[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Veni Vidi Vissie • Toon onderwerp - Leek met vragen omtrent planten e.d.

Leek met vragen omtrent planten e.d.

Planten soorten, belichting, plaats in de bak, vermeerdering en herkomst.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Leek met vragen omtrent planten e.d.

Berichtdoor Sjemmert » 09 dec 2016, 17:35

Ik wil een aquarium gaan kopen, waarschijnlijk een Juwel rio 240. Maar ik heb nog een paar vragen. Op youtube zie ik dat veel mensen een voedingsbodem gebruiken, maar hier wordt volgens mij vooral aangeraden gewoon grind met kleibolletjes te gebruiken. Ik wil graag een hoop planten in mijn aquarium, maar verder wel alles zo low tech mogelijk houden, dus geen CO2. Gaat het wel lukken om de planten te laten groeien in grind zonder bodem met de standaard lampen en geen CO2 ? Wat zijn een beetje makkelijke planten die goed onder deze omstandigheden zullen groeien ? Anubias, Java mos, Crypts, java fern en Jungle val zijn planten die weinig nodig hebben als ik het goed begrijp, nog meer aanraders die het goed zullen doen ?

Dan had ik nog een vraag over de standaard pomp, een bioflow 3.0 capaciteit 600l/u, is dat wat ? Het liefst gebruik ik voorlopig gewoon deze pomp, dan kan ik later eventueel ooit nog voor een externe gaan als dat nodig is.

En dan nog het licht. Ik lees over low light en high light. In de rio 240 zitten 2 54 watt t5 lampen, dus 108 watt totaal op circa 200 liter water. Is dat veel, weinig, goed of slecht met betrekking op de planten groei ?
Sjemmert
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Re: Leek met vragen omtrent planten e.d.

Berichtdoor Lukas » 12 dec 2016, 9:46

Dag Sjemmert,

welkom op VVV!
Het antwoord op al je vragen zit eigenlijk in de vraag wat je er voor vis in wil stoppen. Te veel vis is natuurlijk niet fijn voor de dieren, maar als er een leuk bestand in komt, werkt de poep prima als mest voor de planten. Als je er daarintegen maar heel weinig vis in wil zetten, kun je bijmesten door bijvoorbeeld kleibolletjes in de bodem te stoppen, in de buurt van de wortels van de planten.

Anubias en Javavaren staat erom bekend dat het prima groeit met relatief weinig licht. Dat komt goed uit, want commercieel verkrijgbare aquaria hebben eigenlijk altijd te weinig licht. De cryptootjes kunnen ook redelijk wat hebben. Er wordt gezegd dat je heel voorzichtig met Crypto's moet zijn, en dat ze dood gaan als je ze verplant, maar ik verplant ze geregeld, en ze groeien dat het een lieve lust is. Een goede kennis heeft een bak met javavaren en amper licht, en dat interesseert de plant niks. Ik heb zelf een keer een Anubias twee maanden in het donker gehouden, om de alg dood te laten gaan, en de anubias vond dat helemaal prima (de algen waren minder blij) ;)

Die pomp is voldoende, als je een flink beplante bak hebt. Zou je een bak hebben zonder planten, dan heb je meer pompcapaciteit nodig.

Veel succes met je nieuwe bak, maar bovenal plezier.
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 115 Duimpjes
Leeftijd: 44

Nederland
Soort aquarium:
Formaat: