©n ding, niet rustig voor het aquarium te kunnen blijven zitten."

"If you slowly turn yourself into a fish, you can't eat sashimi."
SugarLEVI
Badmeesteres

Onderwerpen: 156
Afbeeldingen: 11
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Regio: Azie
Formaat: 230X65X55

Berichtdoor 1Paul » 10 mei 2010, 7:52

Als je wil besparen kun je nog beter een heater hebben van 300 Watt, deze heeft veel minder "moeite" om je bak te verwarmen dan een van 50 wattt.
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor A3aan » 10 mei 2010, 9:29

Nou zoals Sugar al zegt maakt dat niet uit. Een 300 Watt zal evenveel energie gebruiken als een 100 Watter.
De 300 Watter zal de bak wel sneller op temperatuur brengen. Maar bespaart geen energie omdat ie een hoger rendement of zoiets zou hebben.
Rendement van elektrische elementen is allemaal gelijk, grote/kleine maakt niet uit.

Wel loop je met een zwaar overgedimensioneerd element de kans dat als de thermostaat blijft hangen de hele bakinhoud wegens te hoge temp eraan gaat.
Bij een krap gedimensioneerd element kan het dan nog net goed gaan. Evt twee elementen nemen kan ook maar voor een 120-125 wellicht wat overdreven.

Isolatie om het energiegebruik zoveel mogelijk te beperken is dus de beste optie.
Denk daarbij ook aan de verdamping, kan ook aardig wat energie kosten (dekruit toepassen).

Als de bak bij een radiator staat kun je evt. de slang een paar keer langs de lamellen voeren. Als de radiator in komt wordt de bak dan deels verwarmd door de CV.
Zonder CO2 geen O2
Mazzeltov! Aquarius tubanti
A3aan
Tubanter Tovenaar

Onderwerpen: 17
Afbeeldingen: 90
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Speciaal
Regio: Zui-Amerika
Formaat: 2500X1200X1000

Berichtdoor Christa » 10 mei 2010, 10:26

Je bak isoleren lijkt me inderdaad een goede optie, je kunt er botweg piepschuim omheen zetten of achter- en zijwanden van piepschuim (dik) maken... al gaat dat laatste wel ten koste van je watervolume.

Verwamingselementen- er staat niet voor niets een literaanduiding op de verpakking ;) , iemand anders heeft allang voor je uitgeknobbelt wat de beste verhouding wattage-liters is.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Hortus » 10 mei 2010, 10:49

Ik gebruik helemaal geen verwarming, en moet soms zelfs koelen om de juiste temp. te krijgen.

Hoe?
Ik heb het aquarium in een kast staan waar de lampen ook branden. De warmte van de lampen kan om de hele bak heen waardoor de bak verwarmd wordt.
Inmiddels staan de bakken er wel beter bij trouwens ;)
Afbeelding
Groet,

Wouter
Into the wild
><))))°>

AKA Cageman

Gebruiker

Onderwerpen: 42
Afbeeldingen: 2
Leeftijd: 107

Nederland
Soort aquarium: Klein grut
Regio: Z-Amerika, Azië, Afrika

Berichtdoor 1Paul » 10 mei 2010, 11:07

Niet helemaal juist Adriaan, een klein element zal veel "harder" moeten werken dan een die "te veel' vermogen heeft, juist een element die te hard moet werken (lees met moeite de bak op temperatuur houd) zal echt veel meer energie gebruiken dan een die dit op zijn sloffen aan kan...

Zie het als een klein motortje in een grote amerikaan, die zal veel moeite hebben om die auto voort te bewegen en dan waar ie normaal gezien zuinig is met benzine dan juist heel veel gaan gebruiken omdat ie heel veel arbeid moet leveren tegenover de normale grote motor die met gemak zo een bak voortbeweegt.
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Edski » 10 mei 2010, 12:08

Christa schreef:Verwamingselementen- er staat niet voor niets een literaanduiding op de verpakking , iemand anders heeft allang voor je uitgeknobbelt wat de beste verhouding wattage-liters is.

Ik denk dat dit het juiste antwoord is zodat het optimale uit het verwarmingselement gehaald wordt (lees betrouwbaarheid en levensduur).
Als je beter gaat isoleren,kun je zelfs nog iets in wattage terug gaan met het voordeel dat de afmeting van de verwarming kleiner is en het minder in het oog valt.

-Ed
Edski
Gebruiker

Onderwerpen: 13
Afbeeldingen: 0
Leeftijd: 64

Nederland

Berichtdoor 1Paul » 10 mei 2010, 16:48

Edski schreef:
Christa schreef:Verwamingselementen- er staat niet voor niets een literaanduiding op de verpakking , iemand anders heeft allang voor je uitgeknobbelt wat de beste verhouding wattage-liters is.

Ik denk dat dit het juiste antwoord is zodat het optimale uit het verwarmingselement gehaald wordt (lees betrouwbaarheid en levensduur).
Als je beter gaat isoleren,kun je zelfs nog iets in wattage terug gaan met het voordeel dat de afmeting van de verwarming kleiner is en het minder in het oog valt.

-Ed

Is ook weer afhankelijk van de temperatuur die je in de bak wilt hebben, bovenstaande is gebaseerd op de gemidelde temperatuur en niet op bakken die een hogere temperatuur vereisen. Dan kun je echt beter een staaf nemen die zeg maar voor een hoger aantal liters goed zou zijn.

Soms is gemiddeld goed maar lang niet altijd..
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor A3aan » 10 mei 2010, 19:08

Zie het als een klein motortje in een grote amerikaan, die zal veel moeite hebben om die auto voort te bewegen en dan waar ie normaal gezien zuinig is met benzine dan juist heel veel gaan gebruiken omdat ie heel veel arbeid moet leveren tegenover de normale grote motor die met gemak zo een bak voortbeweegt.

Je voorbeeld spreekt me aan :grin: No substitute for cubic inches.
Maar het gaat hier niet op.
Een element van 50 W dat op volle toeren moet werken heeft een rendement van 100% alle elektrische energie komt in de bak.
Een element van 300 Watt, idem....Ook 100% rendement.

Alleen het element van 300 Watt zal wat vaker aan uit schakelen. Maar over een hele periode gezien, vrijwel zelfde energie gebruik omdat in beide gevallen het rendement 100% is.

Bij je voorbeeld van een amerikaan heb je wel verschillende rendementen (kleine motor ook zuiniger :grin: )
Zonder CO2 geen O2
Mazzeltov! Aquarius tubanti
A3aan
Tubanter Tovenaar

Onderwerpen: 17
Afbeeldingen: 90
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Speciaal
Regio: Zui-Amerika
Formaat: 2500X1200X1000

Berichtdoor triple » 11 mei 2010, 9:05

energie zuinigst is een visbestand die lagere temperatuur verdraagt.

isoleren langs alle kanten bodem, wanden, lichtkap(voorruit niet :smile: )

ook de verwarming van je verlichting is niet te verwaarlozen.
triple
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Leeftijd: 45

Belgium
Soort aquarium: gezelschap
Regio: overal
Formaat: 100X40X50

Berichtdoor 1Paul » 11 mei 2010, 9:52

Toch wel Adriaan, een klein element wat (zoals in jouw voorbeeld) de hele dag aanstaat zal gewoon 24x 50watt 1200 watt per dag verbruiken een 300 watt staaf zal dit niet doen.

Deze zal veel minder aanslaan (in verhouding) dan je zou denken, bovendien geeft een 300 watt element meer "restwarmte" dan een 50 watt element zal doen, met restwarmte bedoel ik de tijd dat een element nog warmte afgeeft nadat ie uitgegaan is, het element slaat gewoon meer warmte op dan een 50 watt element.

Eigenlijk zou je es een proefopstelling moeten maken en dit meten met een verbruiksmeter dan kun je zien welk verschil er nu precies is...

Misschien is een vloerverwarming nog wel beter trouwens qua rendement, verwarmt gewoon over een veel grotere oppervlakte dan een staaf...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Dennis13 » 11 mei 2010, 14:26

Wat is nou het handigst om te nemen volgens jullie...?
Dennis13
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Paludarium
Formaat: 50*40*80

Berichtdoor Edski » 11 mei 2010, 15:45

Dennis13 schreef:Wat is nou het handigst om te nemen volgens jullie...?

Wat je al schreef...een 100W dus.
Isolatie maatregelen,omgevingstemperatuur,bepalen hoe vaak je thermostaat schakelt.

-Ed
Edski
Gebruiker

Onderwerpen: 13
Afbeeldingen: 0
Leeftijd: 64

Nederland

Berichtdoor Bubblewrap » 11 mei 2010, 15:55

Een lege bak heeft geen verwarming nodig, geen licht, geen filtering, en ook op waterkosten kan je besparen. :razz:
Wil je een aquarium, dan gaat dat nou eenmaal stroom kosten. Wil je het qua energie goedkoop houden, kies dan vissoorten die aan kamertemperatuur genoeg hebben, dan hoef je niet extra te verwarmen. Kies planten die weinig licht nodig hebben, dan kan je ook daar op besparen. Of zet je bak voor het raam, dan heb je licht zat.

Of er nou wel of geen verschil is tussen het gebruik van een 50 of 300 watt verwarming is volgens mij praten over bedragen die er nauwelijks toe doen. De een staat langer aan, de ander verbruikt in een kortere tijd meer. Het verschil in financiële zin is volgens mij vrijwel te verwaarlozen, maar misschien dat iemand het eens uit wil rekenen. Harde cijfers zeggen meer dan theoretisch geneuzel. :roll:

Als je echt wilt besparen op je hobby denk ik dat je beter gewoon een 100 Watt verwarming kan kopen en verder je energie kan stoppen in het besparen op andere vlakken. Daar valt volgens mij veel meer te verdienen ;)
Bubblewrap
Junkie

Onderwerpen: 154
Afbeeldingen: 38
Leeftijd: 38

Nederland
Soort aquarium: Glas
Regio: Aarde

Volgende

Keer terug naar Verwarming en thermostaten