[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Veni Vidi Vissie • Toon onderwerp - Tinfoil - Project No. 3

Tinfoil - Project No. 3

Hier kan iedereen zichzelf en uiteraard zijn bak voorstellen. Het gebruik van foto's is ook hier gewoon toegestaan. Door middel van de index kun je nu ook op naam sorteren.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Tinfoil - Project No. 3

Berichtdoor tinfoil » 13 jun 2016, 9:41

Na mijn eigen bak ("Project No. 1) en die van mijn zoon ("Project No. 2") gaf mijn jongste dochter aan ook een bakje te willen hebben.
Niet zo'n natuurgetrouw biotoop als dat van papa en broer, maar gewoon een leuk bakje met zwaarddragers en (groene) sumatranen.
En oh ja, het grind moest paars zijn, want dat past mooi bij haar kamer - girls will be girls :roll:

Het bakje staat nu al even en het eerste zwaarddrager mannetje is al bezweken.
Ik houd het hier maar even op een zwakke broeder, meer kan ik er niet van maken.
Na een bezoek aan ZooZajac afgelopen zaterdag hebben we het bestand zwaarddragertjes uitgebreid met een zwart mannetje en een gevlekt vrouwtje.

Maar nu begint het:
het "oude" vrouwtje "pest" constant het nieuwe vrouwtje, waardoor het arme meisje geen moment rust heeft.
Het mannetje legt zich er letterlijk bij neer - op de bodem.

Bij de sumatranen zie ik min of meer hetzelfde
De grootste en mooiste van de school - duidelijk een man, verjaagt alle anderen (4 stuks) totdat deze zich achter het binnenfiltertje verstoppen en daar de hele dag bleek zitten te trillen.

Vraag 1:
Wat is de oorzaak van dit aggressieve gedrag bij zowel de zwaarddragers als de sumatranen?
Ik (want dochterlief doet dat natuurlijk niet) ververs met enige regelmaat het water en de vissen krijgen zeer beperkt te eten.
Vervuiling sluit ik zo goed als uit.

Vraag 2:
wat is er met de mannetjes zwaarddrager(s) aan de hand, dat ze telkens op de bodem gaan liggen?

Wie het weet, mag het zeggen ...
tinfoil
Gebruiker

Onderwerpen: 81
Afbeeldingen: 36
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd: 53

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Re: Tinfoil - Project No. 3

Berichtdoor Christa » 13 jun 2016, 10:34

De temperatuur?

Veel vissen worden actiever (en vaak agressiever) als de temperatuur omhoog gaat - en aangezien het buiten niet bepaald koud is wil de temperatuur oiv lampen etc nogal eens hoger oplopen dan de bedoeling is.

Ik merkte voorheen in mijn eigen bakken dat het een enorm verschil maakt of de bak 's nachts afkoelt of bijna niet.
De vissen hebben dan opeens toch een heel ander ritme.

(even flauwe maar misschien hebben de mannen gewoon een hekel aan paars?)

Hoe groot is het bakje?

Wat ik begrepen heb van zwaarddragers in het algemeen is dat ze nogal kritisch zijn op kleur en patronen onderling - maar geen praktijk ervaring met ze (anders dan het aquarium op mijn basisschool waar er een paar in de schoolbak zaten). Raar...

Sumatranen- eigenlijk hetzelfde verhaal, ik zou alleen kunnen bedenken dat de school misschien te klein is?
Met meer is de neiging tot territoriumvorming kansloos (een mede-vis jouw gebiedje uitmeppen is zinloos als er meteen 5 anderen in rondzwemmen) en wordt de agressie noodgedwongen uitgespreid over meer.

Geen idee of dat voor de zwaarddragers ook op zou gaan- is toch een heel ander soort vis (qua gedrag en karakter).
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 320 Duimpjes
Ontvangen: 123 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Re: Tinfoil - Project No. 3

Berichtdoor tinfoil » 13 jun 2016, 11:04

ah, vergeten te vermelden :oops:
de temperatuur is 22-23 graden.

Het bakje is een Superfish Aqua Expert 30 (41,5 x 28,4 x 35,6 cm), met LED-verlichting, dus het water warmt in elk geval niet op vanwege de verlichting.

ik zou er nog 2 (flinke) sumatranen aan toe kunnen voegen, maar dat is het wel zo'n beetje.

Meer beplanting kan, maar er staat al een flinke bos ambulia in het bakje.
tinfoil
Gebruiker

Onderwerpen: 81
Afbeeldingen: 36
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd: 53

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Keer terug naar De gebruiker en zijn bak