Ik wil een aquarium gaan kopen, waarschijnlijk een Juwel rio 240. Maar ik heb nog een paar vragen. Op youtube zie ik dat veel mensen een voedingsbodem gebruiken, maar hier wordt volgens mij vooral aangeraden gewoon grind met kleibolletjes te gebruiken. Ik wil graag een hoop planten in mijn aquarium, maar verder wel alles zo low tech mogelijk houden, dus geen CO2. Gaat het wel lukken om de planten te laten groeien in grind zonder bodem met de standaard lampen en geen CO2 ? Wat zijn een beetje makkelijke planten die goed onder deze omstandigheden zullen groeien ? Anubias, Java mos, Crypts, java fern en Jungle val zijn planten die weinig nodig hebben als ik het goed begrijp, nog meer aanraders die het goed zullen doen ?
Dan had ik nog een vraag over de standaard pomp, een bioflow 3.0 capaciteit 600l/u, is dat wat ? Het liefst gebruik ik voorlopig gewoon deze pomp, dan kan ik later eventueel ooit nog voor een externe gaan als dat nodig is.
En dan nog het licht. Ik lees over low light en high light. In de rio 240 zitten 2 54 watt t5 lampen, dus 108 watt totaal op circa 200 liter water. Is dat veel, weinig, goed of slecht met betrekking op de planten groei ?