Nu had ik in een andere bak al regenboogvissen en blauwoogjes en zeker het laatste jaar ben ik me daar steeds meer mee bezig gaan houden (vooral ook kweek). Deze soort vissen spreekt me erg aan. Vandaar dus dat ik deze grote bak ook ga inrichten voor regenboogvissen. Ik wil me daarbij vooral richten op de regenboogvissen uit Nieuw-Guinea (en dus niet die uit Australië). Ik ga er niet een specifiek biotoop van maken met planten e.d. uit die regio.
Wat ik vooral voor ogen heb, is om deze bak te gaan gebruiken als basis voorraad voor de kweek van regenboogvissen. Er komen dus verschillende scholen regenboogvissen in. Als ik dan met een bepaalde soort wil gaan kweken, dan haal ik er drie of vier vissen van dezelfde soort uit en zet die in een kweekbak met afzetmateriaal. Als dan de eieren gelegd zijn, gaan de vissen terug in de grote bak. Op die manier ben ik er zeker van dat er geen kruisingen gekweekt worden.
Vandaag ben ik begonnen met het opruimen van de bak. Alle stenen zijn eruit gehaald, alle Vallisneria is tijdelijk in een andere bak geplaatst. De bak weer wat schoongemaakt. Nieuwe TL-balken zijn gisteren binnengekomen, maar die moeten nog geïnstalleerd.
Verder had ik nog een mooi groot stuk hout liggen. Dat heb ik nu ook in de bak liggen. Ik wil van de bak niet een Hollandse plantenbak maken. Zo veel zin en tijd in snoeiwerk heb ik niet. Planten die erin gaan komen zijn Vallisneria, Anubias (op de achterwand en op het hout), Blyxa's, Hydrocleis, javavaren en -mos en nog een rode plant (Rotala's). Verder nog een grote blikvanger, zoals een Aponogeton-soort.
De bodem bestaat uit filterzand (0,4 - 0,8 korrelgrootte). Waarschijnlijk ga ik de kolonie Corydoras anaeus daar op loslaten, waar ik zo'n 100-150 jongen van heb. Moet een magnigiek gezicht zijn om zo veel corydorassen te hebben zwemmen.
Tja, en dan de regenbogen. Dat wordt nog een heel lastige keuze. Ik heb al een adres waar ik binnenkort met een aantal lotgenoten eens boodschappen ga doen.