Bodemverwarming

Staafverwarming, vloerverwarming of geintregeerde verwarming. Externe of interne thermostaat. Wattages.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Re: Bodemverwarming

Berichtdoor jonassluyts » 13 jan 2016, 20:47

Christa schreef:Ik had zo'n combi-controller (heel simpel kastje): dus een baseline (streeftemperatuur instellen) op de bodemdraad en een back-up via een warmtestaaf, allemaal gecontroleerd door een losse sensor in de bak.
Dus als ie onder de ingestelde temperatuur dook, dan werd de draad aangezet en eventueel de staaf aangestuurd, maar als de gewenste temperatuur was bereikt werd ie ook automatisch uitgeschakelt.
Oververhitting van het water kon dus alleen door de omgevingstemperatuur (het was *warm* op die zolderetage) of de lampen maar nooit door de verwarming zelf.)

Vanwaar had jij die baseline ?

Sorry dat ik de pieren uit jou neus haal maar ben sel geĂŻnteresseerd in die technologie maar zo duur :p
jonassluyts
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 92x60*55

Berichtdoor jonassluyts » 13 jan 2016, 20:49

Christa schreef:Ik had zo'n combi-controller (heel simpel kastje): dus een baseline (streeftemperatuur instellen) op de bodemdraad en een back-up via een warmtestaaf, allemaal gecontroleerd door een losse sensor in de bak.
Dus als ie onder de ingestelde temperatuur dook, dan werd de draad aangezet en eventueel de staaf aangestuurd, maar als de gewenste temperatuur was bereikt werd ie ook automatisch uitgeschakelt.
Oververhitting van het water kon dus alleen door de omgevingstemperatuur (het was *warm* op die zolderetage) of de lampen maar nooit door de verwarming zelf.)

Vanwaar had jij die baseline ?

Sorry dat ik de pieren uit jou neus haal maar ben wel geĂŻnteresseerd in die technologie maar zo duur :p

Uvc is voor mij idd ook nog niets ga het eerst ook eens proberen met voeding en licht
jonassluyts
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 13 jan 2016, 21:59

Hahaha, geweldige uitdrukking, die kende ik nog nog niet! :lol:
Maar pier rustig een eind weg hoor - die setjes zijn inderdaad behoorlijk duur. :shock:
(ik heb de mijne via Markplaats gevonden en ik zou zo een tweede kopen voor mijn andere bak als ik er eentje voor hetzelfde bedrag zou vinden)

Ik had de bak eerst op (continu) ongeveer 25 graden staan, tot ik overstapte van T8 naar T5 verlichting.
T5's zijn veel heter, en ik merkte dat de watertemperatuur echt op begon te lopen -> dus toen heb ik de verwarming naar 22 graden teruggeschroefd (de baseline), en met de lampen aan was het "overdag" dan weer 25.

(Dat was net de tijd dat 'men' een voorstander werd van 's nachts licht laten afkoelen, het dag-nacht ritme / dus dat viel mooi samen. Tot die tijd heb ik ook gewoon mijn vissen dag-en-nacht op dezelfde temperatuur gehouden.)

Ik heb laatst op de beurs een verwarmingskabel met thermostaat/ instelbare temperatuur (grofweg 40 euro) meegenomen - dus geen optie om gecoördineerd bij te verwarmen met een staaf, maar dat is geen groot nadeel- voor het waterdeel van mijn keuken-paludarium.
Helaas staat die bak ook nog in de steigers :| dus ik kan je (nog) niet vertellen of het in de praktijk een goedkoper, goed alternatief is (ik vermoed van wel).
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor jonassluyts » 13 jan 2016, 22:38

Christa schreef:Ik heb laatst op de beurs een verwarmingskabel met thermostaat/ instelbare temperatuur (grofweg 40 euro) meegenomen - dus geen optie om gecoördineerd bij te verwarmen met een staaf, maar dat is geen groot nadeel- voor het waterdeel van mijn keuken-paludarium.
Helaas staat die bak ook nog in de steigers :| dus ik kan je (nog) niet vertellen of het in de praktijk een goedkoper, goed alternatief is (ik vermoed van wel).

Leuk zo'n koopje !

Waar vind je eigenlijk data over zo'n beurzen wil er altijd wel eens naartoe maar vind de datums meestal net te laat :s

Ik denk dat je daar wel leuke koopjes kan doen en nieuwe technieken bewonderen enz :p
jonassluyts
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 13 jan 2016, 23:19

Nieuwe technieken... heb je via internet meestal al veel eerder ontdekt hoor ;)

Heel veel aquariumverenigingen hebben de agenda op hun site waar de beurzen op aangegeven zijn - en het is maar net waar je woont natuurlijk.
En veel mensen beargumenteren (terecht) dat je aanbiedingen ook net zo goed via het wwweb vindt.

Maar ik vind het gewoon heel leuk om mensen ook eens in de ogen te kunnen kijken- dat is de bonus van de beurs.
(en natuurlijk omdat ik hout etc. liever zelf uitkies)

Deze kabel vond ik bij een bedrijf dat vooral terraria bouwt dus waarschijnlijk niet op meteen onze radar zit.
Maar volgens de verpakking issie ook geschikt voor aquaria.
(stuur je wel ff een pm)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.