Hoi,
Na een tijdlang een discusbiotoop gehad te hebben ben ik voorlopig gestopt met de discushobby (waterbereiden was te bewerkelijk geworden). Het idee is nu een biotoop te maken, waarbij ik gebruik kan maken van gewoon leidingwater.
Allereerst wat feiten:
Afmeting bak : 160*55*60 (bruto 528L)
Filtering : 2 * Eheim 2028 (per stuk goed voor 1050 liter per uur)
Verlichting: 2 * 58 w tl, kleuren 830/840.
Parameters leidingwater:
pH 7.9
KH 14
GH 16
Gezien de waterparameters van mijn leidingwater is de keuze voor een Tanganyika biotoop een logische. Feitelijk is er een realistische keuze uit een 3-tal biotopen:
- Steile rotskust, met in de wand ruimte voor holenbroeders.
- Vlakke rotskust met groepen rotsen afgewisseld door zandvlaktes.
- Zandvlakte, met hier en daar opeenhopingen van lege slakkenhuizen (domein van de slakkenhuiscichliden).
De eerste optie valt al af, aangezien in de bak al een juwelrock achterwand aanwezig is. Ik denk dat de 2e optie de meeste mogelijkheden biedt voor een kolonie slakkenhuiscichlides, een groepje holenbroeders en een groepje vrijzwemmers. Qua inrichting wil ik dan in beide hoeken een grote stenenstapel plaatsen (met holen). Daar tussen een zandvlakte met hier en daar wat kleinere stenen / stenenstapels. Verspreidt over de zandvlakte wil ik dan lege slakkenhuizen aanbieden.
Qua vissenbestand denk ik nu aan de volgende samenstelling:
- Groepje Lamprologus Callipterus
- Koppeltje Altolamprologus calvus
- Groepje Paracyprichromis brieni
- Groepje Julidochromis regani, zodra koppel gevormd, de rest uitvangen
Is dit een beetje realistische samenstelling en inrichting? Welke steensoort past bij de juwel rock achterwand?
Thnx alvast voor het meedenken.
Gr, Mark