[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Veni Vidi Vissie • Toon onderwerp - Multis, zijn het niet eens met mijn inrichting...

Multis, zijn het niet eens met mijn inrichting...

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Multis, zijn het niet eens met mijn inrichting...

Berichtdoor Tijz » 02 feb 2009, 20:37

Waarschijnlijk een stomme / tevergeefse vraag, maar wellicht heeft er toch iemand een tip...

Ik heb een rekord 60 met 5 multi's (en onderhand ook wat kleintjes zag ik).

Bodem is filterzand. Achterin liggen wat stenen en veel slakkenhuizen, stuk of 20 wel denk ik, over de gehele bodem.
"Vervelende" is dat ze van dat zand een enorme berg maken tegen de vooruit. Ze graven net zo lang totdat ze op bodem zitten. Veel slakkenhuizen worden begraven. Het is een laag zand van zo'n 6-7cm. Voor een rekord 60 toch behoorlijk wat.

Ik kan de berg afbreken, maar binnen 2 dagen staat ie weer. (ik sta er verteld van hoe snel ze dat doen, en dat alleen met die bekkies).

Je snapt, mooi is het niet, kale piepschuimbodem met een berg zand tegen het raam. Iemand tips dit te voorkomen? Ik zie op het forum genoeg foto's van aqua's met multi's zonder dat ze van die kuilen graven.
Tijz
Gebruiker

Onderwerpen: 16
Afbeeldingen: 11
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 43

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Re: Multis, zijn het niet eens met mijn inrichting...

Berichtdoor MiRAGe » 02 feb 2009, 20:42

denk dat het nu te laat is .. de beste beestjes gedragen zich nu eenmaal allemaal anders! maarrr.. volgende keer kun je d.m.v een dun laagje kit wat zand vast plakken op de piepschuim boden, zodat je niet tegen het wit aan zit te kijken ;)

verder kan een heuvel in je aquarium ook best uniek zijn (misschien proberen ze wel te evolueren door het land op te gaan?? :lol:) en het is in elk geval exact in de smaak van je visjes.. en dat is het belangrijkste toch? ;)
Bij gebrek aan een onderschrift, deze week geen onderschrift.
MiRAGe
Hannibal

Onderwerpen: 50
Afbeeldingen: 4
Leeftijd: 37

Nederland

Berichtdoor Bubblewrap » 02 feb 2009, 20:43

Tja, dat doen ze. :badgrin:

Bij mij hadden ze ook de neiging het allemaal tegen de voorruit aan te leggen. De voorruit is genetisch bepaald de favoriete plek om het zand te dumpen lijkt wel. Bij de foto's waar geen bergen tegen de ruit liggen is waarschijnlijk vals gespeeld. ;)
Bubblewrap
Junkie

Onderwerpen: 154
Afbeeldingen: 38
Leeftijd: 45

Nederland
Soort aquarium:
Regio:

Berichtdoor MiRAGe » 02 feb 2009, 20:46

Bij gebrek aan een onderschrift, deze week geen onderschrift.
MiRAGe
Hannibal

Onderwerpen: 50
Afbeeldingen: 4
Leeftijd: 37

Nederland

Berichtdoor BazZi3 » 02 feb 2009, 23:24

lamprologussen graven omdat ze zoeken naar meer slakkenhuisjes, wat ik ooit had gedaan was een laag slakkenhuisjes op de bodemplaat en daarover zand strooien met nog een laag slakkenhuisjes en vervolgens weer zand ertussen en weer een laag slakkenhuisjes. zo komt hun meest natuurlijke gedrag naarboven.
hollandse plantenbak gaat mij lukken!
BazZi3
Bas de Veranderaar

Onderwerpen: 405
Afbeeldingen: 91
Leeftijd: 36

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor jutenjul » 03 feb 2009, 11:01

Dat is toch juist precies het gedrag dat ze zo leuk maakt :grin: Ik heb twee vrouwtjes die perse ten alle tijden een grote berg zand tussen hen in moeten hebben, en inderdaad ook tegen de vooruit aan. Ik ga er maar vanuit dat als ze weer meer slakkenhuizen willen (die deels onder de berg liggen), ze die wel zelf gaan zoeken.
jutenjul
Gebruiker

Onderwerpen: 3
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:

Berichtdoor EDJ90 » 03 feb 2009, 15:12

Jep dat doen ze bij mij ook.
Ik heb links van de bak een heuvel van 10 cm zand, hoe krijg je het voorelkaar vraag ik me af.
En her en der in de bak liggen verschillende heuveltjes.
EDJ90
Gebruiker

Onderwerpen: 26
Leeftijd: 34

Nederland

Berichtdoor oostijnoo » 13 jan 2010, 21:32

l.multifasiatus en l.similis even boven de slakkenhuiskerkhoven in het tanganyika-meer. deze kerkhoven zijn meters dik. er is dus GEEN zand.
de visjes zullen dus het zand proberen weg te doen, het stoort hen, het komt niet in hun natuurlijk biotoop voor.
het is duidelijk dat er te veel zand in de bak ligt..., en te weinig slakkenhuizen.

het zijn ook echte groepsvissen, ze vormen grote colonie's, met veel jongen die ze ook heftig verdedigen.
geen andere soorten bijzetten, zeker niet in een kleine bak. zal altijd tot stress en agressie leiden.

daar ze diep in het meer voorkomen: niet te veel licht, niet te veel stroming, het zijn vlees-eters, geen planten en geen hout.

succes,
stijn.
oostijnoo
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Leeftijd:

Belgium

Keer terug naar Tanganyika