PLAATSING/ POSITIE Verwarmingselement

Staafverwarming, vloerverwarming of geintregeerde verwarming. Externe of interne thermostaat. Wattages.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

PLAATSING/ POSITIE Verwarmingselement

Berichtdoor alf » 11 feb 2012, 18:49

Ik wil een nieuwe staafverwarming kopen voor mijn 230 liter bak. Eigenlijk zijn de meeste te lang voor mijn om verticaal te plaatsen op de plaats waar ik hem wil plaatsen.

Zo zijn er ook verwarmingselementen die je zowel verticaal als horizontaal kan plaatsen.
Mijn vraag: Kun je alle volledig onderdompelbare verwarmingselementen ook horizontaal plaatsen OF diagonaal?

Zelf zit ik eigenlijk aan een 250W-300W verwarming te denken. Dan heb ik wat reserve, mocht de kachel in huis uitvallen
De verwarmingselementen die ik op het oog heb:
RENA Cal 300W
Aquarium Systems NEWATT 250W (beveiligd tegen oververhitting en droogkoken)
Aquarium Systems VISITHERM 300W
SERA verwarming 300 watt
Cayman 110 Pro, 230 liter, starter.
alf
Gebruiker

Onderwerpen: 42
Afbeeldingen: 14
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 52

Nederland
Soort aquarium: biotoop
Regio: Congo rivier
Formaat: 110X45X58,5 (lXdXh)

Re: PLAATSING/ POSITIE Verwarmingselement

Berichtdoor 1Paul » 12 feb 2012, 10:12

Als ie helemaal onderwater kan kan je hem rustig vlak boven de bodem plaatsen...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor alf » 12 feb 2012, 14:08

Ik heb iemand ook eens horen beweren, dat als je een verwarmingselement schuin of horizontaal plaats, de thermostaatschakelaar niet meer goed werkt. Klopt dat? Lijkt mij zelf niet, maar ik weet daar iets te weinig van af. :denk:
alf
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor 1Paul » 12 feb 2012, 18:23

Die werkt op electra welk een stukje metal ombuigt als ie aan moet slaan, denk niet dat ie dat niet doet als ie ff anders hangt dan normaal...

Is dus gewoon een bi-metaal dat omtrekt op dat moment...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor alf » 12 feb 2012, 18:33

Bedankt voor de tip. Maak de keuze wat eenvoudiger. :smile:
alf
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor boesboes » 13 feb 2012, 20:42

houd je er ook rekening mee dat de temp boven in de bak vaak warmer is dan onder in de bak .
daarom verkies ik om de verwarmingselement horizontaal te hangen als het mogelijk is. in het midden zodat de thermostaat ook in het midden zit .
ook de thermometer hang ik in het midden zodat ik dan een meer gemiddelde temp krijg. vooral als je je water temp een beetje op het randje hebt staan i.v.m. witte stip of dergelijke ka dit veel uitmaken naar mijn mening.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor 1Paul » 14 feb 2012, 9:31

Warmte gaat omhoog daarom is het bovenin de bak altijd warmer dan onderin, het is daarom ook het meest voor de hand liggend om je warmte staaf als het even kan onderin te hangen en niet in het midden of onderin...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor alf » 14 feb 2012, 19:57

1Paul schreef:Warmte gaat omhoog daarom is het bovenin de bak altijd warmer dan onderin, het is daarom ook het meest voor de hand liggend om je warmte staaf als het even kan onderin te hangen en niet in het midden of onderin...

Wat bedoel je met onderin... ?

Van Sera kreeg ik als antwoord:

> Kan deze ook schuin of horizontaal worden geplaatst?
Nee, dat is niet aan te bevelen. Aquariumverwarmingen moeten altijd
vertikaal worden geplaatst.

De stand: Verschilt dat per merk?
alf
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Turbokeu » 15 feb 2012, 11:55

Ik ga ook even mijn zegje doen... :grin:

@alf:
Ik heb een 100x40x60cm bakje met een Jaeger 150W verwarmingstaaf en deze volstaat in alle gevallen om de temperatuur op 25┬░C te houden.
Laat mij daarbij specifi├źren dat de temperatuur in de woonkamer in de winter 's nachts en door de dag wanneer ik afwezig ben gemakkelijk kan dalen tot 10-12┬░C (oud huisje met individuele gasverwarming per kamer).
In jouw geval zou een 150W staafverwarming dus zeker ook volstaan en gemakkelijk een plaats vertikaal in de bak vinden (200-250-300W staafverwarmingen zijn inderdaad veel langer).

Algemeen:
- Staafverwarmingen met ingebouwde thermostaat zijn/kunnen door hun constructie nooit erg precies zijn: De thermostaat is in alle gevallen boven het eigenlijke verwarmingselement geplaatst waardoor deze rechtstreeks beïnvloed wordt.
De hysteresis (verschil tussen in- en uitschakeltemperatuur) bedraagt bij goede actuele staafverwarmingen meestal ca. 0.5┬░C (0.25┬░C onder en boven de ingestelde temperatuur).
De hysteresis maakt dat er altijd een schommelend temperatuurverloop bekomen wordt (hoe kleiner de hysteresis hoe kleiner de temperatuurschommelingen, dit is eigen aan elke temperatuurregeling).
- De precisie van het regelgedrag van een thermostatische staafverwarming is rechtstreeks afhankelijk van de waterstroming rond de staafverwarming.
Indien je een meetbaar verschil in temperatuur hebt op verschillende plaatsen of hoogtes in de bak is ofwel de staafverwarming op de verkeerde plaats geplaatst (in kwasi stilstaand water of een deel van de bak met te weinig stroming), ofwel is de totale waterstroming in de bak te klein.
In een bak met voldoende stroming zou de temperatuurgradi├źnt over de volledige bak nergens groter dan een paar tienden tot maximum een halve graad Celsius mogen bedragen.

Oudere (en misschien ook heel goedkope actuele) thermostatische staafverwarmingen waren inderdaad uitgerust met een simpele bimetaal-thermostaat (en meestal ook een oranje neonlampje ter indicatie van de werking).
Ik heb zo nog een 5-tal Rena thermostatische staafverwarmingen tussen 50 en 200W liggen uit de jaren '80. De hysteresis hiervan bedraagt gemakkelijk 1┬░C.
Ik heb trouwens ook nog een 20-tal staafverwarmingen tussen 15 en 300W zonder thermostaat liggen (15-25-50-100-150-200-250-300W).
Deze werden (toendertijd) gebruikt met een aparte bimetaal-thermostaat die je op een andere plaats in de bak kon hangen en waarvan ik ook nog 2 Rena exemplaren liggen heb (eigenlijk een korte thermostatische staafverwarming zonder verwarmingselement en een snoer met mannelijke stekker (WCD) en een snoer met vrouwelijke stekker (naar verwarmingselement)).

De meeste moderne thermostatische staafverwarmingen zijn tegenwoordig echter uitgerust met een elektronische thermostaatregeling en een (dikwijls oranje) LEDje ter indicatie (i.i.g. de Jaeger staafverwarmingen).

Wat betreft het vertikaal of horizontaal gebruiken van thermostatische staafverwarmingen:
In hoeverre het horizontaal gebruik het regelgedrag van de thermostaat beïnvloed zou ik niet kunnen beamen, ik heb zelf nooit een thermostatische staafverwarming horizontaal gebruikt. De staafverwarming zal er i.i.g. niet defect van worden.
Ik weet echter wel dat vele aquariofielen met een extern bioloog hun staafverwarming (zonder gekende problemen) horizontaal gebruiken in het eerste of laatste compartiment van het bioloog (met dien verstande dat de staafverwarming dus altijd in de waterstroming door het bioloog ligt).

Het grote gevaar, volgens mij, ligt hem meer in het feit dat bij horizontaal gebruik van de staafverwarming in de bak bepaalde vissen brandwonden zouden kunnen oplopen.
Ik denk daarbij specifiek aan Aymonieri's, Corydoras, Siamensis die graag 'uitrusten' op horizontale decoraties.
Voor diegenen die denken dat een staafverwarming niet heet wordt onder water: Mijn 200 tot 300W staafverwarmingen worden onder water in het donker zichtbaar gloeiendrood! (de binnenkant van het pyrexglas van de oudere exemplaren is trouwens al mooi zwartgeblakerd)

PS: In mijn hele aquariofiliecarri├Ęre (van 1965 tot nu) heb ik toch 2 maal meegemaakt dat een bimetaalthermostaat bleef 'haperen' of 'plakken'.
De eerste keer was ergens rond 1967-68: De toenmalige 150W staafverwarming in een 12 liter-bakje (!) heeft toen al mijn vissen aan 60┬░C gekookt...
Ik heb toen ├╣├╣├╣ren geweend (ik was een jaar of 10-11 oud).
De tweede maal was in mijn actuele bak met een (oude) Rena 200W thermostatische staafverwarming: Gelukkig heb ik het probleem op tijd opgemerkt toen mijn bakwater reeds rond de 32┬░C schommelde...
Geen dode vissen gehad maar sindsdien gebruik ik een Jaeger 150W samen met een (zelfbouw) digitale elektronische thermostaat.

Ter info: Ik gebruik een interne bioloog ('belgoloog') waarbij de staafverwarming zich in het eerste filtercompartiment bevindt. De elektronische sonde van de elektronische thermostaat bevindt zich in het laatste compartiment.
De watertemperatuur wordt binnen 0.2┬░C geregeld (ingestelde temperatuur 25┬░C, inschakelen bij 24.9┬░C, uitschakelen bij 25.1┬░C) en bij deze temperatuur weer in de bak gepompt.
De ingebouwde thermostaat van de 150W Jaeger staafverwarming staat ingesteld op 28┬░C zodat in geval van een defect aan de elektronische thermostaat de baktemperatuur begrensd wordt op maximum 28┬░C.

Edit: Ik vergat nog te melden dat mijn elektronische thermostaat ook een 'nachthysteresis' heeft: Door middel van een schakelklokuitgang (na het uitschakelen van de dimbare verlichting) geef ik aan mijn thermostaat te kennen dat de bakwatertemperatuur met 2┬░C dient verlaagd te worden tijdens de nacht (in de natuur zakt de temperatuur ook tijdens de nachturen).
's Morgens, na het opkomen van de verlichting, wordt de temperatuur weer naar 25┬░C gebracht.
Mijn naam is Chris
Turbokeu
Gebruiker

Onderwerpen: 3
Leeftijd: 62

Belgium
Soort aquarium: plantenbak - gezelschap
Formaat: 100x40x60cm

Berichtdoor 1Paul » 15 feb 2012, 19:07

Goed uitgelegd turbo, nog even als aanvulling tegen het verbranden van vissen eventueel heb je tegenwoordig thermostaten met een losse kunstof mantel die je er om heen kan plaatsen, als je deze neemt heb e nagenoeg geen last van dit fenomeen...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor alf » 15 feb 2012, 21:34

Nou, dat is zeer goed uitgelegd.
Zelf heb ik nu een Visitherm Deluxe van 200W er in hangen en die houdt de bak mooi op temperatuur. Een mooie korte staaf. Alleen daar komt wat vocht in. Ik wil geen risico lopen, vandaar dat ik deze wil vervangen.
Ik dacht daarom, als ik toch een nieuwe koop, dan een sterkere (heb ik wat reserve). Hiervoor had ik een Eheim Jager van 150W, die hield de temperatuur ook mooi op peil, alleen ging die lekken (2e hands gekocht).

Dus je zegt voor mijn bak: Cayman 110 Pro, 230 liter zou iedere 150W ook meer dan voldoende zijn? Ook al wordt het erg koud in de kamer.
Maar bij de meeste staven staat wel: 200-300L staat t = +5 gr= 200W t= +10 gr= 250W. Hoe komen ze daar dan bij?

Zelf heb ik o.a. NEWATT PRO van Aquarium Systems op het oog. Een aluminium staaf bekleed met zwart kunststof: Weinig opvallend, dat wel mooi staat in het aquarium.
Maar ik neem aan dat deze kunststof niet de vissen beschermd, omdat deze direct aan de staaf zelf zit?
alf
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor 1Paul » 16 feb 2012, 10:08

Als kunstof (te) heet word smelt het toch dacht ik zo dus wat denk je zelf???

Even nadenken mag ook...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Turbokeu » 16 feb 2012, 10:27

@alf: Als de beoogde 200W vertikaal past in je bak is er geen probleem natuurlijk.
Bij nader inzicht heb je trouwens iets meer netto waterinhoud dan mijn bak en als je huidige 200W voldoet zou ik daar ook bij blijven.
Mijn vorige Rena verwarming was ook 200W (omdat ik die liggen had).

Ik hou als vuistregel voor het vermogen van een staafverwarming ca. 0.75 Watt per bruto liter water en vervolgens afgerond naar het dichtsbijzijnde hogere beschikbare vermogen.
Heeft bij mij altijd goed gewerkt.
Natuurlijk heeft een temperatuursverschil kamer-bakwater van 5┬░C of 15┬░C een verschillende behoefte aan warmtetoevoer nodig, in dat geval een maatje overdimensioneren in het vermogen kan zeker geen kwaad.

De kunststoflaag dient volgens mij puur ter bescherming van het aluminium tegens corrosie door het water.

@1Paul: Een siliconenkunststoflaag houdt het zonder problemen uit tot 200┬░C, dit is een veel hogere temperatuur dan de buitenkant van een staafverwarming ondergedompeld kan bereiken.
Mijn naam is Chris
Turbokeu
Gebruiker

Onderwerpen: 3
Leeftijd: 62

Belgium
Soort aquarium: plantenbak - gezelschap
Formaat: 100x40x60cm

Berichtdoor alf » 16 feb 2012, 12:08

Dan ga ik toch maar naar een staaf van 200W kijken. Per merk kan de lengte verschillen.
Ik ben al druk aan het rondkijken. Beetje overdreven eigenschap van mij. Je hebt zoveel merken en de ene beloofd dit en de andere dat.
alf
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor alf » 18 feb 2012, 0:42

Vandaag een nieuwe staafverwarming gekocht: SERA Precision 200W met 5 jaar garantie en een 1,5m snoer. Een mooie korte staaf van 30cm met een hittebescherming (31,5cm) voor de vissen. Ziet er niet te al opvallend uit: Zwart en groen. Zuignappen ook mooi klein. Morgen ga ik hem plaatsen.
Voor mijn bak: Cayman 110 Pro wordt 230 liter inhoud opgegeven, maar de netto-inhoud is een stuk minder. Een handige site gevonden, waar je de exacte inhoud, etc. kan berekenen:
http://www.eclecticsite.be/calc/aquarium.htm
Dan komt het aantal liters toch een stuk lager te liggen. In mijn geval 178 liter. Maw je hoeft een minder zwaar verwarmingselement te kopen, dat resulteert in een kortere lengte.
alf
Gebruiker

Nederland