Even wat algemene informatie over de bak:
Formaat: 3.21 x 1.00 x 0.80 (l x b x h). Bruto inhoud: 2.500 liter. Twee overlopen in de achterhoeken. Eén overloop zuigt van boven water af, de andere van beneden.
Onder de bak zit een bioloog: 2.00 x 0.60 x 0.40 ingedeeld in 5 kamers. De eerste kamer heeft nog een bovenrek met filterwatten die wekelijks worden verschoond. Daaronder liggen blauwe filtermatten. In de tweede kamer filtermatten en vijversteentjes, derde en vierde kamer keramische pijpjes, vijfde kamer de pomp om alles weer in de bak te pompen (4500 liter per uur).
Aan licht zitten er 15 TL-buizen boven de bak, waarvan meestal zo'n 9 aan staan in een oplopend schema ('s-morgens) en 's-middags weer aflopend.
Aan planten zitten er Anubias en Vallisneria in. Daar moet nog veel meer van komen. Vooral van de Vallisneria wil ik een soort veldje maken en wat zichtlijnen accentueren.
Na een lekkage van de bak (zie elders op dit forum) ben ik weer helemaal overnieuw begonnen. Het gewicht van de stenen is verminderd, omdat ik nu zelfgemaakte stenen gebruik. Dat begon zo:
en na een aantal lagen en het smijten van metselzand in de natte tegellijm ziet het er dan zo uit:
De stenen zijn zo'n 50 x 30 cm, maar wegen een stuk minder dan echte stenen. Bij een bak van dit formaat is een hoop echte stenen toch een behoorlijk gewicht. De lekkage van de bak was onder meer hier wel aan te wijten.
Op de bodem liggen platen van piepschuim. Daaroverheen ligt vijverfolie. Daarop liggen de stenen en dan ligt er filterzand over de folie.
Inmiddels ben ik al een aardig stuk in de richting naar mijn uiteindelijke ideeën over deze bak. Hier zie je de huidige stand van zaken:
Dan nog een aantal shots van de vissen erin:
Metriaclima estherae:
Pseudotropheus saulosi vrouwtje met eieren:
Aulonocare jacobfreibergi (man):